جمعه 1 تیر 1403

الگوی مصرف آب برای هر خانوار تهرانی / جایزه کم‌مصرف‌ها مشخص شد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
الگوی مصرف آب برای هر خانوار تهرانی / جایزه کم‌مصرف‌ها مشخص شد

اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: الگوی مصرف برای هر خانوار تهرانی 12 مترمکعب در ماه است و مشترکان می‌توانند با کاهش مصرف خود در قبوض آب بستانکار شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، بنا بر آمار‌های سال 1402 در ایران سالانه 98 میلیارد مترمکعب آب به مصرف می‌شود که 87 درصد آن در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش شرب و 3 درصد در بخش صنعت و خدمات است.

اکنون متوسط بارش کشور 240 میلیمتر در سال آبی جاری اعلام شده است که این میزان نسبت به بلندمدت سه درصد افزایش داشته و هر چند بارش‌ها خوب بوده، اما کم بارشی‌های گذشته را جبران نمی‌کند به گونه‌ای که به دلیل تغییرات اقلیمی، حجم آب در اختیار کشور نسبت به سال‌های گذشته 30 درصد کمتر شده است.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، تهران را درصدر کم بارش‌ها اعلام کرده و گفته است تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان و البرز در بارش دچار کمبود هستند به همین خاطر باید مدیریت تقاضا و مصرف و صرفه‌جویی 15 درصدی صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش بارش‌ها در تهران 19 درصد کمتر از میانگین بلند مدت اعلام شده است، و تهران با فقط 34 درصد پرشدگی سد‌های پنج‌گانه‌اش بنابراین تهرانی‌ها امسال چهارمین سال پیاپی خشکسالی را سپری می‌کنند و یک ناترازی بین منابع و مصارف به علت خشکسالی‌های گذشته وجود دارد.

فیروز قاسم‌زاده، دیگر سخنگوی صنعت آب با تشریح آخرین وضعیت سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 10 خرداد 1403 گفته است: 67 درصد سد‌های کشور پر شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط آبی تهران برای مدیریت تامین آب شرب در این استان در تابستان 1403 برای مصرف هوشمندانه آب جایزه کم مصرفی به مشترکان در نظر گرفته شده است تا از این طریق با صرفه‌جویی حداقل 10 درصدی مصرف آب، بدون مشکل و نگرانی از تابستان گرم پیش رو گذر کنیم.

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران الگوی مصرف تعیین شده برای هر خانوار تهرانی را 12 مترمکعب در ماه اعلام کرده و گفته است: مشترکان پرمصرفی که مصارف خود را به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر مترمکعب مصرف کمتر از الگوی تعیین‌شده، جایزه مصرف هوشمندانه به صورت بستانکاری در قبوض آنان لحاظ می‌شود.

از طرفی مشترکانی که هم اکنون الگوی مصرف تعیین‌شده را رعایت می‌کنند، در صورت کاهش مصارف خود، بیش از دو برابر مبلغ پرداختی قبلی جایزه دریافت خواهند کرد. به گفته وی، مشترکان صرفه‌جو که مصارف آنان در سال گذشته زیر الگوی تعیین‌شده بوده است، در صورت کاهش هر مترمکعب مصارف خود، جایزه مصرف هوشمندانه دریافت می‌کنند.

در این بین کاهش مصارف شرب در پایتخت و توجه همگانی به آب و کاهش مصرف به‌ویژه در ساعات اوج مصرف دارای اهمیت زیادی است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید