شنبه 29 اردیبهشت 1403

استاندار کردستان: دنبال کاهش آسیب اقتصادی ناشی از کرونا هستیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار کردستان: دنبال کاهش آسیب اقتصادی ناشی از کرونا هستیم

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: در کنار تلاش برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مردم، در تلاش هستیم آسیب و صدمات اقتصادی و معیشتی آن برای مردم به حداقل برسد.

بهمن مرادنیا روز چهارشنبه در نشست ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا کردستان که با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: شیوع موج دوم بیماری کرونا، شرایط در استان را ملتهب کرده و مردم نگرانی‌هایی از این بابت دارند.

وی با بیان اینکه عده‌ای خواستار بازگشت محدودیت‌ها هستند، افزود: از سویی با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم که همین مساله تعطیلی زندگی روزمره مردم را با مشکل معیشتی روبرو می‌کند لذا مسوولان بین 2 مساله سلامت و معیشت مردم قرار گرفته و اتخاذ تصمیم در این خصوص سخت شده است.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه نمی‌توان به محدودیت‌های سابق بازگشت، اضافه کرد: تعطیلی برخی اماکن عمومی مانند پارک‌ها امکان پذیر است ضمن اینکه توصیه اصلی ما رعایت بهداشت و دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک توسط خود مردم است.

مرادنیا با بیان اینکه بهداشت و درمان استان کردستان با تمام توان خود وارد عرصه مقابله با کرونا شده است، یادآور شد: ادامه روند کنونی منجر به خستگی کادر درمان می‌شود که مردم باید به این قضیه حساس باشند.

وی با بیان اینکه در مواجه و مقابله با کرونا همه دستگاه‌های اجرایی، مردم و خیرین پای کار بودند، تاکید کرد: این مساله در کردستان چشمگیرتر است و این روند همچنان ادامه دارد.

استاندار کردستان با بیان اینکه علاوه بر اطلاع‌رسانی مستمر رسانه‌ها و صدا وسیما، اتاق رسانه ستاد مقابله با کرونا هم در استان تشکیل شده و فعالیت می‌کند، گفت: این اتاق عملکرد مناسبی در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در فضای مجازی و حقیقی داشته است.

وی با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی استان تعطیل است، اظهار داشت: تنها مرز باشماق به عنوان مرز رسمی فعالیت دارد که آن هم هفته گذشته به درخواست طرف عراقی آخر هفته تعطیل بود.

استاندار کردستان بار دیگر بر لزوم عدم برگزاری مراسم عزا و عروسی در استان تاکید کرد و یادآور شد: درب آرامستان‌های استان هم باید همچنان بسته باشد و در اماکن پر رفت و آمد از جمله خیابان فردوسی سنندج، اطلاع رسانی لازم درباره بیماری بیشتر انجام شود.

مرادنیا به نبود توان اقتصادی در بسیاری از خانواده ها برای تهیه ماسک هم اشاره کرد و گفت: در موج نخست شیوع بیماری، با کمک مردم و خیرین برای 60 هزار خانوار در استان مواد شوینده و بهداشتی تهیه و در اختیار آنها قرار گرفت.

وی اضافه کرد: از وزارت بهداشت انتظار داریم با توجه به وضعیت اقتصادی مردم این استان، کمک‌هایی در زمینه تهیه لوازم بهداشتی حفاظت فردی و نیز تجهیزات پزشکی به کردستان داشته باشد.

افزایش 2 برابری بستری‌های کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست با اشاره به افزایش 2 تا سه برابری بیماران بستری مبتلا به کرونا در سنندج اظهار داشت: تعداد بستری های بخش ویژه 38 نفر است که این تعداد در مقایسه با اردیبهشت گذشته، 2 برابر شده است.

دکتر فرزین رضاعی به بهبود 2 هزار و 300 بیمار مبتلا به کرونا در استان اشاره و درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در استان را زیر چهار درصد اعلام کرد و افزود: در یک هفته گذشته سه بخش جدید آی سی یو ایجاد و بیماران 2 بخش هم تخلیه شدند و یک بخش هم تا 2 روز آینده برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی آماده بهره‌برداری می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تمام بیماران بیمارستان توحید سنندج به غیر از بخش دیالیز و شیمی درمانی به بیمارستان کوثر منتقل شده‌اند تا آمادگی لازم برای پذیرش بیماران جدید کرونایی در این بیمارستان فراهم شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ظهر سه‌شنبه 20 خرداد در مجموع 175 هزار و 927 نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 74 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و 425 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س*