چهارشنبه 11 مهر 1403

افزایش هزینه سالانه خانوارهای شهری در سال 1402/ بازگشت رفاه به 5 سال قبل

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
افزایش هزینه سالانه خانوارهای شهری در سال 1402/ بازگشت رفاه به 5 سال قبل

اقتصادنیوز: بررسی آخرین آمارهای هزینه درآمد خانوار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد هزینه سالانه خانوارهای شهری در سال 1402 به بیشترین سطح در 6 سال اخیر رسیده و رفاه خانوارها به سطحی که در سال 97 داشته بازگشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، هزینه سالانه یک خانوار می‌تواند به نوعی رفاه آن خانوار را تعیین کند. به عبارتی زمانیکه یک خانوار هزینه بیشتری بابت سبد مصرفی خود می‌کند این هزینه به افزایش رفاه آن خانوار منجر می‌شود.

مرکز آمار ایران در گزارش‌های هزینه درآمد سالانه خود میزان هزینه کرد سالانه یک خانوار را در هر سال منتشر می‌کند. از آنجایی که تورم به طور کلی باعث افزایش هزینه خانوارها در هر سال می‌شود برای مقایسه میزان هزینه‌کرد واقعی خانوارها در هر سال باید ارقام هزینه را با تورم تعدیل کرد.

به عبارتی با خارج کردن تورم از میزان هزینه خانوارها می‌توان فهمید یک خانوار به طور حقیقی چه میزان هزینه در هر سال داشته است. برای انجام این کار هزینه‌کرد سالانه خانوارها را به یک سال پایه مشخص محاسبه می‌کنند.

در این گزارش سعی شده هزینه حقیقی سالانه خانوارهای شهری در 16 سال اخیر مقایسه شده و ارزیابی شود. برای اینکار تمامی هزینه خانوارها به قیمت‌های سال 1402 محاسبه شده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارشی که مرکز آمار ایران از هزینه خانوار شهری در سال 1402 منتشر کرده است میزان حقیقی هزینه‌کرد خانوارها به بیشترین سطح در 6 سال اخیر رسیده است.

بازگشت به رفاه 6 سال قبل

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از سال 87 تا 1402 بیشترین سطح هزینه خانوارهای شهری مربوط به سال 87 بوده است. بر اساس این آمارها در سال 87، یک خانوار شهری 246 میلیون تومان (به ارزش سال 1402) در طول یک سال هزینه کرده است.

روند هزینه‌کرد خانوار تا سال 1393 کاهشی بوده و به 199 میلیون تومان در این سال رسیده است. پس از آن با شکل‌گیری برجام رفاه خانوارهای کشور افزایش یافته و تا سال 1396 روندی صعودی داشته است.

خبر مرتبط نظام مالیاتی به کدام رفاهیات رحم نمی‌کند؟

نظام مالیاتی به کدام رفاهیات رحم نمی‌کند؟ حتماً منظور پاداش‌های چندمیلیاردی بانکی‌ها، بورسی‌ها و برداشت‌های دزدی‌گونه شرکت‌های بزرگ خصولتی نیست. پس چیست؟

طبق آمارها در زمان خروج آمریکا از برجام در سال 1397، هزینه سالانه یک خانوار شهری به 205 میلیون تومان (به قیمت‌های سال 1402) رسیده است. پس از آن تا سال 99 و شیوع کرونا، رفاه خانوار کاهش یافته و سپس وارد یک روند صعودی شده است. تا این که هزینه یک خانوار در سال 1402 به سطح 207 میلیون تومان رسیده و بالاترین سطح از سال 97 را ثبت کرده است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت رفاه خانوار در سال گذشته بالاخره به سطح خود در 6 سال گذشته رسیده است. یعنی یک خانوار شهری در سال 1402 رفاهی را تجربه کرده که 6 سال گذشته در سال 1397 داشته است. لذا در این 6 سال رفاه خانوارهای کشور درجا زده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
افزایش هزینه سالانه خانوارهای شهری در سال 1402/ بازگشت رفاه به 5 سال قبل 2
افزایش هزینه سالانه خانوارهای شهری در سال 1402/ بازگشت رفاه به 5 سال قبل 3
افزایش هزینه سالانه خانوارهای شهری در سال 1402/ بازگشت رفاه به 5 سال قبل 4