چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

اصلاح سازوکارهای مجوزدهی به خدمات مشاوره ازدواج و خانواده

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
اصلاح سازوکارهای مجوزدهی به خدمات مشاوره ازدواج و خانواده

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز طی گزارشی به اصلاح سازوکارهای مجوزدهی به خدمات مشاوره ازدواج و خانواده پرداخت. در این گزارش بیان شده: تصویب سیاست های توصیه ای و اجباری در استفاده از ظرفیت خدمات مشاورهای در جهت تشکیل و تحکیم نهاد خانواده از ابتدای دهه 80، به مرور سبب افزایش دستگاه های مجوزدهنده به فعالیت مشاوران و روان شناسان و ازسوی دیگر موجب توسعه کمی و کیفی دفاتر و مراکز مشاوره ازدواج و خانواده مجاز و غیرمجاز شد.

در ادامه این گزارش آمده: با توجه به اهمیت نهاد خانواده و ارائه خدمات مشاورهای به این نهاد و تکلیف قانونی «هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب وکار» مبنی بر تسهیل فرایندهای صدور مجوزهای کسب وکار و براساس بررسی درگاه ملی مجوزها تا انتهای خردادماه 1401، این هیئت مصوباتی را در ارتباط با فرایند مجوزدهی سازمان بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در ارتباط با فعالیت مشاوران و روان شناسان تصویب نموده است، اما بررسی ها نشان می دهد علیرغم تلاش برای تسهیل شرایط، موانع صدور مجوزهای مشاوره ازدواج و خانواده در مقایسه با دستورالعمل های قبلی دستگاه های اصلی مجوزدهنده هنوز به قوت خود باقی است.

در این گزارش تصریح شده: لذا با توجه به اهمیت فعالیت مشاوران و روان شناسان به خصوص در حیطه سلامت روان ازدواج، مسائل خانواده و تربیت فرزندان و در نظر گرفتن این موضوع که مشاوره تنها از سنخ کسب وکار نیست و تعهد اخلاقی، تخصص علمی و رویکرد مشاوران و روان شناسان در سطحی فراتر از سایر افراد درخواست کننده مجوز باید لحاظ شود. زیرا مشاوره غیردقیق، نادرست و ناهمخوان با فرهنگ طی زمان میتواند بر سلامت روان و وضعیت خانواده در جامعه تأثیرگذار بوده و از عوامل تغییر فرهنگ و هویت جامعه خواهد بود.

در ادامه این گزارش ذکر شده: بنابراین راهکارهای پیشنهادی برای رفع موانع صدور مجوز در راستای مصوبات هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب وکار عبارت خواهد بود از: شرایط عمومی و تخصصی به اضافه تعهد اخلاقی و رویکرد افراد برای دریافت مجوزهای مشاوره ازدواج و خانواده در مراجع مجوزدهنده شناسایی و شرایط و ضوابط استاندارد شوند. شفاف سازی و رفع ابهام در معیارها و ضوابط تعیین شده برای دریافت مجوز در مشاوره ازدواج و خانواده، برخورد سلیقه ای را از میان برداشته و زمینه ورود متقاضیان جدید را فراهم می کند.

در ادامه این گزارش تصریح شده: تعریف مشخص و روشن در ارتباط با «پروانه اشتغال»، «پروانه فعالیت»، «مسئول فنی»، «موافقت اصولی»، «مرکز تخصصی مشاوره»، «راهنمای خانواده و ازدواج» و... میتواند از اعمال سلیقه مجریان در عمل بکاهد و بر تسریع صدور مجوز مؤثر باشد. تعیین چارچوب مشخص و معین برای زیرساخت های ایجاد مراکز مشاوره ازدواج و خانواده میتواند به حذف موانع صدور مجوزها و شفافیت عملکردی کمک نماید. مطابقت دستورالعملهای دستگاههای فعال در مجوزدهی مشاوره ازدواج و خانواده با شرایط و مدارک لازم، زمان و هزینه صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها و همچنین الزام ارجاعدهی متقاضیان از درگاه تخصصی دستگاه های فعال به درگاه ملی مجوزها ایجاد شود.

در ادامه راهکارهای مورد تاکید در این گزارش آمده: مجوزهای مشاوره ازدواج و خانواده جزئی از فعالیت ها در سطح ریسک بالا برشمرده می‌شوند، بنابراین در اتخاذ رویه هایی برای مجوزدهی الزام به وجود نظارت پیشینی و نظارت پسینی بر خدمات مشاورهای خانواده و ازدواج دارای اهمیت است. تعدد مراجع مجوزدهنده به فعالیت دفتر یا مراکز، موجب رویه های متعدد صدور مجوز و اتلاف وقت و هزینه برای متقاضیان شده، لذا ایجاد تمرکز و هماهنگی بین مراجع مجوزدهنده بر انسجام و همافزایی به منظور سامان دهی نظام روانشناسی و مشاورهای در کشور یاریگر است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

خانواده

ازدواج

مرکز پژوهش های مجلس مجوز این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
اصلاح سازوکارهای مجوزدهی به خدمات مشاوره ازدواج و خانواده 2
اصلاح سازوکارهای مجوزدهی به خدمات مشاوره ازدواج و خانواده 3