پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

افتتاح رستوران افغانستانی بحث برانگیز شد + عکس

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
افتتاح رستوران افغانستانی بحث برانگیز شد + عکس

اقتصادنیوز: انتشار یک فیلم از افتتاح رستوران افغانستانی در ایران، در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، در 2 روز گذشته افتتاح یک رستوران افغانستانی در یکی از نقاط تهران و انتشار فیلمی از آن بحث برانگیز شد و انتشار این فیلم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی واکنش های کاربران را به دنبال داشت.

پیگیری های اقتصادنیوز از فعالیت رستوران های افغانستانی در ایران نشان می دهد، برخی از افغان ها اقدام به راه اندازی رستوران با سرو غذای بومی در نقاطی از تهران مانند سهروردی، بلوار کشاورز و میدان فلسطین کرده اند. حتی برخی حساب های کاربری اینستاگرام رستوران افغانستانی حاکی از آن است که افغان ها در حومه تهران مانند شهر ری رستوران داری می کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، جالب اینجاست که برخی بلاگرهای ایرانی نیز این رستوران ها را هم تبلیغ می کنند. یکی از این رستوران ها نیز اعلام کرده است که مشتریان باید از قبل، برای حضور در این رستوران میز رزرو کنند. حساب کاربری رستورانی دیگر با انتشار عکسی از حضور 2 بازیگر افغان مقیم ایران یعنی مرتضی امینی تبار و محمدموسی اکبری خبر داده است.

در همین حال، کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی ایکس و اینستاگرام نسبت به حضور افغان ها در ایران و البته افتتاح رستوران افغان نیست واکنش های متفاوتی نشان داده اند. یکی از این کاربران با ابراز نگرانی از افزایش حضور افغان ها در ایران نسبت به افتتاح رستوران های پی در پی مردمان این کشور در ایران انتقاد کرد.

اکانت دیگری هم این دغدغه را مطرح کرد در حالی که رستوران های ایرانی در کشور خودشان در حال تعطیلی هستند، اما رستوران های افغانی در حال گسترش‌اند. این واکنش ها در حالی مطرح است که در ماه های اخیر بسیاری از جامعه شناسان در تشدید برخی مواضع درباره مهاجرستیزی هشدار داده اند.

روایت رسمی از تعداد مهاجران افغان

به گزارش اقتصادنیوز، آمارهای رسمی مرکز آمار ایران از تعداد مهاجران افغان در کشور نشان می دهد بیش از 97 درصد مهاجران، افغانستانی هستند. طبق این آمار تنها سه درصد از کل مهاجران رسمی کشور دارای تابعیت‌های غیرافغانستانی بوده‌اند. طبق این آمار، بیش از 2 میلیون و 788 هزار نفر مهاجر رسمی در کشور حضور دارد که 2 میلیون و 700 هزار نفر آن‌ها افغانستانی هستند. باید تاکید کرد که این آمار مربوط به سال 1402 بوده و صرفا مهاجران رسمی که تابعیت آن‌ها در آمارها ثبت شده، توسط مرکز آمار ایران اعلام شده است. البته که باید عنوان کرد این آمار حداقل جمعیت افغان در کشور است که به صورت رسمی در آمارها عنوان شده و در این آمار جمعیت مهاجران غیرقانونی نیامده است. طبق گفته کارشناسان رقم دقیقی از تعداد کل مهاجران افغان در کشور در دست نیست، اما تخمینی در حدود پنج تا هفت میلیون نفر برای جمعیت مهاجرین افغانستانی در رسانه‌ها عنوان شده است.

ساماندهی مهاجران افغان در دستور کار وزارت کشور

به گزارش اقتصادنیوز، در همین زمینه اسکندر مومنی وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی درباره ساماندهی مهاجران گفته است: «آنها اشتراکات زیادی با ما دارند که رنج های زیادی دیده اند و چند بار در کشور آنها جنگ رخ داده است. آنها افراد با فرهنگ هستند ولی کشور ما توان پذیرش آنقدر مهاجر را ندارد. این حجم از ورود مهاجران تحملش برای کشور ما سخت است. ما برنامه ای داریم تا بدون هیجان، این مساله ساماندهی مناسب داده شود و اولویت کار هم درباره مهاجران غیرقانونی است.»

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
افتتاح رستوران افغانستانی بحث برانگیز شد + عکس 2
افتتاح رستوران افغانستانی بحث برانگیز شد + عکس 3
افتتاح رستوران افغانستانی بحث برانگیز شد + عکس 4