جمعه 31 فروردین 1403

از معرفی دستگاه تنفسی انفرادی تا یک دستگاه آب‌شیرین‌کن خاص

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
از معرفی دستگاه تنفسی انفرادی تا یک دستگاه آب‌شیرین‌کن خاص

تعدادی از فناوران در دوازدهمین جلسه‌ی کمیته تجاری‌سازی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تهران به معرفی محصولات دانش‌بنیان خود پرداختند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین وطن‌پور، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تهران در ابتدای دوازدهمین جلسه‌ی کمیته تجاری‌سازی این انجمن که امروز برگزار شد، بیان کرد: برگزاری جلسات کمیته تجاری‌سازی یکی از فعالیت‌های جذاب و موثر ما بوده است. در این جلسات فرصتی فراهم شده است که فناوران ما بتوانند طرح خود را مطرح و در مرحله‌ی بعد، سرمایه‌گذار پیدا کنند. خوشبختانه در کنار حمایت‌های دولتی، استفاده از منابع بخش خصوصی و سرمایه‌گذارانی که برای حمایت، اعلام داوطلبی کردند می‌توانند به فناوران کمک کنند.

وی افزود: سرمایه‌گذارانی که در جلسات شرکت می‌کنند، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بزرگ و یا نهادهایی مانند برکت و آستان قدس رضوی که دارای اعتبارات عام هستند، ابراز علاقه کردند که به این حوزه کمک کنند. این حوزه، در بحث اشتغال‌زایی، تولید ملی و صادرات دانش حوزه‌ی بسیار باارزشی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

در بخش اول این جلسه، دکتر مهدی شهبازی به معرفی دستگاه تنفسی انفرادی پرداخت و افزود: این دستگاه در اداره کل تجهیزات پزشکی به عنوان اولین ماسک الکترونیکی به ثبت رسیده است. این دستگاه شامل کلاه شیلد، دستگاه تصفیه و ضدعفونی‌کننده‌ی هوا و لوله‌ی رابط است. در تابستان سال گذشته این دستگاه در یکی از آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد بررسی و تست‌های میکروبی قرار گرفت.

وی افزود: این دستگاه هوای اطراف را مکش، فیلتر و گندزدایی می‌کند و آن را به بیرون انتقال می‌دهد. یکی از مزایای این دستگاه، جلوگیری از بازگشت هوای بازدم به ریه‌هاست. ماسک روی صورت مقداری از دی‌اکسید کربن را نگه می‌دارد و مجددا به ریه باز می‌گرداند، اما در این دستگاه، بازدم فرد به ریه باز نمی‌گردد.

شهبازی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه، وزن و حجم کم آن است تا مزاحم کار استفاده‌کننده نباشد. این دستگاه با باتری شارژ می‌شود. بر روی این دستگاه فیلترهایی کار گذاشته شده است که بازدم فرد استفاده‌کننده را تصفیه می‌کند تا در صورت ابتلا به بیماری، محیط پیرامون را آلوده نکند.

به گفته‌ی وی، این دستگاه دارای صفحه نمایشگری است که مقدار خروجی و مدت زمان باقی‌مانده شارژ دستگاه را نمایش می‌دهد.

در بخش دیگری از این جلسه، خشایار صفاپور به ارائه توضیحاتی در خصوص پکتین گرید دارویی پرداخت و بیان کرد: پکتین در واقع یک پلیمر و فیبر قدرتمند است که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان و سبزیجات یافت می‌شود و به عنوان عامل پیوند بین سلول‌های گیاهی عمل می‌کند.

وی افزود: این ماده به عنوان فیبر طبیعی، پرکننده و قوام‌دهنده در صنایع دارویی کاربرد و نیز مصارف متعددی در صنایع غذایی از جمله استایلایزر و غلظت‌دهنده دارد. میانگین قیمت محصول با کیفیت مناسب تحویل چین حدودا 1500 دلار برای هر متریک تن است.

این فناور ادامه داد: تخمین ما از منایع اطلاعاتی مختلف، بازار قابل‌گسترش به بیش از 1000 تن مصرف داخلی پکتین در مجموع صنایع در سال را نشان می‌دهد و لازم به ذکر است که تولیدکننده اصلی و عمده داخلی برای آن وجود ندارد.

در ادامه‌ی این جلسه، امیر ناصری درباره‌ی دستگاه آب‌شیرین‌کن و تصفیه پساب سیار گفت: از مزایای این دستگاه می‌توان به کاهش هزینه‌هایی نظیر گرفتگی غشا و هزینه‌های تامین آب شیرین، قابل دسترس بودن وسیله در کلیه کشورها با هر نوع شرایط آب‌وهوایی و امکان‌پذیر بودن به کارگیری آسان این وسیله توسط کلیه افراد جامعه با هر سطح درآمد اشاره کرد.

به گفته‌ی این فناور، این دستگاه می‌تواند خودرو را به دستگاه آب‌شیرین‌کن و همچنین تصفیه‌کننده آب تبدیل کند. روش کار این دستگاه، براساس روش اسمز معکوس است. در این دستگاه، هزینه‌های جاری برق حذف می‌شود و همچنین هزینه ساخت آن کمتر از نمونه‌های مشابه است.

وی ادامه داد: در دستگاه اختراع شده، هزینه‌های برق کلیه فرآیند شیرین‌سازی و تصفیه آب حذف می‌شود. به عبارتی کاهش 44 درصد هزینه‌ها و امکان استفاده از دستگاه در مناطق فاقد انرژی برق ایجاد می‌شود.

در بخش پایانی این برنامه، صادق گرایی، به معرفی کالاهای فناورانه یک شرکت دانش‌بنیان همچون تخت‌خواب طبی ورزشی، دستگاه تقویت عضلات گردن، انواع ویلچرهای توانبخشی و تخت کششی پرداخت.

وی درباره‌ی مزایای محصول تقویت عضلات گردن و زانو گفت: این محصول قابل‌نصب در مراکز دندانپزشکی و آرایشگاه‌های زنانه است، قیمت مناسبی دارد و باعث پیشگیری از عوارض شغلی و مشکلات گردن می‌شود.

انتهای پیام