پنج‌شنبه 19 مهر 1403

افزایش 2.1 درصدی باسوادی؛ اقدام عملی دولت در رشد علمی آذربایجان‌غربی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش 2.1 درصدی باسوادی؛ اقدام عملی دولت در رشد علمی آذربایجان‌غربی

ارومیه - ایرنا - شاخص سواد طی سال های فعالیت دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی که همواره پایین نشین جدول کشوری بود، رشد بسیار خوبی داشته و با پیشرفت 2.1 درصدی، خیز بلندی برای غلبه بر بی‌سوادی در این استان برداشته شده است.

به گزارش ایرنا، برعکس برخی لز زنان بالای شهری که تب طلا و دورهمی های مجلل از خود بیخودشان کرده، او تب دانایی و توانایی دارد و شب و روزش را در این مسیر به هم گره زده است تا مرهمی بر زخمهای زندگیش بیابد.

روسری سفیدش را سرش می‌کند، گالش های با دوامش را که همراه همیشگی‌اش هستند به پا می‌کند و با نام خدا راهی کوچه پس کوچه ها می‌شود تا بار دیگر در مسیر درنگ و خویشتنداری قلمرو زندگی زیبایش را با عزت صیانت کند.

با گذر از کوچه های تنگ و بد بوی محله شان و فرار از زیر نگاههای پرسشگر اهالی که از بیکاری کنار جدولهای محله کشتارگاه سرک به زندگی مردم می کشند، به دنبال آرزوهایش می‌رود شاید روزی زندگی آرمانی اش را از میان تصادم هایی که زخمشان بر روانش نقش بسته به چنگ آورد.

این زن عاشق درس خواندن است در کودکی پدرش به علت فرهنگ روستا و حرف مردم و از یک سو تنگدستی اجازه نداد تا ادامه تحصیل دهد و تا 55 سالگی در تب و تاب بالای یادگرفتن سواد سوخته و ساخته است.

سه فرزند دارد که همه شان را تشویق به درس خواندن و تحصیل کرده‌است و از وقتی همسرش که ماموستای روستا بوده مریض شده، خودش تامین مخارج خانه و تحصیل بچه هایش را به گردن گرفته‌است.

روزهای تابستان را در کارگری در باغ ها و مزارع برای مردم سیب دستچین می‌کند و دستهایش با پینه های قدیمی گواهی براین ادعایش است.

پاییز که فرا می‌رسد و کار کشاورزی تمام می‌شود، به مراکز یادگیری محلی نهضت سوادآموزی در محله کشتارگاه ارومیه ملحق می‌شود و در کنار خیاطی به کتابخوانی می‌پردازد چرا که علقه ای چندین ساله با این مرکز و سواد آموزانش دارد.

این حکایت زیتون، زنی 55 ساله با اراده ای آهنین است که همپای صدها بانوی دیگر قهرمانانه در پی رسیدن به اهدافشان هستند و در مرکز یادگیری محلی در پاییز و زمستان و بهار درس می‌خوانند و هم کار می‌کنند.

این زن خستگی ناپذیر با تمام دردها و مشکلاتش خیاطی و بافتنی را در کنار سواد در این مرکز آموخته است وحالا خودش هم محصولاتش را می فروشد و هم به دختران و زنان سوادآموز محروم این محله در مرکز یادگیری خیاطی و بافتی آموزش می‌دهد.

دوستانش می‌گویند برای یکی رایگان مقنعه دوخته، برای دیگری مانتو و برای دخترکی که پدرش در زندان است، یک عروسک زیبا از همان‌ها که 100 هزار تومان قیمت دارد، بافته چون معتقد است خوبی و نیکوکاری عظمتش بلندتر از دماوند است و همیشه پای حرفهایش هست.

زیتون دوبار عمل باز روی سرش انجام شده چون تومور مغزی داشت و هر دوبار جان سالم به در برده‌است و به شکرانه این نعمت سلامتی برای همه زنان و دختران مرکز امید و شادی را با بگو بخندهایش هدیه می‌دهد.

وی آرزوی بزرگی داشت که به حسرت تبدیل شد و آن خرید یک لپ تاپ برای پسر دانشجویش بود ولی درس پسرش این بهار تمام شد و فوق لیسانس روانشناسی اش را گرفت و زیتون هروقت او را می بیند شرمندگی نفسهایش را تنگ می‌کند.

زیتون در آخر گپ و گفتمان با بیان اینکه هرچیز خیلی زیاد و خیلی کم ادم ها را ویران یا گمراه می‌کند جز سواد که زیادش هم خوب است ادامه داد: باید و می‌باید در جنگ و درنگ با روز و روزگار و به دنبال دانش بود.

درتصورش خودش را مثل درخت سیب می‌بیند که همه زمستان، تن و جانش لرز را تحمل می‌کند، چون می‌داند بهار در راه است و پس از آن به شکوفه می‌رسد تاچند قدم مانده به تابستان، قرمز آبدار دست‌چین شود.

پای صحبتهای مدیر مرکز یادگیری اندیشه در منطقه اسلام اباد ارومیه که بنشینی بیشتر لذت دانایی در ذهنت نقش می بندد و به ارزش اقدامات انجام شده در این مناطق و مراکز در قالب فعالیتهای شتاب بخشی به سواد اموزی می‌توان پی برد.

به گفته نسرین آخوندی بیش از 525 بانوی بیسواد، سواد و در کنار آن مهارتهای دیگر از جمله خیاطی، بافتنی و گلدوزی و حتی کامپیوتر را در سال تحصیلی 1398 و 99 آموخته‌اند تا مرهمی برزخمهای زندگیشان گذاشته باشند.

وی با چهره ای پر از امیدواری و انرژی که به قول خودش از سواد آموزانش عاریه گرفته‌، افزود: "زیتون" جزوی از این 500 و اندی قهرمان سوادآموزی بود که در این مرکز پا به پای هم پیش می‌رفتند و عاقبت توانست تا پایه پنجم و ششم تحصیل کند.

مدیر مرکز یادگیری اندیشه ارومیه با اشاره به اینکه انگیزه و علاقه گام اول در آموختن است، گفت: بانوان سوادآموز در این مرکز یادگیری می‌توانند به طور رایگان آموزش مهارتهای زندگی و شغلی را دریافت کنندو کمک خرج منزلشان باشند.

وی با بیان اینکه زیتون توانسته در این زمینه موفق باشد و به یک خیاط خوب تبدیل شود، افزود: سواد آموزان توانمند مرکز بعد از طی دوره ها و اخذ امتحان در سازمان فنی و حرفه ای در کارگاه این مرکز مشغول به کار می‌شوند.

آخوندی اضافه کرد: پنج نفر سواد اموز در کارگاه خیاطی کار می‌کنند و 10 نفر نیز با گرفتن سفارش از مرکز در منازلشان به دوخت و دورز مشغولند و در آمدی بین 800 تا 1.5 میلیون تومان در ماه دارند.

وی با اشاره به اینکه در سایه حمایت آموزش و پرورش و استقبال سوادآموزان منطقه اسلام آباد ارومیه که از مناطق بسیار محروم است در صدد گسترش اموزشهای مهارتی است گفت: طرحی در این زمینه ارائه کرده‌است که توسط صندوق کارآفرینی تایید شده‌است.

وی افزود: با اخذ وام کارآفرینی به زودی خواهد توانست تا آموزشهای مهارتی بیشتری ازجمله قالی بافی، چرم دوزی و گلدوزی و سایر مهارتها را در راستای توانمند سازی زنان سواد آموز ارائه کند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شاخص سواد طی سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید در مقایسه با دوره قبل آن 2.1 درصد در این استان رشد داشته است.

ابراهیم محمدی افزود: میزان باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال آذربایجان غربی، از 37 درصد در ابتدای انقلاب اسلامی به حدود 93 درصد در سال جاری رسیده که نشان‌دهنده رشد 56 درصدی با وجود افزایش قابل توجه جمعیت طی 41 سال گذشته است.

وی بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در گروه سنی 10-49 تا سال 1404 و در گروه عشایر، زنان و دختران روستایی تا سال 1400 بی‌سوادی به طور کامل در استان ریشه‌کن می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال سهمیه استان برای جذب در دوره های مختلف سوادآموزی با احتساب 2 هزار نفر سهمیه شتاب بخشی 38 هزار نفر است، بیان کرد: یکهزار و 100 زن و دختر در استان همزمان با حضور در این دوره های سواد اموزی و در مراکز یادگیری توانمندسازی شدند.

وی با اشاره به افزایش تعداد مراکز یادگیری محلی از 49 به 53 مرکز اضافه کرد: تلفیق سواد با مهارت و ایجاد انگیزه در افراد برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی، افزایش تاب‌آوری، ارتقای شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق آسیب‌پذیر و آموزش مهارت‌های اساسی زندگی برای آنان که اغلب زنان هستند از دیگر دستاوردهای این حوزه است.

محمدی بیان کرد: در هر مرکز به طور میانگین 100 نفر سواد اموز و مهارت آموز فعالیت می کنند و این مراکز نقش مهمی در ارتقای باسوادی در استان دارد، چرا که در کنار آموزش سواد، مهارت های شغلی و زندگی و نیز آسیب های اجتماعی به افراد آموزش داده می شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: آمار باسوادی زنان استان در گروه سنی 10 تا 49 سال 86.3 درصد و مردان 95.1 درصد است.

علی اکبر صمیمی با بیان اینکه شهرستان نقده با 93.4 درصد آمار باسوادی پیشتاز استان است، افزود: بیشترین باسوادی زنان در میاندواب ثبت شده که 90.53 درصد جمعیت هدف را شامل می شود.

وی گفت: در این شهرستان 170 هزار نفر با سواد هستند و میزان بی سوادی تا پایان سال 1397، هشت هزار نفر بود و در بین سال های 1395 تا 1397 در این شهرستان سه هزار نفر سواد آموز جذب شده‌است.

وی با اشاره به اینکه تا سال 1400 طبق برنامه‌ریزی ها باید جمعیت بیسواد عشایر استان در گروه سنی 10 تا 49 سال به صفر برسد، گفت: نرخ باسوادی استان در گروه سنی 10 تا 49 سال از 90.7 درصد در سال 1390 به 92.8 درصد در سال 1398 ارتقا یافته است.

استاندار آذربایجان غربی که با جدیت پیگیر مساله سوادآموزی است، در این راستا معتقد است که ارتقای سطح سواد در استان منجر به ارتقای سایر شاخصهای توسعه خواهد شد.

«محمدمهدی شهریاری» در این باره اظهار داشت: معضل بی سوادی منجر به عقب ماندگی استان در سایر شاخصهای توسعه می شود و نیازمند توجه ویژه است.

وی با تاکید بر لزوم پالایش دقیق آمار بی سوادی در استان بر حمایت واحد های مرتبط استانداری از برنامه های شتاب بخشی سواد آموزی تاکیددارد.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: بی شک با سواد شدن تمامی بازماندگان از تحصیل و بی سوادها در استان تنها یک آرزو و دور از انتظار نیست و می‌توان با برنامه ریزی مناسب به این مهم دست یافت.

وی در ادامه با تاکید بر همراهی دستگاه های اجرایی استان با آموزش و پرورش در اجرای طرح‌های سواد آموزی، گفت: بدون شک آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اجرای کامل طرح های سواد آموزی در استان نیست و ضروری است دستگاه‌های اجرایی استان در این امر به آموزش و پرورش کمک کنند.

آذربایجان‌غربی طبق سرشماری سال 1395 در گروه سنی 10 تا 49 سال دارای 195 هزار بی‌سواد است که از این تعداد 45 هزار نفر تاکنون باسواد شده‌اند.

آذربایجان‌غربی دارای سه‌هزار آبادی است، شرایط اقلیمی استان و صعب العبور بودن مسیر بسیاری از روستاها، درآمد اندک و مشکلات اقتصادی و فرهنگ حاکم در خانواده‌های روستایی موجب شده تا تمایل به تحصیل به ویژه در میان دختران و بانوان در استان کاهش یابد و ساکنان این مناطق تمایل کمتری به سوادآموزی داشته باشند.

*س_برچسب‌ها_س*
افزایش 2.1 درصدی باسوادی؛ اقدام عملی دولت در رشد علمی آذربایجان‌غربی 2
افزایش 2.1 درصدی باسوادی؛ اقدام عملی دولت در رشد علمی آذربایجان‌غربی 3