شنبه 14 مهر 1403

اعمال محدودیت‌ها و همکاری مردم به روند نزولی کرونا کمک می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اعمال محدودیت‌ها و همکاری مردم به روند نزولی کرونا کمک می‌کند

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تجربیات قبلی شیوع کرونا نشان می‌دهد وقتی عموم مردم خطر را احساس کرده، به دنبال آن، نکات پیشگیرانه را به دقت رعایت کنند و از طرفی با اعمال محدودیت‌های جدی می‌توان امیدوار بود که سیر بیماری در 2 هفته آینده نزولی شود.

دکتر پرویز قزلباش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص محدودیت‌های اعمال شده کرونایی در استان افزود: همکاری مردم و اعمال محدودیت به کاهش شمار مبتلایان کرونایی در هفته های آینده منتهی خواهد شد که تداوم چنین مساله ای می‌تواند به مدیریت بهتر بیماری نیز کمک کند.

این مسؤول با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بیماری آنفلوانزا در استان هنوز شیوع نیافته است، ادامه داد: تا کنون مواردی از این بیماری که شرایط حادی را در استان ایجاد کند، گزارش نشده است.

قزلباش افزود: اما با ورود به روزهای سرد سال در استان ممکن است شیوع و گسترش بیماری آنفلوانزا سهم بیشتری را به دلیل همزمانی با بیماری کرونا به خود اختصاص دهد، اما خوشبختانه به دلیل رعایت اصول پیشگیرانه کرونایی که در بیماری فصلی آنفلوانزا نیز کاربرد دارد، امیدورایم این مهم به حداقل برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: شیوع موج سوم کرونا در کشورمان و این استان موجب شده شمار زیادی از افراد به صورت خانودگی گرفتار این بیماری شوند بطوریکه تاکنون 27 هزارو 59 نفر شمار مبتلایان مثبت بر اساس یافته های آزمایشگاهی را شامل می شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس به طور طبیعی باید افرادی با علائم خفیف کرونایی که نیاز به تست کرونا نداشتند، افرادی که ممکن است تست آنان مثبت نباشد، اما سی تی اسکن و آزمایش های دیگر مشکوک بودن به این بیماری را در آنان محرز کرده است نیز به این آمار اضافه شود.

این مسؤول ادامه داد: مجموع این آمار نشان می دهد بطور طبیعی تعداد مبتلایان به کرونا در استان بیش از آمار یاد شده است و صرفا بر طبق یافته های آزمایشگاهی و مثبت بطور قطعی بوده است.

وی یادآوری کرد: به این مهم باید توجه داشت که پیش از این تست آزمایشگاهی مثبت مبتلایان 35 درصد بود که اکنون این رقم به 70 تا 75 درصد رسیده، به عبارتی دیگر افراد مشکوک به کرونا تعداد بیشتری را مبتلا کرده اند.

قزلباش افزود: در شرایط کنونی همه روزه مبتنی بر آمار مراکز 16 ساعته استان به طور میانگین 300 مورد سرپایی مثبت کرونایی گزارش می شود که این تعداد از افراد می توانند با ترددها، تعداد بیشتری را به این بیماری گرفتار کنند و در واقع می تواند موج جدیدی را به وجود آورند.

به گفته این مسؤول، در زمان حاضر بیش از 650 تخت از مجموع تخت های بیمارستانی استان به بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته و تمهیدات لازم برای پذیرش بیشتر نیز اتخاذ شده است.

*س_برچسب‌ها_س*