یک‌شنبه 10 تیر 1403

از یارانه طلایی تا وام ازدواج یک‌میلیارد تومانی / کدام کاندیداها وعده پول پاشی دادند؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
از یارانه طلایی تا وام ازدواج یک‌میلیارد تومانی / کدام کاندیداها وعده پول پاشی دادند؟

انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران همواره با وعده‌های متنوع و گاه پرهزینه نامزدها همراه است.

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: در شرایطی که ایران با چالش‌های اقتصادی جدی مانند کسری بودجه، تحریم‌های بین‌المللی و کاهش درآمدهای نفتی دست‌وپنجه نرم می‌کند، وعده‌های بریزوبپاش و افزایش مخارج دولت که توسط برخی نامزدها مطرح می‌شود با هدف مهار تورم در تضاد است و نمی‌تواند به‌طور همزمان تحقق یابد.

به گفته اقتصاددانان کسری بودجه دولت در بلندمدت و نوسانات نرخ ارز در کوتاه‌مدت مهم‌ترین عوامل ایجادکننده تورم در کشور هستند و افزایش مخارج دولت بدون افزایش درآمدهای آن می‌تواند منجر به بدتر شدن معضل تورم شود.

از یارانه طلایی تا وام ازدواج یک‌میلیارد تومانی

نگاهی به وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد بازار ارائه وعده‌های مبتنی بر پول‌پاشی مانند افزایش یارانه‌ها، ایجاد اشتغال گسترده، ساخت مسکن چندمیلیونی و اعتبار یارانه طلا بسیار گرم است. این وعده‌ها اگرچه در کوتاه‌مدت ممکن است جذاب به نظر برسند، اما در بلندمدت می‌توانند بحران‌های اقتصادی را تشدید کنند.

به گفته اقتصاددانان، افزایش هزینه‌های دولت بدون افزایش درآمدهای پایدار، تنها به افزایش کسری بودجه و در نتیجه افزایش تورم منجر خواهد شد. تقریبا تمامی نامزدهای ریاست‌جمهوری در سخنان خود به اثر مخرب رشد بالای خلق نقدینگی بر وضعیت تورم کشور تاکید کردند؛ با‌این‌حال به نظر می‌رسد این نامزدها توجهی به اثر وعده‌های خود در خلق نقدینگی ندارند. برای مثال یکی از نامزدها وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات به هر خانواده سالانه اعتبار 20گرم طلا بدهد.

محاسبات نشان می‌دهد درصورتی که جمعیت ایران حدود 86میلیون نفر فرض شود و بعد خانوار را نیز 3.3نفر در نظر بگیریم، حدود 521 تن طلا برای اجرای این طرح به صورت با پشتوانه نیاز خواهد بود. این وضعیت در شرایطی است که کل تولیدات طلا در ایران سالانه 8 تن است. این نامزد همچنین وعده داده است که به هر نفر مبلغی معادل 22میلیون تومان یارانه انرژی پرداخت خواهد کرد. با فرض جمعیت 86میلیونی کشور، برای اجرای این طرح، 1892هزار میلیارد تومان نیاز خواهد بود؛ رقمی که حدودا معادل یک‌سوم کل بودجه کشور در سال 1403 است.

نامزد مذکور همچنین در شرایطی که سازمان تامین اجتماعی طبق برآوردهای کارشناسان حدود 700همت از دولت طلب دارد، وعده تحت پوشش قرار گرفتن 60درصد از مردم و رایگان شدن بیمه 40درصد از افراد را داده است. این نامزد ارسال گوشت و پنیر و شیر به در منازل را نیز جزو وعده‌های خود ذکر کرده است. البته، این نامزد راضی به این میزان از وعده‌ها نشده است و کاهش 50درصدی قیمت بنزین از 3000تومان به 1500 تومان را هم وعده داده است. پرواضح است که چنین وعده‌های بی‌حساب‌و‌کتابی، بدون انجام مطالعات کارشناسی انجام شده و با هدف مهار تورم که توسط همین نامزدها وعده داده شده است در تناقض است.

یکی دیگر از نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از مسابقه وعده‌های نجومی جا نمانده است و ادعا کرده که وام ازدواج را از 300میلیون تومان به یک‌میلیارد تومان افزایش خواهد داد. در شرایطی که تسهیلات تکلیفی یکی از مهم‌ترین عوامل ناترازی بانکی در کشور است و 149 هزار نفر در سال گذشته موفق نشده‌اند به تسهیلات ازدواج دست یابند، مشخص نیست چنین وعده‌هایی چگونه و با چه منابعی قابلیت اجرایی شدن پیدا خواهند کرد؟

نامزدی دیگر از طیف سیاسی متفاوت، در سخنان خود وعده‌هایی مبنی بر توزیع عادلانه یارانه بنزین براساس کد ملی داده است. او که در گذشته گفته بود: «بنده اعتقاد دارم بنزین را باید به قیمت بازار آزاد، 20هزار تومان یا 25هزار تومان بدهند» در گفت‌وگوی تلویزیونی خود مدعی شد که «اینکه من گفته‌ام بنزین 20 هزار تومان شود فیک و غلط است». این نامزد برنامه مشخصی در رابطه با مساله قیمت حامل‌های انرژی مطرح نکرده است، اما در مناظره‌های انتخاباتی تاکید داشت که هر اقدامی در رابطه با قیمت‌ها انجام بگیرد باید با مشورت و اطلاع مردم باشد.

یکی دیگر از نامزدهای مطرح ریاست جمهوری در سخنان خود تاکید زیادی بر خودکفایی ملی و تقویت صنایع داخلی با استفاده از یارانه‌ها و مشوق‌های مالی داشته است.

این نامزد گفته است: «در ماجرای پوشاک می‌توانیم حتی با چین رقابت کنیم. روستاییان ما باید امنیت شغلی‌شان تضمین شود. کشاورز ما برای بازاریابی محصولات کشاورزی‌اش نباید مشکل داشته باشد. اگر امروز یارانه‌ای به دامدار خارجی می‌دهیم باید به کشاورز خودمان بدهیم و باید جشن اتمام آب‌رسانی با تانکر را برگزار کنیم.»

او همچنین بر خرید تضمینی محصولات از کشاورزان تاکید کرده است و گفته: «اگر دولت این اطمینان را به کشاورز بدهد که در تیرماه هر سال طبق قانون قیمت عادلانه محصولات کشاورزی را به آنها اعلام کند او می‌تواند برای الگوی کشت برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد. کشاورز ما باید مطمئن باشد که اگر محصولی مانند برنج، چای، چغندر قند و ذرت را دارد، نباید شاهد واردات این محصولات به کشور باشد و اولویت باید محصولات او باشد.»

فارغ از اثر بودجه‌ای اعطای یارانه‌های اعطایی، خودکفایی در کشاورزی و دامداری، در زمانی که ایران درگیر بحران آبی است، اثری بسیار منفی بر وضعیت منابع آبی کشور خواهد داشت.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید