پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اظهارات مسئولان درباره حامل‌های انرژی نباید متناقض باشد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اظهارات مسئولان درباره حامل‌های انرژی نباید متناقض باشد

کارشناس حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: در بحث اصلاحات مربوط به حامل‌های انرژی، مقامات مختلف دولتی، اظهارات متفاوت و بعضاً متناقضی دارند.

سید عباس عباسپور گفت: هماهنگ سازی تیم اقتصادی دولت منجر به ثبات در بازار می‌شود که می‌تواند فعالان اقتصادی را با یک دید بلندمدت‌تر و اطمینان خاطر بیشتری مواجه کند. تعیین یک کلان ایده اقتصادی، تدوین نقشه راه معین و اولویت بندی برای حل مسائل کشور نیز، ثبات اقتصادی و آرامش در بازار را به همراه دارد.

این کارشناس حکمرانی گفت: با آغاز به کار دولت سیزدهم، این هماهنگی‌ها در تیم اقتصادی آن، در سطح مطلوبی دیده نمی‌شود؛ در حالی که یکی از مشکلات دولت قبل نیز، عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت بود که در بحث واگذاری صندوق‌های ETF بورسی مانند صندوق پالایش یکم، نمود ویژه‌ای پیدا کرد.

برخی کاربران فضای مجازی اعلام کرده اند که پس از مراجعه به جایگاه‌های سوخت، با نبود کارت‌های آزاد در این جایگاه‌ها مواجه شده‌اند؛ اما علاوه بر سخنگوی دولت، مسئولان مختلف وزارت نفت از جمله وزیر و مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و همچنین مدیرعامل شرکت پخش ملی فرآورده‌های نفتی ایران نیز، حذف کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت را تکذیب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کاهش کارت‌های آزاد در برخی استان‌ها با بهانه مبارزه با قاچاق سوخت

از سوی دیگر، آقای سیدباقر نورالدینی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان و آقای فریدون یاسمی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه گفته اند: کارت‌های آزاد موجود در جایگاه‌های سوخت با هدف مبارزه با عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی باید جمع آوری شوند و اجرای آزمایشی این طرح در این استان‌ها، کاهش قاچاق را به همراه داشته است.

این مدیران مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، هدف از محدودیت کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت را مبارزه با قاچاق سوخت عنوان می‌کنند؛ موضوعی که اواخر پارسال، برخی مخاطبین باشگاه خبرنگاران جوان درباره گازوئیل هم آن را مطرح کرده بودند، اما آقای امیرمحمد پرهام فر سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی در پاسخ گفت: هیچگونه مصوبه یا الزامی در خصوص نحوه توزیع گازوئیل میان جایگاه‌ها نداشته‌ایم.

آقای اسداله قلی زاده رئیس صنف جایگاهداران سوخت هم گفته، در برخی مناطق مرزی، کارت‌های آزاد بنزین در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تعداد جایگاه‌های دارای کارت آزاد کاهش یافته؛ او گفته برخی افراد با نیت‌های گوناگون شایعاتی را درباره حذف گسترده کارت‌های سوخت جایگاه‌ها در فضای مجازی منتشر می‌کنند که صحت ندارد و ریشه آن‌ها، اظهارات غیرشفاف و متناقض برخی مسئولان است.

علاوه بر بحث تناقض گویی پیرامون جمع آوری کارت‌های آزاد بنزین و گازوئیل، وزارت نفت طرح جدیدی را هم درباره هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی رونمایی کرده که اعضای انجمن سی‌ان‌جی کشور مانند آقای محسن جوهری رئیس سابق هیئت مدیره این انجمن، می‌گویند: در مورد جزئیات طرح جدیدی که از آن رونمایی شده، هیچگونه اطلاع رسانی به جایگاهداران صورت نگرفته؛ متاسفانه سیاستگذاری‌ها در این حوزه، پشت در‌های بسته انجام می‌شود.

رئیس جمهور، پارسال در یک برنامه زنده تلویزیونی گفته بود: هماهنگی کامل در دولت در زمینه اطلاع رسانی ضروری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی