جمعه 31 فروردین 1403

استاندار اردبیل‌: عملیات اجرایی پایاب سد گیوی تسریع می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار اردبیل‌: عملیات اجرایی پایاب سد گیوی تسریع می‌شود

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل با بیان اینکه عملیات اجرایی پایاب سد گیوی بدون وقفه در حال انجام بوده و تسریع شده است، گفت: این سد و پایاب آن یکی از آرزوهای دیرینه مردم منطقه می‌باشد و در بازه زمانی 2 ساله تکمیل خواهد شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، اکبر بهنامجو در جریان سفر به شهرستان کوثر و بازدید از عملیات اجرایی پایاب سد گیوی افزود: عملیات اجرایی تونلی که آب را از پایین دست سد انتقال خواهد داد به طول 700 متر شروع شده و 6 ماه کار مستمر برای اجرای آن نیاز است.

وی گفت: برای بهره مندی مردم منطقه از این پروژه، سازمان جهاد کشاورزی استان نیز نسبت به احداث شبکه آبیاری فرعی، داخل مزارع و باغات منطقه، برنامه‌ریزی لازم را انجام داده است.

استاندار اردبیل با اشاره به حجم بسیار بالای کار در این شبکه افزود: مردم منطقه نیز با استفاده از طرح دولت برای احداث شبکه های فرعی که 85 درصد آن را دولت به صورت بلاعوض پرداخت می کند، مشارکت داشته باشند.

بهنامجو همچنین تکمیل سد گیوی را نیازمند تکمیل مخزن دانست و بیان کرد: حجم کار در این پروژه بسیار بالاست و ز جمله پروژه‌های مهم در حوزه سد و پایاب استان محسوب می شود.

نماینده شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازدید عمده مطالبات اهالی شهرستان کوثر را اتصال شهر گیوی به جاده سرچم عنوان کرد و افزود: در این خصوص استاندار اردبیل برای شروع پروژه و اتصال این مسیر قول مساعد داده که از سوی سازمان دهیاری‌ها نیز به این مسیر کمک خواهد شد.

سید غنی نظری اصلاح راه روستای شلر و آغاز آن از سال آینده را یادآور شد و گفت: بر اساس مساعدت‌های مسوولان استان در سال آینده این راه نیز اجرایی می شود.

وی همچنین با اشاره به در حال اجرا بودن پایاب سد گیوی از هماهنگی با جهاد کشاورزی استان برای اجرای شبکه های فرعی این سد خبر داد و گفت: با اجرای این شبکه ها در زمان بهره برداری از پایاب سد گیوی به حد کافی استفاده خواهد شد.

با بهره‌برداریاز این پروژه بالغ بر 6 هزار هکتار از اراضی و باغات منطقه واقع در 16 روستای محدوده شهرستان از آب سد گیوی برخوردار خواهند شد، طول تونل اولیه انتقال آب در شبکه آبیاری پایاب سد گیوی 837 متر است.

برای تامین مالی احداث شبکه آبیاری پایاب سد گیوی به میزان 220 میلیارد تومان تفاهم‌نامه‌ای بین بانک‌های عامل، وزارت نیرو و استانداری اردبیل مبادله و پیمانکار ذیصلاح نیز انتخاب شده و در منطقه در حال انجام عملیات اجرایی است.

با احداث شبکه آبیاری پایاب سد گیوی آب کافی و مطمئن برای مصارف بخش‌های مختلف شهرستان کوثر تامین خواهد شد.

شهرستان کوثر در 85 کیلومتری جنوب اردبیل واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*