یک‌شنبه 1 مهر 1403

اردلان: جشنواره موسیقی جوان به مفهوم آزمون نزدیک است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اردلان: جشنواره موسیقی جوان به مفهوم آزمون نزدیک است

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گوید تلاش شد تا در بخش داوری از استادان جوان در کنار پیشکسوتان بهره ببریم.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، درباره جوان‌گرایی در بخش داوری این دوره از جشنواره توضیح داد: یکی از سرفصل‌های تحول و طراحی جشنواره ملی موسیقی جوان در این دوره که با مشورت استادان صاحب‌نام و پیشکسوت بدست آمده توجه به جوان‌گرایی در بخش داوری بود. این موضوع به تداوم انتقال تجربه یاری می‌رساند.

او ادامه داد: این جوان‌گرایی به این معنا نیست که همه داوران می‌بایست از میان موسیقیدانان جوان باشند. طی صحبت و مشورت‌هایی که داشتیم، قرار بر این شد تعدادی از داوران از استادان جوان باشند، تا در کنار پیشکسوتان قرار گیرند و از تجربیات آنها بهره لازم حاصل آید. تعدادی دیگر از داوران نیز استادانی هستند که خود در دوره‌های قبلی جشنواره به عنوان شرکت کننده حضور داشتند و مقام کسب کرده‌اند.

جشنواره موسیقی جوان؛ بودجه‌های فرهنگی در اولویت نیستند

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره حمایت از برگزیدگان گفت: بنده چند دوره مشاور جشنواره در بخش موسیقی نواحی بودم و از همان زمان به این فکر می‌شد که این رویداد نزدیک به مفهوم آزمون است تا جشنواره. با ایده آزمون بدون اینکه به اسم جشنواره دست بزنیم و یا تغییری در آن ایجاد کنیم، اندیشه آزمون ما را به این امر توجه می‌داد که میان هر دوره و در طول یک سال تمهیداتی اندیشیده شود که رابطه ذهنی و تعلیمی متقاضیان با محتوای جشنواره قطع نشود؛ یکی از این موضوعات آموزش است.

او افزود: اهداف جشنواره مبلغ شیوه‌نوازی قدما یا تداوم آن در دوره معاصر در بخش موسیقی ردیف دستگاهی است. همچنین توجه به مقام‌های موسیقی نواحی اهمیت بنیادین دارد. و سرانجام یاری به درک درستی از موسیقی مغرب‌زمین در بخش کلاسیک می‌تواند در همزیستی فرهنگی جامعه ما با جامعه جهانی موثر باشد. بنابراین در نظر است بخش‌های موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی بنیان‌هایش حفظ شوند تا براساس آن در هر دوره گوش معاصر بتواند خودش را بازشناسی کند. همچنین کسانی که در این آزمون شرکت می‌کنند توجه کنند که هویت و معرفت شنیداری ایرانیان را در این دو بخش به درستی ادراک نمایند. اما اگر آموزش مناسبی در اختیارشان نیست جشنواره سعی دارد از استادان مبرزی که آمادگی همکاری در این آموزش‌ها را دارند برای آموزش‌های کوتاه مدت، دعوت بعمل آورد.

اردلان اظهار کرد: دومین اقدام ما تشکیل مستندات از تمام کسانی است که می‌توانند به مرحله دوم راه یابند. این مستندات تغییرات، رشد، پیشرفت تکنیک و مضامین را در این جوانان و روش نوازندگی آنها تعقیب می‌کند. اگر جشنواره تشخیص دهد کسی استعداد یا نبوغ ویژه‌ای دارد که می‌تواند در سرنوشت موسیقی ایران تأثیرگذار باشد، تلاش می‌شود از او حمایت شده و به فضاهای کاری که متقاضی هستند و در حیات فرهنگی و هنریشان می‌تواند مؤثر باشد معرفی شوند.

اردلان درباره حمایت و تعامل با معاونت هنری ارشاد نیز گفت: معاونت هنری از ابتدا با سعه صدر و متانت استقلال فنی و هنری جشنواره را پذیرفت و به هیچ عنوان در تعیین سیاست‌های این رویداد دخالتی نداشت. بودجه جشنواره مقداری ارتقا یافت هرچند با آنچه که آرمان ماست فاصله دارد.

دبیر جشنواره همچنین درباره حمایت دانشگاه‌های هنری از مقام آوران جشنواره موسیقی نیز توضیح داد: از دوره‌های قبل ما این فکر را تعقیب می‌کردیم، اکنون این بحث جدی‌تر شده است و پیگیر هستیم. معاونت هنری نیز دقت نظر روی این موضوع دارد چرا که راه دوری است و چند ارگان باید ضرورت را درک کرده و ابتدا موضوع را باور داشته باشند. ما هم روشنگری کنیم و در تشخیص این موضوع مهم به آنها کمک کنیم تا این بحث شروع شده و به نتیجه برسد.

او در پایان نیز ضمن تشکر از موسیقیدانان حاضر در جشنواره گفت: از انجمن موسیقی ایران و تیم اجرایی، مدیرکل دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد تشکر می‌کنم که با ملاحظات مناسب همواره پشتیبان این جشنواره بودند.