سه‌شنبه 17 مهر 1403

اعطای 5 میلیون تسهیلات لندتکی در سال گذشته

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اعطای 5 میلیون تسهیلات لندتکی در سال گذشته

علیرضا هوشمند عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون لندتک انجمن فینتک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درخصوص شرکت‌های لندتک (تسهیلات‌یار) گفت: پلتفرم‌های تسهیلات‌یار درواقع واسط بین وام‌دهنده و وام‌گیرنده هستند و شرایط دریافت تسهیلات مالی و اعتبار را برای افراد جامعه فراهم می‌کنند. علاوه بر این، خدمات ارزش افزوده‌ای هم ارائه می‌دهند که باعث می‌شود خدمات آن‌ها از خدمات بانکی...

علیرضا هوشمند عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون لندتک انجمن فینتک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درخصوص شرکت‌های لندتک (تسهیلات‌یار) گفت: پلتفرم‌های تسهیلات‌یار درواقع واسط بین وام‌دهنده و وام‌گیرنده هستند و شرایط دریافت تسهیلات مالی و اعتبار را برای افراد جامعه فراهم می‌کنند. علاوه بر این، خدمات ارزش افزوده‌ای هم ارائه می‌دهند که باعث می‌شود خدمات آن‌ها از خدمات بانکی متمایز شود. اولین و مهمترین کاری که پلتفرم‌های تسهیلات‌یار انجام می‌دهند این است که فرآیند دریافت وام و تسهیلات بانکی را به صورت کاملا دیجیتال و غیرحضوری پیش می‌برند.

هوشمند با اشاره به اینکه درحال حاضر سهم لندتک‌ها و شرکت‌های تسهیلات‌یار در حوزه اعطای تسهیلات خرد در مناطق در حال توسعه بیشتر است، گفت: دستور رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی طی سه سال گذشته، اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن بود که بانک‌ها طی این سال‌ها موفق نشدند این موضوع را عملی کنند، ولی شرکت‌های دانش بنیان لندتکی توانستند با شرایطی که در فضای اعتبارسنجی و امنیت‌سنجی وام گیرندگان رقم می‌زنند، این فرایند را هم به صورت غیرحضوری و هم به صورت بدون ضامن برای متقاضیان ایجاد کنند که مردم بتوانند از خدمات مالی بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: شمولیت مالی ما در فضای تسهیلات و اعتبارات رتبه بالایی ندارد. در دو سالی که بطور جدی این کار را شروع کردیم هم ارتقا شمولیت مالی و هم افزایش دسترسی مردم به خدمات مالی را توانستیم رقم بزنیم؛ به این شکل که تعداد بیشتری از افراد جامعه می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

رئیس کمیسیون لندتک انجمن فینتک ایران درخصوص اقدام دیگر این انجمن اظهار کرد: ارائه تسهیلات غیرحضوری در مناطق کم برخوردار و محروم کشور اقدامی دیگر بود که در این مورد، 20 درصد از شبکه‌ی بانکی جلوتر بودیم. به این دلیل که مناطق گفته شده از خدمات بانکی محروم‌تر هستند و ما به دلیل اینکه فرایند را به صورت دیجیتال پیش می‌بریم، کمک کردیم مردم مناطق محروم و کم‌برخوردار نیز به خدمات مالی دسترسی داشته باشند.

هوشمند گفت: باتوجه به اینکه کشور در شرایط تورمی قرار دارد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است، توانستیم به 5 میلیون نفر طی سال 1401 تسهیلات و اعتبار بدهیم.

وی درخصوص شرایط دریافت تسهیلات از شرکت‌های لندتک گفت: اگر کسی بخواهد تسهیلات بدون ضامن از بانک دریافت کند باید رتبه اعتباری داشته باشد؛ درصورتی که 70 درصد افراد جامعه فاقد رتبه اعتباری هستند. ما توانستیم به بخش زیادی از 70 درصدی که فاقد رتبه اعتباری بودند، تسهیلات اعطا کنیم. ارزش افزوده‌ی دیگری که وجود دارد بحث هدایت تسهیلات به سمت نقطه خرید است. ما تسهیلات را بصورت قدرت خرید به مردم اعطا می‌کنیم و از این طریق به تحریک تقاضا کمک می‌کنیم.

رئیس کمیسیون لندتک انجمن فینتک ایران درخصوص نرخ بهره تسهیلات پرداختی توسط شرکت‌های لندتک عنوان کرد: نرخ بهره تسهیلات ارائه شده، نرخ بهره 23 درصد بانکی است که مصوب شورای پول و اعتبار است. نکته‌ای که وجود دارد این است که بابت ارائه مجموعه‌ای از خدمات، کارمزدی نیز دریافت می‌کنیم که این عدد هزینه‌ی خدمات ارائه شده محسوب می‌شود.

وی بااشاره به آیین‌نامه بانک مرکزی که گفته بود شرکت‌های تسهیلات‌یار نباید کارمزد داشته باشند گفت: دستورالعمل‌هایی که اخیرا بانک مرکزی صادر می‌کند خیلی شتاب‌زده و غیرکارشناسی است و اگر با همین شرایط پیش برویم، در سال بعد احتمالا اقتصاد دیجیتال کشور که توسط همین شرکت‌ها و کسب و کار‌های دانش بنیان توسعه پیدا کرده است، دستخوش تغییر و ایجاد ضرر و زیان می‌شود.

هوشمند در پایان گفت: هدف اصلی هر بنگاه کسب سود است. وقتی دستورالعملی صادر می‌شود و منافع مالی و نرخ خدمات یک بخش خصوصی را در نظر نمی‌گیرد اساسا اشتباه است؛ به این دلیل که این کسب و کار‌ها مانند دولت وظیفه‌ای ندارند که خدمات خود را به صورت رایگان ارائه بدهند. ما مسولیت اجتماعی داریم و در این قالب وظیفه خود را در قبال جامعه انجام می‌دهیم، اما درنهایت هدف اصلی هر کسب و کار کسب سود است و این دستورالعملی که ارائه شده، ساختار هزینه و خدمات ما را نادیده می‌گیرد و این موضوع غیرکارشناسی است.