دوشنبه 16 مهر 1403

استفاده از ماسک در مناطق حاشیه‌ای شهر زنجان 30 درصد است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استفاده از ماسک در مناطق حاشیه‌ای شهر زنجان 30 درصد است

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد استفاده ساکنان مناطق حاشیه‌ای شهر زنجان به طور قابل توجهی کاهش یافته و به 30 درصد رسیده که این موضوع به دلیل انتشار اخبار وضعیت خوب و ساده انگاری‌های مردم است و تداوم این امر به اوج گیری دوباره بیماری منتهی خواهد شد.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد پییشگیری و مقابله با بیماری کرونای استان که بصورت آنلاین برگزار شد، افزود: وقتی خبر کاهش مبتلایان به کرونا در سطح استان اعلام می شود، اقدامات دستگاه‌های متولی و عموم مردم نیز در خصوص مسایل بهداشتی این بیماری به مراتب کاهش می یابد.

این مسؤول با اشاره به وضعیت کنونی کرونا در استان ادامه داد: با اقدامات انجام شده و رعایت عموم پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم مردم به ویژه استفاده از ماسک، روند بیماری تدریجی و کاهش یابنده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس روند بیماری کرونا چه در بخش بستری و سرپایی هر چند بسیار بطئی و کند در استان ادامه دارد که خوشبختانه این وضعیت در روزهای گذشته نیز تداوم داشته است.

به گفته این مسؤول از ابتدای شیوع کووید - 19 تاکنون هشت هزارو 900 نفر در بیمارستان‌ها بستری شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند که بستری های 24 ساعته گذشته نیز نسبت به روزهای قبل کاهش یافته و به 360 نفر رسیده است.

قزلباش افزود: طی دور اول موج بیماری کرونا حداکثر بستری های کرونایی استان در بیمارستان ها 370 نفر ثبت شد، که بطور تقریبی می توان گفت در زمان حاضر نیز همچنان در فراز بالای بیماری قرار داریم.

وی اظهار داشت: هر چند روند ابتلا به بیماری کرونا کاهش نشان می دهد اما همچنان در سطح بالای بیماری قرار داریم و ادامه روند فعلی طی هفته های آینده امیدواری های بیشتری در خصوص تثبیت این وضعیت بوجود می آورد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: موارد بستری های جدید نیز طی چند روز گذشته روند پایداری داشته و در این میان بستری های کرونایی در بخش آی سی یو بیمارستان ها نیز به صورت قطره چکانی در حال کاهش بوده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه 50 درصد بیماران بستری در آی سی یو بیمارستان ها همچنان به لحاظ وضعیت عمومی بدحال هستند که از 69 بیمار این بخش برای 39 نفر از بیماران لوله گذاری شده و نیاز به حمایت های تنفسی دارند.

این مسؤول ادامه داد: خوشبختانه روند مرگ و میر کووید - 19 در این استان سیر کاهشی یافته که امیدواریم این وضعیت همچنان ادامه داشته باشند و از طرفی دستگاه سی تی اسکن بیمارستان الغدیر ابهر که بعد از بیمارستان ولی عصر (عج) بیشترین بار تعداد بستری ها را دارد، با پیگیری های انجام گرفته در آینده نزدیک خریداری و نصب خواهد شد.

وی اظهار داشت: در بخش سرپایی نیز شمار کرونایی های استان روند کاهشی دارد که برنامه تست های سرپایی همچنان در حال پیگیری است و خوشبختانه به لحاظ مثبت بودن نیز روند کاهش یابنده ای را شاهد هستیم و این موضوع نشانه هایی از کاهش گردش ویروس است.

قزلباش تاکید کرد: به طور قطع وضعیت آینده به رفتار و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بستگی دارد و چراکه ویروس کرونا کاملا رفتار هوشمندانه ای دارد و فعالیت آن با رعایت توصیه های بهداشتی در سطح عام، نهادها، ادارات و صنوف افزایش و یا کاهش می یابد.

وی اظهار داشت: متاسفانه وقتی رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی کرونایی از سوی مردم پدیدار می شود در نهایت به مرگ و میرهای بیشتری منجر می شود و این موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد.

*س_برچسب‌ها_س*