جمعه 30 شهریور 1403

از کرونای جدید چه می‌دانیم؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
از کرونای جدید چه می‌دانیم؟

سازمان جهانی بهداشت در حال نظارت بر گونه جدیدی از کووید -19 به نام EG.5 یا «اریس» است که سهم فزاینده ای از ابتلا در کشورهایی از جمله چین و ایالات متحده را به خود اختصاص می دهد. این سازمان از آن به عنوان نوعی ویروس کرونا یاد کرده که ممکن است جهش ها بتواند آن را حاد تر کند پس باید به آن توجه بیشتری کرد.

سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد کرد که این نوع تهدید خاصی ایجاد نمی کند. این آژانس گفت: «بر اساس شواهد موجود، خطر سلامت عمومی ناشی از EG.5 در سطح جهانی کم ارزیابی می‌شود.» بنابراین باتوجه به گزارش های این سازمان ویژگی های اریس ممکن است باعث شود که در برخی کشورها یا در واقع در سطح جهانی غالب شود.

علائم EG.5 تفاوت زیادی با انواع دیگر ندارد و از نظر بالینی قابل شناسایی نیست.

علائم عبارتند از:

تب و لرز

خستگی

سرفه

گلو درد

تغییر در بو و طعم

سردرد

حالت تهوع یا استفراغ

اسهال

دشواری در نفس کشیدن

به گفته سازمان بهداشت، اریس تا 8 آگوست (17 مرداد) در بیش از 50 کشور پیدا شده است. به گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها، این رایج‌ترین و سریع‌ترین رشد فرعی کووید -19 در ایالات متحده است که تخمین زده می‌شود مسئول حدود 17 درصد موارد فعلی کووید -19 باشد.

کارشناسان معتقدند این نوع ممکن است بسیار عفونی باشد، اگرچه مشخص نیست که باعث عفونت شدیدتر شود. سازمان جهانی بهداشت در ارزیابی خود اعلام کرده که اریس افزایش شیوع و ویژگی‌های فرار از سیستم ایمنی را نشان داده اما تا به امروز هیچ تغییری در شدت بیماری گزارش نشده است».| فارس

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

از کرونای جدید چه می‌دانیم؟ 2