دوشنبه 9 مهر 1403

اغلب مردم زنجان بیماری کرونا را پایان یافته می‌دانند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اغلب مردم زنجان بیماری کرونا را پایان یافته می‌دانند

زنجان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان گفت: ستاد مقابله با کرونا در این استان با اقدامات پیشگیرانه و پیگیری‌ها به دنبال ایجاد اضطراب در جامعه نیست اما در این میان عواملی دست به دست هم داده تا عموم مردم تصور کنند که کرونا به پایان رسیده است.

حجت الاسلام علی خاتمی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: تصور اقشار مختلف بر این است که بازگشایی های تدریجی مکان های مختلف و حتی برگزاری مراسم تشییع جنازه با حضور عده کثیری از افراد، به معنای پایان یافتن این بیماری خطرناک در استان است.

امام جمعه زنجان ادامه داد: از طرفی با توقف استودیو سلامت استان که پیش از این با هدف اطلاع رسانی گسترده از وضعیت این بیماری از طریق رسانه استانی و دیگر جراید انجام می گرفت، عموم بر این باورند که کرونا همانند گذشته نیست و به راحتی می توان فعالیتهای روزمره را انجام داد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بطور معمول و روزانه آمار فوتی ها و بستری بیماران کرونایی این استان از طریق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اعلام می شود که در این میان پیشنهاد می شود علاوه بر آن شمار بیمارانی که بستری نمی شوند نیز به عموم مردم اطلاع رسانی شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ادامه داد: اطلاع رسانی جامع از شمار مبتلایان و حتی سرپایی ها به اقشار مختلف این استان موضوع نگران کننده ای نیست که با تمهیدات اتخاذ شده مبتلایان به این نوع بیماری بصورت سرپایی یا در منزل و در نقاهتگاه ها نیز مورد مراقبت قرار می گیرند و این روند نیز تعطیل شده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس با وجود اقدامات انجام گرفته عموم مردم این استان بر این باورند که بیماری کرونا پایان یافته و حساسیتها در این خصوص کمتر شده است.

حجت الاسلام خاتمی با ابراز گله از روند اطلاع رسانی بیماری کرونا در سطح این استان گفت: این در حالی است که رسانه ملی به طور مستمر نسبت به اطلاع رسانی لازم در خصوص بیماری کرونا توجه دارد اما استودیو سلامت که با این هدف راه اندازی شده بود، متوقف شده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان تاکید کرد: هر چند مسؤولان امر در کشور تذکر می دهند که آزاد سازی کارها، مشاغل و کسب و کارها این مهم به معنی اتمام این بیماری نیست اما قشرهای مختلف در عمل آن را پایان کار می دانند.

وی با اشاره به اینکه بطور میانگین روزانه بین 70 تا 80 بیمار کرونایی در کشور فوت می کنند، اضافه کرد: با احتساب این آمار شمار فوتی ها در ماه به 2 هزار نفر می رسد که حتی اعلام این آمار نیز به امری عادی تبدیل شده است.

حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: این در حالی است که با شیوع بیماری کرونا و انجام اقدامات و تمهیدات لازم مرحله بحران با همدلی و مجاهدت های کادر درمانی و بهداشتی سپری شد و در واقع شمار مبتلایان روند کاهشی به خود گرفت.

وی اظهار داشت: متاسفانه در زمان حاضر آمارها از افزایش بیماری کرونا در نقاط مختلف کشور و حتی این استان حکایت دارد که موضوعی نگران کننده است و مسؤولان کشوری باید بیش از گذشته نسبت به توجیه وضعیت و اطلاع رسانی مبادرت کنند.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه در صورت اوج بیماری کرونا در کشور و این استان دشمنان هم بر این مهم دامن خواهند زد، ادامه داد: پیش از این کشورهای اروپایی در جریان اوج و بحران بیماری کرونا قرار داشتند که با اقدامات لازم روند نزولی شد، اما وضعیت در ایران صعودی شده و هشدارها باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه عادی انگاری هم استانی ها موجب شده بسیاری از اجتماعات در منازل و حتی در روستاها بدون توجه به فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود، گفت: موضوع تالارهای پذیرایی و برگزار نشدن اجتماعات توجه و در این خصوص تمهیدات لازم پیشگیرانه ای در نظر گرفته شود.

وی همچنین به آتش سوزی 150 هکتار جنگل طی مدت کوتاهی در کشور اشاره کرد و گفت: هر چند این رخداد طبیعی نیست، چرا که بنا بر گزارش های اعلام شده بخش اعظمی از آن به دلیل رها کردن بطری های دارای مواد نوشیدنی و قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب است که به تدریج بصورت ذره بین عمل می کند که بصورت خودبخود آتش سوزی را به دنبال دارد.

حجت الاسلام خاتمی گفت: اتخاذ تمهیدات لازم در این خصوص می تواند از وقوع چنین اتفاقات ناخوشایندی حتی در بوستان های این استان بکاهد.

امام جمعه زنجان همچنین به لزوم فاصله گذاری اجتماعی در تشییع اموات در قبرستان ها اشاره کرد و گفت: بی توجهی به این مساله و عدم رعایت فاصله قطعات دفن اموات، موجب تجمع افراد شده و همین امر می تواند شیوع ویروس کرونا را به مراتب افزایش دهد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*