جمعه 10 فروردین 1403

افزایش درخواست‌ها برای تحقیق از آمریکا به عنوان منشأ ویروس کرونا

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
افزایش درخواست‌ها برای تحقیق از آمریکا به عنوان منشأ ویروس کرونا

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، بر اساس نظرسنجی که اندیشکده «CGTN» چین انجام داده 83 درصد از کسانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند در پاسخ به سوالی در این باره که آیا باید از آمریکا در خصوص منشأ ویروس کرونا نیز تحقیق انجام شده، پاسخ مثبت داده‌اند. این سوال از کاربران چینی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، عربی و روسی سوال شده که درصد بالایی از آنها گفته‌اند: «بله، باید از آمریکا...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، بر اساس نظرسنجی که اندیشکده «CGTN» چین انجام داده 83 درصد از کسانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند در پاسخ به سوالی در این باره که آیا باید از آمریکا در خصوص منشأ ویروس کرونا نیز تحقیق انجام شده، پاسخ مثبت داده‌اند.

این سوال از کاربران چینی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، عربی و روسی سوال شده که درصد بالایی از آنها گفته‌اند: «بله، باید از آمریکا نیز تحقیق انجام شود».

اندیشکده «CGTN» این نظرسنجی آنلاین را در رسانه‌های اجتماعی «یوتیوب»، «توئیتر»، «فیسبوک»، «وی‌کی»، «ویبو» و «وی‌چت» و در روز 30 جولای انجام داده است.

بر اساس گزارش‌ها در جولای 2019، یک بیماری تنفسی با منشأ ناشناخته در ایالت ویرجینیای آمریکا گزارش شد. در همان زما نیز یک نوع ذات‌الریه نیز در ایالت ویسکانسین یافت شد. همچنین مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا به طور ناگهانی آزمایشگاه «فورت دیتریک» را مسدود کرد.

از سوی دیگر، در میان نمونه‌های آرشیوی خون اهدا شده در 9 ایالت در آمریکا از دسامبر 2019 تا ژانویه 2020، دست کم تست پادتن 109 نفر از این افراد مثبت اعلام شده بود.

در این نظرسنجی دست کم 83.1 درصد از شرکت کنندگان با این موضوع موافق بودند که سازمان جهانی بهداشت از آمریکا نیز تحقیق به عمل آورد.

اندیشکده «CGTN» در یکی دیگر از سوالات خود پرسید که آیا از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا، تبعیض‌ها و خشونت‌ها علیه آسیایی ها در آمریکا افزایش یافته است که 88 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که تبعیض و خشونت‌ها علیه آسیاتبارها در آمریکا در حال افزایش است.

این در حالی است که بیش از نیم میلیون چینی با امضای نامه‌ای مشترک خطاب به سازمان جهانی بهداشت، خواستار انجام تحقیق از سوی این نهاد در آزمایشگاه «فورت دتریک» ایالات متحده برای جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده شدند.

انستیتو تحقیقات پزشکی بیماری‌های عفونی ارتش آمریکا (USAMRIID) در فورت دتریک ایالت مریلند در سال 2019 بعد از تحقیق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، برای مدتی تعطیل شد. این آزمایشگاه اعلام کرد دلیل بسته شدن آن مسائل جاری زیرساختی در ارتباط با رفع آلودگی فاضلاب بوده است.

روزنامه «گلوبال تایمز» چین ضمن گزارش درخواست شهروندان چینی، این توجیه را زیر سوال برد و افزود تحقیقاتی که در ماه ژوئن توسط برنامه تحقیقاتی «همه ما» موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شد نشان داد کووید -19 ممکن است از دسامبر 2019 در ایالات متحده بوده باشد.

در ژانویه 2021 گروهی از کارشناسان بین‌المللی به ووهان چین جایی که اولین بار موارد کرونا در آن گزارش شد سفر کردند تا درباره منشأ شیوع این بیماری تحقیق کنند. سازمان جهانی بهداشت بعد از انجام تحقیق، با تهیه گزارشی نشت کرونا از آمایشگاه ووهان را رد کرد.

اخیرا سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی خبری در خصوص اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه چین درباره منشا کرونا گفت، چین بارها و بارها تاکید کرده که ردیابی منشا کرونا موضوعی علمی است و نباید سیاسی شود.

«وانگ ونبین» از سخنگویان وزارت خارجه چین افزود ایالات متحده دانشمندان را تحت فشار قرار داد تا از فرضیه «نشت آزمایشگاهی» حمایت کنند. این نشان می‌دهد که ایالات متحده به جای جستجوی منشأ علمی این قضیه، فقط به این فکر می‌کند که چگونه مسئولیت را به گردن چین بیندازد.

چندی قبل نیز «ژائو لی‌جیان» از دیگر سخنگویان وزارت خارجه چین گفت که آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان به دلیل نقش مهمی که در زمینه بررسی و مطلعه کووید -19 داشته، شایسته دریافت جایزه نوبل پزشکی است.

مقام‌های غربی به ویژه آمریکایی بارها به چین درباره عدم همکاری با تحقیقات بین‌المللی برای مشخص شدن خاستگاه و منشأ ویروس کرونا اتهام زده‌اند اما پکن به شدت این اتهامات را رد کرده است.