جمعه 7 اردیبهشت 1403

اعلام جزئیات وام‌های دانشجویی نیمسال دوم / مصوبه کنکور بالاخره به تصویب شورای عالی انقلاب رسید

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اعلام جزئیات وام‌های دانشجویی نیمسال دوم / مصوبه کنکور بالاخره به تصویب شورای عالی انقلاب رسید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم. انتقاد از کمبود خوابگاه و کیفیت پایین غذای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دبیر شورای صنفی...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

انتقاد از کمبود خوابگاه و کیفیت پایین غذای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌های این دانشگاه انتقاد کرد. مهران علامی، قائم مقام دبیر صنفی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن انتقاد از عدم توجه به خوابگاه و اسکان دانشجویان گفت: در ایام امتحانات که مطابق دستور وزارت بهداشت در حال برگزاری و به صورت حضوری است، نیمی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان، مبحث خوابگاه و کیفیت غذاست. جای تاسف است در یک واحد آموزشی که مدیران دغدغه‌مند می‌توانند زیر ساخت‌های مناسب را برای تحصیل فراهم کنند، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور است بعد از حضوری شدن امتحانات و حضور دانشجویان در خوابگاه ها، اکنون دانشجویان در حال دست و پنجه نرم کردن با ابتداییات زندگی دانشجویی آن هم در دانشگاه رنک برتر مانند علوم پزشکی شهید بهشتی یعنی کیفیت غذا و رفاه خوابگاه‌ها هستند.

فعالیت‌های مجازی و آموزش‌های اساتید به معاونت فرهنگی واگذار شد

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: اداره فعالیت‌های مجازی و آموزش‌های اساتید به دستور وزیر علوم به وظایف اداره کل فرهنگی و اجتماعی افزوده شد. مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در حال حاضر باید راهبرد‌های جدی‌تری نسبت به وضع موجود برای تعالی حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها به‌کار گرفته شود. وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار زیادی در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم وجود دارد، افزود: اداره فعالیت‌های مجازی و آموزش‌های اساتید به دستور وزیر علوم به وظایف اداره کل فرهنگی و اجتماعی افزوده شد. اسلامی گفت: باوجود حدود ده‌هزار انجمن علمی دانشجویی، هفت هزار کانون فرهنگی و سه هزار و پانصد نشریه دانشجویی و پنج اتحادیه بزرگ دانشجویی در کشور، متأسفانه سیاست‌گذاری‌هایی در این حوزه‌ها صورت نگرفته و از حداکثر ظرفیت‌های آن‌ها استفاده نشده است.

محتوای تایید شده شورای تحول علوم انسانی چرا وارد چرخه آموزش عالی نمی‌شود؟

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه محتوا‌های درسی مورد تایید شورای تحول علوم انسانی هنوز وارد چرخه آموزش عالی نشده است. حجت الاسلام شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با اشاره به کارکرد شورای تحول علوم انسانی و ورود محتوای تایید شده از سوی این شورا به چرخه آموزش عالی کشور گفت: این موارد یکی از بحث‌های آسیب شناسی است که با وجود اینکه شورای تحول علوم انسانی تلاش می‌کند؛ اما تحول علوم انسانی اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: بعضی وقت‌ها در انقلاب چیز‌های خوبی را ایجاد کردیم؛ اما به دلیل مشغله‌های مختلف و غفلت آن را از خود محروم می‌کنیم و به دنبال علوم انسانی غربی می‌رویم. شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که از سال 76 شکل گرفت، یکی از اولویت‌های اصلی را تحول علوم انسانی و اسلامی قرار داد، اما نه با این عنوان، یک کمیته در شورای اسلامی شدن دانشگاه داشتیم که به ریاست وزیر علوم و دبیری، دبیر شورای اسلامی شدن بود که ذیل شورا بود که کار آن ارتقای علوم انسانی و دینی بود که نه تنها علوم انسانی را در نظر داشت؛ بلکه زمینه سازی و عینی سازی مبانی روز را در دستور کار قرار داد که سوابق و مدارک آن موجود است.

مبالغ و شرایط پرداخت وام‌های دانشجویی نیمسال دوم اعلام شد

صندوق رفاه دانشجویان مبالغ، ضوابط و شرایط وام‌های در نیمسال دوم تحصیلی را اعلام کرد. جدول نوع، مبلغ و زمان بندی اعطای وام‌های دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1401 اعلام شد. بر اساس این جدول ثبت نام وام‌های دانشجویی نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 از اول بهمن ماه آغاز شده است. آخرین مهلت ثبت درخواست وام توسط دانشجو 25 اردیبهشت 1401 و آخرین مهلت تأیید وام توسط کاربر دانشگاه 31 اردیبهشت 1401 اعلام شده است.

برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد دانشگاه تهران

مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی 26 تا 28 بهمن در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی 26 تا 28 بهمن در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شود. پیش ثبت نام شرکت در این مراسم از چهارشنبه 6 بهمن ماه آغاز شده و تا 13 بهمن ادامه دارد.

شرایط ثبت نام وام دانشجویی نیمسال دوم دانشگاه شهید بهشتی

معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی مهلت ثبت نام وام‌های دانشجویی نیمسال دوم تحصیلی را اعلام کرد.

معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ثبت نام وام دانشجویی نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 آغاز شده و دانشجویان می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. دانشجویان روزانه و شبانه متقاضی وام دانشجویی می‌توانند از 2 بهمن تا 20 اردیبهشت 1401 با مراجعه به پورتال دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان به نشانی https://swf.ir درخواست وام نمایند.

اصلاح مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو

جلسه 855 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله سیدابراهیم رئیسی و با حضور اعضا حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور اصلی مبنی بر «اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو» پنجم بهمن ماه 1400 تشکیل شد.

سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به دستور اصلی جلسه مبنی بر «اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو» بیان کرد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متفق القول تاکید داشتند هیچ‌گونه تعارضی بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش با مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود ندارد لذا این دو مصوبه مکمل یکدیگرند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1367 به مسئله سنجش و پذیرش (کنکور) ورود داشته است و نیز ضوابط و مقرراتی هم در این زمینه مصوب کرده است. در این جلسه اصلاحی بر روی سند مبنی بر «دخالت سال یازدهم و دهم» صورت گرفت که در دستور قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی محاسبه این سه سال وجود داشت و نیز در قانون مجلس شورای اسلامی هم این سه سال محاسبه شده است، اما به دلایلی در آن دوره به توافق نرسیدند. بر مبنای این مصوبه معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال 1402، و معدل سال یازدهم در سال 1403 و معدل سال دهم در سال 1404 تاثیر قطعی خواهد داشت. بر اساس این مصوبه سهم 60 درصد ارزیابی توانایی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و صرفا طی 4 ساعت کنکور، سرنوشت دانش آموزان محترم تعیین نخواهد شد و وزن بیشتر به علم و دانش عمیق دانش آموزان اختصاص پیدا خواهد کرد.

اعلام جزئیات وام‌های دانشجویی نیمسال دوم / مصوبه کنکور بالاخره به تصویب شورای عالی انقلاب رسید 2
اعلام جزئیات وام‌های دانشجویی نیمسال دوم / مصوبه کنکور بالاخره به تصویب شورای عالی انقلاب رسید 3
اعلام جزئیات وام‌های دانشجویی نیمسال دوم / مصوبه کنکور بالاخره به تصویب شورای عالی انقلاب رسید 4