جمعه 31 فروردین 1403

اشک‌هایمان ناتمام؛ غمگساری هنرمندان برای درگذشت پرویز پورحسینی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اشک‌هایمان ناتمام؛ غمگساری هنرمندان برای درگذشت پرویز پورحسینی

تهران - ایرنا - پرویز پورحسینی، تازه‌ترین هنرمندی است که بر اثر ابتلا به کرونا رخت از این دنیا بسته است و جامعه هنری را در غم از دست دادن همکاری محجوب فرو برد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، خبر درگذشت بازیگر مطرح عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون، مرحوم پرویز پورحسینی، بر تلخ‌کامی‌های این روزهای اهالی هنر افزود. اشک‌هایی که با اوج گرفتن کرونا در تابستان گذشته با درگذشت خسرو سینایی (11 مرداد) و اکبر عالمی (22 مهر) راه افتاده بود در هفته گذشته با درگذشت پیاپی چنگیز جلیلوند (2 آذر) و کامبوزیا پرتوی (4 آذر) و دیروز (6 آذر) پرویز پورحسینی همچنان روان است.

یاد و خاطره هنرمند پیشکسوت، مجرب و بااخلاق سینمای ایران، از ذهن مردم هنردوست ایران و هنرمندان نیز فراموش نخواهد شد. اما هنرمندان بسیاری نسبت به این خبر تلخ در صفحه اینستاگرام خود واکنش نشان داده اند که عموما به محجوب بودن این بازیگر نجیب اشاره داشته اند.

اما شاید یکی از دردناک ترین مطالب نوشته شده از فرزند استاد پورحسینی باشد آنجا که نوشت: این ویروس نفرین شده، جان پدر عزیزتر از جانم را در اوج تندرستی قابل تصور گرفت.

مهدی سلطانی: شریف، با وقار، مهربان، متواضع، هنرمند، با ادب، متین، با اخلاق، سختکوش، دانا، پویا، خوشرو... و انسان بود. پرویز پورحسینی را می‌گویم. روانش آرام و یادش ماندگار. مواظب خودتون باشید.

گلاره عباسی: شما عزیز ما، بزرگ ما، اعتبار ما بودید آقای پورحسینی نازنین. باورم نمیشه دیگر صدای پر مهرتان را نشنویم. روحتان شاد. یادتان گرامی استاد شریف ما. دلتنگی مان پایانی ندارد. چقدر صبر می‌خواهیم از خدا برای تحمل این غم‌های بی پایان.

هانیه توسلی: چقدر محترم و چقدر دوست داشتنی، چقدر با شخصیت. ایشان یکی از حرفه‌ای ترین و آدم حسابی ترین بازیگران تئاتر و سینما و تلویزیون بودند. واقعا متأسفم. از صمیم قلب به خانواده محترم ایشان و همه مردم ایران تسلیت می‌گویم. چقدر تلخ و دردناک بود این خبر. چقدر این روزها تلخ و عجیب و دردناک است.

فریدون جیرانی: این کارگردان سینما، درگذشت پرویز پورحسینی را در صفحه اینستاگرامش تسلیت گفته است:

خداحافظ استاد.

پژمان بازغی: آقای پورحسینی عزیز، کاش وقتی داشتیم شما رو، می‌تونستم این حرف‌ها رو به شما بگم. افتخار همکاری با شما، افتخار یاد گرفتن از تجربیات شما، برای من همیشه به یادگار میمونه. مرد مهربان، مرد بزرگ، باورم نمیشه پیش ما نباشید.

امروز غمگین ترینم.

بهنوش طباطبایی: آقای پورحسینی نازنینم...

قلبم درد گرفت از رفتنتون، چقدر مهربون و حرفه‌ای و عزیز دل بودید، چقدر شرافت و مردانگی و اصالت یه هنرمند در رفتار شما بود که می‌شد از شما یاد گرفت. چقدر ارزشمند بودید برای آبروی سینما، قلبم درد گرفت آقا از رفتنتون.

یکتا ناصر: یاد هنرمند عزیزمان، آقای پورحسینی، گرامی. ایشان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران از همه نظر بودند و اندوه از دست دادنشان بسیار بزرگ. تسلیت به خانواده و تمامی نزدیکان و دوستداران ایشان.

تهمینه میلانی: یادش گرامی، پرویز پورحسینی بزرگ.

چند سال پیش به ایشان عرض کردم: من ارادت ویژه‌ای به شما و متد بازیگری شما دارم. به متلک گفتند: از نقش‌های بزرگی که منو برای ایفای اونها دعوت کردید معلومه!

قرار بود در فیلم بعدی ما، این اتفاق بزرگ بیفتد و ما با هم همکاری کنیم. لعنت بر کرونا که بزرگ هنرمند دیگری را از ما ربود. تسلیت به خانواده محترم پورحسینی، تسلیت به خانواده سینما و تئاتر، تسلیت به همه هنردوستان.

پوریا پورسرخ: یعنی تا کی این داستان پر سوگ ادامه داره... خیلی از عزیزان و بزرگانمون رو از دست دادیم... چرا تموم نمیشه این روزا...

حبیب رضایی: دست به شانه می‌گذاشتید و با نجوای همیشگی می‌گفتید: یه برداشت دیگه بریم، بهتر میشه... گفتند بهتر بود که حالتان... چه یخ و بی اثر است جملاتمان... از آنجا، برای صبر و رحم و راه همه ما دعا کنید... شما هم حیف بودید جناب پورحسینی همیشه درخشان و محترم. درست مثل کامبوزیا پرتوی نازنین و زلال و چنگیز جلیلوند بی تکرار و... از وای از این فهرست زخم آور... خدایا مددی... همین.

کمال تبریزی: عالیجناب پرویز پورحسینی، از نسلی بود که به آداب هنر اعتقاد داشت، پیشه خود را مقدس می‌دانست و به همین دلیل معتبر و بزرگ بود. مردی که در سرزمین کهن، بسیار از او آموختیم. درود و رحمت بر روان پاکش.

فاطمه گودرزی: هر روز داریم برای فوت عزیزی تسلیت میگیم. باز هم همکار نازنین دیگری جان به جان آفرین تسلیم کرد. چه خبر بدی، زمانه طوری شده که کسی نمیدونه نفر بعدی کیه، اما مطمئنه حتما کسی هست، شاید خودمان. امیدوارم لااقل بتونیم مثل پرویز پورحسینی بزرگوار، اثر خوبی بر جا بگذاریم از خودمان.

مهتاب کرامتی: چقدر همراه، چقدر حرفه‌ای، چقدر عزیز

روحتان شاد استاد پرویز پورحسینی. کاشکی باور کنیم کرونا دروغ نیست.

هادی کاظمی: درود عزیزان

چی باید گفت؟ دیگه نمی دونم... بزرگانمون، مشاهیرمون، هنرمندانمون، عزیزانمون، یکی یکی دارن پر میکشن. یک هنرمند تمام عیار، با اخلاق، دوست داشتنی و آروم... روحتون در آرامش.

به گزارش ایرنا، پرویز پورحسینی متولد سال 1320 است و در کارنامه کاری‌اش بازی در بیش از 100 فیلم، تئاتر و سریال در همکاری با کارگردان‌های سرشناسی همچون علی حاتمی، بهرام بیضایی، حمید سمندریان، علی رفیعی، مسعود کیمیایی، احمدرضا درویش، داود میرباقری و کمال تبریزی ثبت شده است.

از جمله سریال هایی که پورحسینی در آنها ایفای نقش کرده می توان به «زهر کوی»، «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «دومین انفجار»، «اتومبیل»، «تصویر یک رویا»، «بافته های رنج»، «روز ایپریت»، «حضرت مریم»، «همسفر»، «شب دهم»، «ملاصدرا»، «باران عشق» و «روزهای بیاد ماندنی» نیز اشاره کرد.

وی با درخشش خود در جشنواره فیلم فجر توانست کاندیدای بهترین بازیگر نقش مرد برای فیلم های «اوینار» و «طلسم» شود. او همچنین برای بازی خوب خود در فیلم «مریم مقدس» موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فوق شد.

جاده قدیم (1396)، پشت دیوار سکوت (1395)، صدای منو می‌شنوید؟ (1395)، قاتل اهلی (1395)، صله سحر (1394)، دوران عاشقی (1393)، رستاخیز (1391)، سفر مرگ (1387)، خواب لیلا (1386)، جای او دیگر خالی نیست (1384)، مریم مقدس (1379)، کمیته مجازات (1377)، حرفه‌ای (1375)، فصل پنجم (1375) ریال شیخ مفید (1374) و عاشق فقیر (1374) از جمله فیلم‌هایی سینمایی است که پور حسینی در آنها ایفای نقش کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*
اشک‌هایمان ناتمام؛ غمگساری هنرمندان برای درگذشت پرویز پورحسینی 2
اشک‌هایمان ناتمام؛ غمگساری هنرمندان برای درگذشت پرویز پورحسینی 3
اشک‌هایمان ناتمام؛ غمگساری هنرمندان برای درگذشت پرویز پورحسینی 4
اشک‌هایمان ناتمام؛ غمگساری هنرمندان برای درگذشت پرویز پورحسینی 5
اشک‌هایمان ناتمام؛ غمگساری هنرمندان برای درگذشت پرویز پورحسینی 6