جمعه 15 تیر 1403

از جشنواره رادی تا اجراهای تازه روی صحنه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
از جشنواره رادی تا اجراهای تازه روی صحنه

تهران - ایرنا - نتایج مرحله نخست بخش چکیده مقالات رادی شناسی و اخباری از نمایش های تازه یا بازگشت نمایش ها به صحنه مهم ترین اخبار تئاتر امروز / چهارشنبه است.

نتایج مرحله نخست بخش چکیده مقالات رادی شناسی اعلام شد

بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، اعضای تیم داوری بخش مقالات رادی شناسی متشکل از شهرام زرگر، بهرام جلالی پور و آرش رادی پس از بررسی کامل محتوای 18 چکیده مقاله ارسالی به جشنواره، تعداد 7 چکیده را برای حضور در مرحله نهایی جشنواره به قرار زیر انتخاب کرد.

1- بررسی انتقادی نمایشنامه‌های اکبر رادی با رویکرد «تقلیل پیدارشناسانه» بر مبنای نظرات ادموند هوسرل و با مطالعه موردی نمایشنامه «شب روی سنگفرش خیس» و «مرگ در پاییز»(محمد اوحدی حائری).

2- هویت اجتماعی در نمایشنامه‌های اکبر رادی بر مبنای نظریه ریچارد جنکینز (لیلی عاج).

3- تحلیل ساختاری پایان‌بندی نمایشنامه‌های اکبر رادی و برایان فریل بر مبنای الگوی روایت ویلیام لباو (لیلی عاج).

4- بررسی مفهوم «بازاندیشی شخصی» در نمایشنامه‌های اکبر رادی بر مبنای نظرات اولریش بک و با مطالعه موردی نمایشنامه‌های «روزنه‌ی آبی»، «مرگ در پاییز» و «پلکان» (محمد اوحدی حائری).

5- تحلیل نظام نشانه‌شناختی گفت‌وگو در نمایشنامه‌های «صیادان» و «در مه بخوان» اکبر رادی (محمدرضا رسولی و پریسا کیومرثی).

6- تحلیل مضامین طبقاتی در گذار از فئودالیسم روستایی به سرمایه‌داری شهری در نمایشنامه «لبخند باشکوه آقای گیل» (مجید دیندار).

7- نشانه‌شناسی مرگ در بررسی تطبیقی میان دو نمایشنامه «مرگ در پاییز» اثر اکبر رادی و «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر (حامد امان‌پور قرایی).

پذیرفته شدگان مرحله نخست داوری فرصت دارند تا پایان وقت اداری روز سه شنبه 17 دی ماه سال جاری اصل مقالات خود را با عناوین یادشده به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

اطلاع رسانی به پژوهشگران منتخب اولیه، یک روز پس از جلسه داوری مرحله نخست مقالات رادی شناسی در تاریخ 25 آذر ماه سال جاری انجام شده است.

دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی از 25 دی ماه سال جاری به مدت چهار روز با دبیری بهزاد صدیقی با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت شورای اسلامی شهر تهران، فرهنگسرای سرو، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش) و شرکت تبلیغاتی جارچی در تهران برگزار می شود.

آغاز پیش فروش بلیت نمایش آشپزخانه نسخه چهارم

نسخه چهارم نمایش آشپزخانه که توسط مهدی چاکری دراماتورژی شده، با کارگردانی حسن معجونی از روز یکشنبه 15 دی ساعت 21 در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.

پیش فروش بلیت سه روز نخست اجراهای این اثر نمایشی با 30 درصد تخفیف در سایت ایران نمایش آغاز شده است. این اجرا اولین برنامه از سری برنامه های رپرتوار زمستانه گروه تئاتر لیو در فصل جاری است. به زودی اطلاعات مربوط به اجرای نمایش نسخه چهارم اعلام می شود.

معرفی زوج جدید نیمه تاریک ماه 

با اضافه شدن رامونا شاه و روزبه حصاری به ترکیب بازیگران نیمه تاریک‌ماه، این نمایش از یکشنبه 15 دی ماه هر شب ساعت 20:30 در تماشاخانه ملک مجددا به صحنه می‌رود. پیش فروش بلیت نمایش نیمه تاریک‌ماه به کارگردانی داود بنی اردلان از روز دوشنبه، 9 دی در سایت تیکت آغاز شده و بازیگران آن روزبه حصاری، المیرا دهقانی، بهزادعمرانی، رامونا شاه، سام کبودوند، حسین کشفی اصل و نیکی مظفری هستند.

این نمایش روانشناسانه اجتماعی، پیش از این آبان و آذر 98 در تالار حافظ به صحنه رفته و با استقبال گسترده تماشاگران در طول 24 اجرا جزو پرفروش‌ترین تئاترهای پاییز امسال بوده است.

داود بنی اردلان، کارگردان نیمه تاریک‌ماه کارگردانی نمایش های موفق دوباره اون آهنگو بزن سام نوشته وودی آلن و مکاشفات شخصی 2 را به عهده داشته است. این کارگردان تئاتر، پاییز امسال در تجربه ای متفاوت نمایش‌نامه نیمه تاریک ماه را بر اساس فیلمنامه فیلم ایتالیایی غریبه های کامل اثر پائولو جنووس به صحنه برد. به گفته بنی اردلان استقبال گسترده مخاطبان از این نمایش، انگیزه‌ای برای تولید مجدد آن شده‌است.

در خلاصه داستان نمایش آمده: «نیمه تاریک ماه داستان دغدغه رابطه های این روزهای ماست؛ حکایت چند زوج جوان است که برای شام دور هم جمع می شوند. همه آنها تا شب مهمانی، تصورشان بر این است که زندگی کامل و عاشقانه‌ای دارند، اما»

عدد پی به تئاتر هامون رسید نمایش 3/14به نویسندگی و کارگردانی امیرموسی‌کاظمی از 16 دی تا 11 بهمن ساعت 19:30 در تئاتر هامون به صحنه می‌رود.

حسین کشفی اصل، مینا شجاعیان، سوده ازقندی و پانته آ مهدی نیا در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. بابک کیوانی آهنگسازی 3/14 را بر عهده دارد و علی صفرزاده و محسن صفرزاده خوانندگان این اثر نمایشی هستند. 3/14 نخستین تجربه کارگردانی تئاتر امیرموسی‌کاظمی پس از 20 سال فعالیت روزنامه‌نگاری است. وی که سردبیری مجلات چلچراغ و همشهری جوان و روزنامه‌های مغرب، بهار، صبا، امتیاز را در کارنامه خود دارد، در این نمایش به نقد تنوع‌طلبی مردان در روابط عاطفی پرداخته است.

کلوچه دارچینی به صحنه باز می گردد

نمایش کلوچه دارچینی به کارگردانی مریم کاظمی از بهمن ماه 98 در سالن سینماتئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود. این نمایش که اولین بار در سال 93 با بازی حسین محب‌اهری در مرکز تولید تئاتر کانون به اجرا در آمده بود قراراست یکبار دیگر به سفارش کانون به صحنه برود. مریم کاظمی درباره اجرای مجدد این نمایش توضیح داد: قرار است بهمن و اسفند 98 نمایش کلوچه دارچینی را مجددا اجرا کنیم و گروه این روزها برای اجرا آماده می‌شود.

وی با اشاره به نقش آقای کوکو که پیش از این حسین محب‌اهری آن را بازی می‌کرد درباره تغییر در گروه بازیگران این نمایش گفت: بین 50 تا 70 درصد تغییر داریم چون غیر از حسین محب‌اهری عزیز، بازیگران نقش‌های نمک و فلفل هم عوض شده‌اند و بازیگران جدید به گروه آمده‌اند. همین‌طور نقش‌های خانوم و آقا و پرده‌ها تغییر کرده‌اند وطبق روال همیشگی گروه تئاتر مستقل همه بازیگران همزمان تمرین می‌کنند و آمادگی اجرای نقش‌های مختلف را دارند.

این کارگردان تئاتر که در چند پروژه اخیرش به نحوی شایسته از حضور کودکان و نوجوانان در بخش‌هایی از اجرا استفاده کرده درباره این نمایش نیز توضیح داد: تعدادی از هنرجویان بازیگری آموزشگاه تئاتر مستقل قراراست تجربه روی صحنه رفتن را داشته باشند. بدین منظور نقش پرده‌های نمایش که جان‌بخشی شده است را هنرجویان با همراهی مربیان بازی خواهند کرد.

کلوچه دارچینی یکی از موفق‌ترین نمایش‌های مریم کاظمی بود که در سال 93 در مرکز تولیدتئاتر کانون پرورش فکری و همچنین سینماتئاتر کانون اجرا شده و مورد استقبال عموم خانواده‌ها و مخاطبان تئاتر قرارگرفت.

تماشاخانه سرو طعم زندگی با خردل می گیرد به گزارش روابط عمومی انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس نمایش زندگی با طعم خردل براساس نمایشنامه ای از محمد غدیرزاده و به کارگردانی سعید نجفیان درتماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس میزبان علاقمندان خواهد شد. در این نمایش که بر اساس متن منتخب سیزدهمین جشنواره تئاترمقاومت تولید شده است، یعقوب صباحی، علی یعقوب زاده، بهارکریم زاده، سپیده پهلوان زاده، سالار نجفیان، ملیکا اصلافی وحلما یعقوب زاده حضور خواهند داشت. این نمایش از 18 دی ماه تا 11 بهمن ماه از ساعت 20.30 در تماشاخانه سرو واقع در خیابان آیت الله طالقانی نرسیده به خیابان شهید مفتح جنب ایستگاه متروطالقانی اجرا خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*
از جشنواره رادی تا اجراهای تازه روی صحنه 2
از جشنواره رادی تا اجراهای تازه روی صحنه 3
از جشنواره رادی تا اجراهای تازه روی صحنه 4
از جشنواره رادی تا اجراهای تازه روی صحنه 5
از جشنواره رادی تا اجراهای تازه روی صحنه 6