چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

استراتژی فدراسیون والیبال برای انتخاب سرمربی؛ عجله نکنید!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
استراتژی فدراسیون والیبال برای انتخاب سرمربی؛ عجله نکنید!

به نظر می رسد فعلا به این زودی نباید منتظر رونمایی از سرمربی جدید والیبال باشیم و برای تماشای یک چهره بزرگ و نامدار روی نیمکت تیم ملی والیبال باید باز هم صبر کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بحث انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال بدل به یک سوژه کشدار شده و به نظر می رسد که این معادله به این زودی ها حل نخواهد شد. بعد از گذشت چند و برپایی چند جلسه فنی و هم اندیشی با اهالی والیبال، با شیوع بحران کرونا انتخاب سرمربی جدید تیم ملی نیز به محاق رفت و فراموش شد. در چند روز اخیر و با مطرح شدن نام رزنده و آلکنو دوباره این سوژه داغ شد. به ویژه اینکه مسئولین فدراسیون نیز تلویحا تایید کردند که با این دو مربی سرشناس مذاکرات صورت گرفته است.

با سیگنال هایی که از فدراسیون والیبال آمده، به نظر می رسد بحث استفاده از گزینه ایرانی برای بازیهای المپیک در تیم ملی والیبال منتفی باشد. فدراسیون والیبال به این نتیجه رسیده که برای موفقیت در المپیک نیازمند یک مربی بزرگ است و با توجه به اینکه نسل فعلی والیبال و ستاره های دانه درشت آن در روزهای پایانی عمر حرفه ای مفید خود به سر می برند، فدراسیون می خواهد از این فرصت طلایی نهایت استفاده را برده و در توکیو یک افتخار بزرگ و دست نیافتنی را رقم بزند. حضور در جمع 4 تیم برتر المپیک رویای بزرگی است که محمدرضا داورزنی مدیر کهنه کار فدراسیون درسر می پرواند و برای رسیدن به آن هر کاری را انجام خواهد داد. داورزنی از ابتدای بازگشت دوباره اش به والیبال و در میانه حرف و حدیث های فراوان موفقیت در المپیک را یگانه هدف متعالی و غایی خود عنوان کرده و کرات تاکید کرده آمده تا والیبال به موفقیت تاریخی برساند.

او نیک می داند برای رسیدن به این هدف متعالی باید از یک مربی بزرگ و کارکشته روی نیمکت تیم ملی ایران استفاده کند. مردی که با اتوریته و کاریزمای خود توانایی مدیریت ستاره های بزرگ و البته مدعی تیم ملی را داشته و از سوی دیگر به اندازه ای کاربلد، فنی و توانمند باشد که در آوردگاه بزرگی چون المپیک بتواند در تقابل با قدرت های دنیا و بازی های میلی متری تیم ایران را با دانش فنی و انگاره های خود برنده از زمین خارج کند. ماموریتی که تنها از مربیان بزرگ و شهیر برمی آید و از همین رو مذاکره با نامهای بزرگی چون رزنده و آلکنو در دستور کار فدراسیون قرار گرفته.

واقعیت امر آن است که با توجه به تعدد مدعیان و البته قرعه ای که تیم ملی با آن روبرو شده، شانس موفقیت تیم ملی و رسیدن به جمع 4 تیم پایانی شاید چندان بالا نباشد به ویژه اینکه المپیک آوردگاهی است که همه تیم های بزرگ و قدر دنیا با تمام توان پای به آن می گذارند و بی تردید موفقیت در چنین تورنمنتی دشوارتر است اما فدراسیون و داورزنی نمی خواهند این فرصت را از دست داده و از شانس حداقلی خود استفاده کنند و به خلق معجزه می اندیشند.

با تعویق یک ساله المپیک فدراسیون والیبال به این نتیجه رسیده که برای انتخاب سرمربی تیم ملی عجله نکند و با توفیق اجباری پیش آمده فرصت کافی برای انتخاب یک گزینه خوب خواهد داشت. به ویژه اینکه هر چه این انتخاب دیرتر صورت بگیرد، هزینه کمتری روی دست فدراسیون خواهد گذاشت که با توجه به قیمت افسارگسیخته دلار رقم قابل توجهی می شود. فراموش نکنید با لغو تمامی بازیهای ملی در سال 2020، تیم ملی والیبال عملا هیچ تورنمنت و یا مسابقه ای در پیش نخواهد داشت و همین سبب شده تا فدراسیون آهسته تر به سمت قرارداد با گزینه مطلوب خود پیش برود تا هزینه کمتری متحمل شود.

این استراتژی فدراسیون والیبال است که به نظر می رسد در سکوت خبری کامل و بدون عجله، با آرامشی حوصله سر بر در حال توافق با گزینه خود است تا در نهایت در ماه های پایانی سال او را در ایران ببینیم.

به نظر می رسد که فعلا به این زودی نباید منتظر رونمایی از سرمربی جدید والیبال باشیم و برای تماشای یک چهره بزرگ و نامدار روی نیمکت تیم ملی والیبال باید باز هم صبر کنیم؛ شاید تا پایان سال!

*داورزنی: توافق کردیم؛ اما فعلا قرارداد نمی بندیم!

محمدرضا داورزنی درباره انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان، اظهار داشت: من از برخی رسانه‌ها تعجب می‌کنم که خودشان می‌برند و می‌دوزند و بعد باز انتقاد می‌کنند که چرا فدراسیون با اسامی بازی می‌کند.

وی با تاکید بر این که فدراسیون والیبال با تدبیر برای انتخاب سرمربی پیش می‌رود، گفت: هماهنگونه که برای قطع همکاری با تدبیر عمل کردیم، برای انتخاب سرمربی جدید هم با تدبیر عمل خواهیم کرد. از ابتدای سال جاری تا کنون هیچ رویدادی برای تیم ملی بزرگسالان ایران وجود نداشته و تا پایان سال هم بزرگسالان هیچ مسابقه‌ای نخواهند داشت، بنابراین فرصت لازم برای بررسی همه جوانب موضوع انتخاب سرمربی خواهیم داشت.

وی با تاکید بر این که همه باید اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند، گفت: اگر فدراسیون هم با فردی مذاکره کند، باید به تعهدات خود عمل کند. شاید بیان برخی توافقات در حال حاضر ضروری نباشد. فدراسیون نگرانی های موجود را درک می‌کند و بیش‌تر از دیگران نگران این موضوع است. بنابراین تلاش می‌کنیم که در زمان مناسب، کار خود را انجام دهیم.

رئیس فدراسیون والیبال عنوان کرد: این که فدراسیون رایزنی و مذاکره کرده، شاید ضرورتی برای اعلام نباشد. در مجموع نباید برای انتخاب سرمربی عجله کنیم و فدراسیون والیبال در زمان مناسب نتایج بررسی‌های خود را اعلام خواهد کرد. منطقی این است که با تدبیر بیشتری نسبت به انتخاب و شروع کار سرمربی جدید عمل کنیم. پیش‌بینی همه موارد را کرده‌ایم و خانواده والیبال نگران موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی نباشد.

داورزنی با تاکید بر این که والیبال ایران آن‌قدر بزرگ هست که نیازمند مربی سطح اول جهان باشد، گفت: هیچ بازی با اسامی نداریم و حتما فدراسیون متناسب با شرایطی که در پیش خواهد داشت، از مربی سطح اول جهان استفاده خواهد کرد. باز هم تاکید می‌کنم توافقات اولیه با مربیان داخلی و خارجی صورت گرفته و سعی می‌کنیم که در زمان مناسب اعلام کنیم. طبیعتا ترکیبی از مربیان خارجی و داخلی در تیم ملی خواهیم داشت و در زمان مناسب، قرارداد با آن‌ها بسته خواهد شد. فعلا به دلیل محدودیت‌های مالی، ضرورتی برای عقد قرارداد با مربیان مدنظر نداریم.

وی از کارشناسان والیبال درخواست کرد که اگر علاقه‌مند به عملکرد خوب تیم ملی در بازی‌های المپیک هستند، بر اساس اطلاعات اشتباه، تحلیل‌های اشتباه نداشته باشند، زیرا مشکلاتی را برای والیبال ایجاد می‌کند.

رئیس فدراسیون والیبال درباره پاداش قهرمانی تیم جوانان والیبال نیز گفت: در هفته گذشته متاسفانه تحلیل‌های اشتباهی درباره پاداش تیم جوانان ایران منتشر شد. باید در نظر داشته باشیم که مردم ایران در شش ماه گذشته، درگیر ویروس کرونا بوده و شرایط عمومی کشور تغییر کرده است.

وی ادامه داد: بعد از قهرمانی تیم جوانان، به دنبال پاداش ویژه برای این تیم بودیم؛ چون برای نخستین بار قهرمان جهان شدند و معمولا اتفاقات اولین، پاداش ویژه هم دارد، اما در سال جاری اتفاقاتی در شرکت‌های خودرو سازی افتاد که باعث تغییر در روند اهدای پاداش قهرمانان از جمله تیم ملی جوانان والیبال ایران شد و به رغم مکاتبات قبلی، امکان واگذاری خودرو برای آنان فراهم نشد.

داورزنی تاکید کرد: با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مکاتباتی داشتیم و قرار شد در تجلیل از قهرمانان سال 98 ایران، به صورت ویژه از تیم جوانان والیبال ایران تجلیل شود. وزارت ورزش و جوانان در حال حاضر پاداش سال 97 قهرمانان را اهدا می‌کند و بعد از پایان این نفرات، پاداش قهرمانان سال 98 آغاز خواهد شد و طبیعی است که هنوز نوبت تیم ملی جوانان ایران نشده است.

رئیس فدراسیون والیبال بار دیگر تاکید کرد که وعده‌ها فراموش نشده و تیم جوانان و دیگر قهرمانان والیبال ایران که در رده سنی مختلف در سال 98 افتخار آفرینی کردند، پاداش خود را دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام