جمعه 4 آبان 1403

اعلام اولویت های حج تمتع 1403+ جزئیات مهم

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
اعلام اولویت های حج تمتع 1403+ جزئیات مهم

سازمان حج و زیارت ضمن اعلام اولویت‌های اعزام زائران تمتع 1403، از آغاز پیش ثبت نام زائران در روز‌های آتی خبر داد.

ثبت‌نام مقدماتی (پیش ثبت نام) از افراد واجد شرایط تشرف به حج‌تمتع سال 1403 خورشیدی (1445 ه. قمری) در آینده نزدیک، آغاز می شود.

بابایی سرپرست حج و زیارت زنجان افزود: بر این اساس بر مبنای پیش‌بینی صورت گرفته و بر حسب ظرفیت تخصیصی به جمهوری اسلامی ایران، همه دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع تا تاریخ 29 اسفند 1385، دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع تا تاریخ 31 اردیبهشت 1386، دارندگان قبوض ودیعه گذاری تا تاریخ 31 تیر 1386 و همه دارندگان قبوض ودیعه گذاری از تاریخ یکم مرداد 1386 به صورت روزشمار و صرفاً تا تکمیل ظرفیت تخصیص یافته در اولویت اعزام به حج تمتع سال آینده قرار دارند.

وی گفت: واجدان شرایط تشرف به این سفر، از هم اکنون ضمن انجام برنامه‌ریزی لازم و به روزرسانی اطلاعات خود در سامانه reserve.haj.ir برای اخذ کد‌رهگیری و تکمیل مدارک خود، به ویژه تهیه گذرنامه دارای اعتبار اقدام کنند.

تذکرات مهم:

افرادی که در کاروان‌های حج سال 1399 نام‌نویسی و وجوه مربوط را واریز کرده‌اند، اما به دلیل لغو سفر حج در آن سال و سال‌های پس از آن موفق به تشرف نشده و تاکنون نیز انصراف نداده‌اند، نیازی به انجام پیش ثبت نام ندارند و همزمان با اعلام ثبت نام قطعی، به صورت مستقیم امکان نام‌نویسی در کاروان‌ها را خواهند داشت.

همه ودیعه‌گذاران حج تمتع باید قبل از انجام امور ثبت‌نام، به سامانه reserve.haj.ir مراجعه و به تکمیل اطلاعات و اخذ کد رهگیری اقدام کنند، در غیر این صورت امکان ادامه فرایند ثبت نام را نخواهند داشت.

متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال 1403 باید گذرنامه حداقل با اعتبار 1403/09/20 داشته باشند.

اطلاعیه تکمیلی درباره زمان و نحوه پیش ثبت نام، روز یکشنبه 10 دی 1402 از طریق پایگاه‌های خبری سازمان حج و زیارت و همچنین رسانه‌های دیداری و شنیداری منتشر خواهد شد.

سال 1402 عربستان پس از سه سال توقف، حج تمتع را بدون در نظر گرفتن محدودیت کرونایی برگزار کرد و یک میلیون و 845 هزار و 45 زائر از 100 کشور جهان حاجی شدند؛ در حالی که سعودی‌ها اعلام کرده بودند در حج تمتع امسال بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر شرکت می‌کنند.

یکی از علل کاهش 650 هزار نفری تعداد حجاج 1402، افزایش هزینه حج تمتع برای زائران برخی کشور‌ها بود که در این زمینه زائران مصری با انصراف حدود 40 درصدی، در صدر قرار داشتند. زائران کشور‌های امارات و ترکیه هم با همه سهمیه به حج تمتع امسال نرفتند.

ایران هم که نه تنها پس از برقراری روابط سیاسی با عربستان، بلکه قبل از آن هم درخواست افزایش سهمیه حج داده بود، سهمیه اش 87 هزار و 550 نفر بود که از این تعداد نیز 9 نفر انصراف دادند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.