چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

افزایش بودجه هنرهای نمایشی در سال جاری دنبال می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش بودجه هنرهای نمایشی در سال جاری دنبال می‌شود

شهرکرد - ایرنا - سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی گفت: درصدد افزایش بودجه هنرهای نمایشی در سال جاری هستیم و امیدواریم با پشتیبانی دولت سیزدهم این موضوع شکل بگیرد.

محمود شالویی روز دوشنبه در آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در دولت سیزدهم و در کنار اولویت‌هایی چون معیشت و اقتصاد به اولویت‌های فرهنگی نیز توجه می‌شود، افزود: رییس جمهوری نیز نظر خاصی به مباحث فرهنگی دارد و امید می‌رود افزایش بودجه هنرهای نمایشی نیز انجام شود.

وی به شرایط موجود شیوع کرونا و پیش رفتن آن با شرایط عادی زندگی اشاره و تصریح کرد: در این شرایط، فعالیت‌های فرهنگی نیز به آرامی در حال رونق گرفتن است و سالن‌های سینما، نمایش و موسیقی یکی پس از دیگری گشوده می‌شود و آنچه در این وضعیت مهم است، آن است که باید برای جبران وقفه به وجود آمده اقدام شود.

شالویی با توجه به درخواست هنرمندان چهارمحال و بختیاری برای ایجاد زیرساخت‌های تئاتر در استان اظهار داشت: ساخت سالن و پلاتو و دیگر زیرساخت‌ها چندان دشوار نیست و مهم آن است که به نیروهای انسانی، بیشتر از امکانات توجه شود، نیروی انسانی که روز به روز در حال افزایش است و ظرفیت بالقوه‌ای دارد که لازم است، شرایط برای بالفعل شدن آن مهیا شود.

وی به وجود سالن‌های نمایش بدون استفاده در کشور نیز اشاره کرد و گفت: این سالن‌ها در اختیار دستگاه‌ها، ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی است که نیاز است از طریق دست‌اندرکاران هنری و فرهنگی، شناسایی شوند تا بتوان از ظرفیت آن‌ها به درستی استفاده کرد.

مدیرکل حوزه وزارتی و سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسوولان استانی حوزه هنر و فرهنگ خواست تا به شناسایی ظرفیت‌های موجود بپردازند و برای بازسازی و احیا برنامه‌های پیشین بنا به ظرفیت‌های جدید، برنامه‌ریزی کنند.

شالویی حضورش در جشنواره تمدار بیت شهرستان اردل در 15 سال قبل را یادآور شد و گفت: بهتر است این نوع جشنواره‌ها استمرار داشته باشند و در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عزم راسخی برای حمایت از این نوع برنامه وجود دارد.

وی از هنرهای نمایشی به عنوان یک جریان اندیشه‌ای نام برد و افزود: تئاتر باید صحنه‌ای برای ارائه آرمان‌، ایمان، اندیشه و فرهنگ مناطق مختلف کشور باشد چرا که می‌تواند نقشی اساسی در ساخت‌وساز زیربنای فرهنگی ایفا کند و جهت زندگی افراد جامعه را به سمت تعالی و رونق بکشاند.

شاملو بار دیگر ظرفیت‌های فرهنگی چهارمحال و بختیاری و جذابیت آن‌ها را متذکر شد و اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بهتر است جشنواره سنت‌ها و آیین‌ها را احیا کند زیرا این جشنواره‌ها نه تنها جنبه استانی بلکه جنبه‌های ملی و بین‌المللی را دارند و بدون شک با استقبال جهانیان روبه‌رو می‌شوند.

وی، زبان و خرده‌فرهنگ‌ها را اصالت‌هایی دانست که ایران اسلامی را بر پایه آن‌ها، نظام ملی خود را به رخ جهانیان می‌کشاند.

به گزارش ایرنا، هیات داوران سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری در آیین اختتامیه این جشنواره پس از ارزیابی 6 نمایش راه یافته به مرحله نهایی، 2 نمایش «یوزفکا» و «کل» را به دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

*س_برچسب‌ها_س*