سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

افزایش قیمت دلار مهار شد / بانک مرکزی سنگ تمام گذاشت!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
افزایش قیمت دلار مهار شد / بانک مرکزی سنگ تمام گذاشت!

شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: علاوه بر کنترل افزایش قیمت ارز، ما شاهد تأمین ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی با قیمت 28500 تومان توسط بانک مرکزی بودیم.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 1402، بانک مرکزی با عملکرد بسیار موفق خود، نشان داد که عملکرد خوبی دارد. یکی از مثال‌های این عملکرد، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان به وسیله دیپلماسی فعال ارزی در کشورهای مختلف بود

وی افزود: اگرچه ما در سال 1402 افزایش قیمت ارز را داشتیم، اما این افزایش قیمت در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه نبود و به بیان بهتر ما حداقل افزایش قیمت ارز را در سال 1402 داشتیم که ناشی از بحران های سیاسی در منطقه بود.

نماینده مردم تهران در تاکید کرد: آن طور که گفتم یکی از اقدامات بانک مرکزی آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان نزد کشور‌های مختلف بود که این اقدام باعث افزایش ذخایر ارزی کشور و در نتیجه آن تعادل هرچه بیشتر و بهتر عرضه و تقاضا در بازار بود.

شاکری تصریح کرد: کنار کنترل افزایش قیمت ارز ما شاهد تامین ارز مورد نیاز برای بخش‌های مختلف اعم از ارز مسافری، ارز دانشجویی و... و همینطور تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی با قیمت 28500 تومان توسط بانک مرکزی بودیم که تامین ارز مورد نیاز این بخش‌ها نشان دهنده بهبود وضعیت منابع ارزی و همچنین مدیریت قوی بانک مرکزی بر بازار ارز است.

وی افزود: این عملکرد مثبت بانک مرکزی در سال 1402 نوید دهنده آینده روشن همراه با ثبات اقتصادی بیشتر در سال جاری خواهد بود. البته نمی‌توان از بحران های سیاسی - امنیتی در منطقه چشم پوشید و ممکن است تاثیرات خود را بر بازار بگذارد که البته هیجانی و موقت خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم در سایه این قبیل اقدامات مثبت بانک مرکزی و آمارهای مثبت متغیرهای پولی اعم از رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و تورم، ما شاهد ثبات هرچه بیشتر اقتصادی و بازار‌های مختلف باشیم و مردم نتیجه آن را بیش از گذشته در زندگی روزمره خود حس کنند.

سیگنال جذاب برای کاهش قیمت دلار

ند کاهشی بازار ارز ادامه دارد. قیمت دلار آزاد پس از برخورد با سقف کانال 64هزار تومانی در بازار روز سه‌شنبه، مجددا دچار افت نرخ شد. بازیگران بازار ارز کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار حمایت‌های بانک مرکزی را 2عامل مهم در راستای کاهشی شدن روند نرخ ارز می‌دانند. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و فاصله گرفتن ریسک‌های سیاسی از بازار، روند افزایشی نیمه دوم فروردین ماه در حال جبران است. در طی این روند افزایشی که صرفا با اتکا بر هیجانات معامله‌گران صورت گرفت، حجم معاملات زیاد نبود در نتیجه جبران آن نیز ساده‌تر صورت می‌گیرد و بازار با حمایت شدیدی مواجه نمی‌شود.

دیروز چهارشنبه 5اردیبهشت‌ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز سه‌شنبه به پله خروجی کانال 64هزار تومانی رسیده بود، در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را با افت قیمتی چشم‌گیر در مرز 2 کانال 63 و 64هزار تومانی آغاز کرد.

این افت قیمت به‌گونه‌ای پیش رفت که در ساعاتی از ظهر روز گذشته اسکناس آمریکایی در کانال63هزار تومانی معامله شد. اما در نهایت آخرین نرخ نقدی بازار با اختلافی 950تومانی نسبت به نرخ روز گذشته در رقم 64هزار تومان ثبت شد. قیمت فردایی این ارز در عصر روز گذشته نیز در بازه 64هزار تا 64هزار و 200تومان ثبت شد. همزمان با قیمت دلار نرخ دیگر شاخص‌های ارزی نیز در روز گذشته کاهشی بود. اسکناس یوروی آزاد با 650تومان کاهش در رقم 68هزار و 600تومان فروخته شد. پوند نیز افت قیمتی 500تومانی را تجربه کرد و در رقم 79هزار و 750تومان معامله شد.

افزایش قیمت دلار مهار شد / بانک مرکزی سنگ تمام گذاشت! 2