پنج‌شنبه 19 مهر 1403

استاندار: مهاجرت از عوامل اصلی کاهش جمعیت در ایلام است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار: مهاجرت از عوامل اصلی کاهش جمعیت در ایلام است

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام یکی از مهمترین عوامل کم بودن جمعیت در این استان را پدیده مهاجرت عنوان کرد و گفت: باید علل و عوامل این پدیده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز دوشنبه در نشست شورای راهبردی جمعیت استان ایلام اظهار داشت: اگر شغل، درآمد و معیشت افراد تامین شود علاوه بر اینکه روند مهاجرت معکوس می شود وضعیت فرزندپروری نیز در استان افزایش می یابد و این می تواند عاملی در متعادل کردن جمعیت استان باشد.

وی یادآور شد: به طور معمول در خانواده های مرفه تمایل کمتری برای بچه داری هست این در حالی است که در خانواده های ضعیف تمایل برای فرزندپروری زیاد است اما در این طیف عامل بازدارنده چون بالا بودن هزینه ها نیز وجود دارد. استاندار ایلام با بیان اینکه راهبرد معکوس کردن مهاجرت در این استان بر سه گانه سرمایه گذاری، اشتعال زایی و توسعه تمرکز دارد، اظهار داشت: در این راستا ظرف سه سال گذشته با رشد بیش از 200 درصدی بیش از 50 هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری انجام و نزدیک 16 هزار شغل ایجاد شده است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اشاره به برنامه های استان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، افزود: در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیز اعتبارات بسیار خوبی اختصاص یافته و در این حوزه تعداد سمن ها 100 درصد افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: گروه های مردم نهاد در بطن مردم شکل گرفته اند و ظرف دو سه سال اخیر بیش از 750 برنامه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی برگزار کرده اند. استاندار ایلام یکی از پدیده های شوم در حوزه آسیب های اجتماعی را بحث خودکشی عنوان کرد و گفت: اینکه برخی افراد، تمامی علت این پدیده را عامل اقتصادی بیان می کنند درست نیست چراکه این موضوع علل و عوامل دیگری نیز دارد. وی ادامه داد: از عوامل دیگر وجود برخی تعصبات در مناطق زاگرس نشین است که باعث پایین آوردن تاب آوری اجتماعی می شود و باید بر روی این موضوع نیز کار شود. وی افزود: در تعصبات قومی و قبیله‌ای آستانه درگیری پائین است و این خود منجر به پائین آمدن تاب آوری اجتماعی می شود. استاندار ایلام با تاکید بر اینکه برای کاهش آسیب های اجتماعی باید آستانه تحمل و تاب آوری اجتماعی را بالا ببریم، گفت: در این زمینه علاوه بر تقویت زیرساخت های اقتصادی، اشتغالزایی و افزایش سطح درآمد و مثبت کردن تراز مالی خانوارها باید بر مقوله های فرهنگی نیز تاکید داشت.

وی تاکید کرد: با وجود تمامی مشکلات اقتصادی موجود اما یک تحول اقتصادی در استان ایلام طی 2 سال گذشته بوجود آمد و اشتغال بسیاری را نیز بدنبال داشت.

وی افزود: از نظر رشد اقتصادی، ایلام جزو هفت استان اول کشور است کارهای بسیاری انجام شده اما نیاز به کار بیشتری دارد و باید روی تاب آوری اجتماعی کار بیشتری انجام شود و فرهنگ جدید را جایگزین فرهنگ قبلی کرد.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای مسائل اجتماعی استان در نظر گرفته شده است، گفت: مدیران و مردم باید در بحث تولید سرمایه و ثروت، ایجاد اشتغال، توجه به اصالت فرهنگی اسلامی و مسائل اخلاقی تلاش بیشتری کنند تا علاوه بر جلوگیری از رشد جمعیت، مهاجرت به استان نیز داشته باشیم.

وی تاکید کرد: کشور ما نیاز به جمعیت بیشتری دارد در صورت پیر شدن آسیب های بسیاری به تمامیت ارضی کشور، فرهنگ و نظام ما وارد می شود.

*س_برچسب‌ها_س*