سه‌شنبه 12 تیر 1403

اقساط وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + لینک ثبت نام

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
اقساط وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + لینک ثبت نام

پس از تصویب وام 800 میلیون تومانی برای نهضت ملی مسکن، اقساط وام این طرح خرید مسکن نیز به اطلاع مردم رسید.

در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن، که تحت ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد، تصمیم گرفته شد سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به میزان 800 میلیون تومان افزایش یابد. این تصمیم به این معنی است که افرادی که به دنبال دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن هستند، می‌توانند حداکثر مبلغ 800 میلیون تومان را دریافت نمایند. بعد از تصویب این تغییر در شورای پول و اعتبار، این تصمیم به ابلاغ می‌رسد و ابتدا قابلیت اجرایی می‌یابد. قبل از این تصمیم، سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها برابر با 550 میلیون تومان بود.

اقساط وام نهضت ملی مسکن در 2 سال ابتدایی با روش پلکانی اجرا خواهد شد. با این حال، با توجه به محاسبه بازپرداخت تسهیلات 800 میلیون تومانی به روش ساده، متقاضی باید در دوره 20 ساله ماهانه 10 میلیون و 803 هزار تومان قسط پرداخت کند.

بازپرداخت این تسهیلات 20 ساله است، اما اگر در مدت 2 سال، ساخت واحد‌ها به اتمام برسد بازپرداخت وام نهضت ملی مسکن به 18 سال کاهش پیدا می‌کند. موعد آغاز پرداخت اقساط این وام از زمان تکمیل واحد و تحویل آن به متقاضی است.

نحوه دریافت وام نهضت ملی مسکن

ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن از همان ابتدا به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ مرکزی نیست.

تقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت saman.mrud.ir ثبت‌نام خود را انجام دهند.

اگرچه این روند منوط به اعلام وزارت راه و شهرسازی مبنی بر آغاز دوباره ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن است. همچنین کسانی که در مراحل قبلی، اطلاعات خود را اشتباه وارد کرده‌اند، می‌توانند بر اساس اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی و با مراجعه به سامانه saman.mrud.ir در بازه‌ای که تعیین می‌شود برای ویرایش اطلاعات در سامانه نهضت مسکن و تغییر شهر انتخابی اقدام کنند.

 پیش بینی قیمت مسکن تا پایان تابستان 1403

دبیرکانون انبوه سازان نیز معتقد است: کمبود مسکن متناسب با تقاضای واقعی در کنار تورم عمومی، مهم‌ترین معضلات بخش مسکن را شکل می‌دهد. با این وجود می‌بینیم که هزینه‌های سنگینی بر دوش تولیدکنندگان مسکن قرار دارد. شهرداری‌ها به بخش مسکن نگاه درآمدی دارند. دولت نیز با تصدی‌گیری، دست و پای بخش خصوصی را گرفته است. این اقدامات باعث شده آمار صدور پروانه در مقایسه با اوایل دهه 90 به کمتر از نصف برسد.

فرشید پورحاجت تاکید کرد: دولت آینده باید برنامه اصولی با مشورت و حضور تمامی فعالان بازار مسکن و صنعت ساختمان پیاده‌سازی کند. انتظار از دولت چهاردهم آن است که بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تامین مالی شامل پیش‌فروش و تسهیلات مسکن، دیپلماسی فعال برای توسعه خدمات مهندسی و ارتقای توان علمی صنعت ساختمان را مدنظر قرار دهد. در غیر این صورت نوسانات بازار مسکن کماکان دور از ذهن نخواهد بود و تابستان امسال تورم بر صنعت ساختمان اثر می‌گذارد.

وی با بیان این‌که حدود 40 درصد ایرانی‌ها در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند، افزود: اینکه قوانین ایذایی در مجلس مصوب شوند یا اینکه سقف اجاره بها به صورت دستوری و سالانه توسط مسوولان مربوطه تعیین شود، عملا راه به‌جایی نخواهد برد و گره‌ای از مشکلات مستاجران باز نخواهد کرد. با بررسی تصمیمات و اقدامات صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته در عمل شاهد آن هستیم که این‌گونه راهکارها نتوانسته مشکلات و موانع اجاره‌نشینی در سطح کشور را برطرف کند.

به گفته پورحاجت، سازمان اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور به پشتوانه بخش خصوصی راه‌اندازی و شرایط برای تولید واحدهای مسکونی استیجاری برای بخش خصوصی فعال در حوزه تولید مسکن فعال شود. در این صورت می‌توان این انتظار را داشت که تلاطمات موجود در بازار مسکن کشور به نحوی فروکش کند.

اقساط وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + لینک ثبت نام 2