سه‌شنبه 10 مهر 1403

امام خمینی: مردم مرا دوست دارند / من نمی‌خواهم شاه مخلوع در خارج از ایران بمیرد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
امام خمینی: مردم مرا دوست دارند / من نمی‌خواهم شاه مخلوع در خارج از ایران بمیرد

در مصاحبه اوریانا فالاچی با امام، بنی‌صدر عضو شورای انقلاب و نماینده مجلس دوم خبرگان در تهران، سمت مترجمی را به عهده داشت و گفته شده که فالاچی با حجاب اسلامی به حضور امام رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مصاحبه اوریانا فالاچی خبرنگار معروف ایتالیایی با بنیان‌گذار انقلاب اسلامی که چند ماه پس از پیروزی انقلاب انجام شد، هم آن موقع بازخورد زیادی یافت و هم هنوز جذابیت و تازگی دارد. آنچه که باعث شهرت این زن روزنامه‌نگار شده بود، مصاحبه‌هایش با شخصیت‌های مهم جهان و رهبران کشورها بود. ایندیانا گاندی، یاسر عرفات، محمدرضا پهلوی، ذوالفقار علی بوتو، حضرت امام خمینی، معمر قذافی و هنری کیسینجر از جمله افرادی بودند که اوریانا فالاچی با آنها گفت‌وگو کرد.

بنابر روایت پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اوریانا فالاچی دوم مهر 1358 در ایران و در شهر قم با امام خمینی دیدار و مصاحبه کرد. آن موقع چند روزی از وفات آیت الله طالقانی گذشته بود و فالاچی صحبت خود را با تسلیت به رهبر انقلاب آغاز میکند.

در این مصاحبه امام خمینی با اوریانا فالاچی گفت‌وگو می‌کند و روزنامه اطلاعات مشروح این مصاحبه را با تیتر «من نمی‌خواهم شاه مخلوع در خارج از ایران بمیرد»، در تاریخ چهارم مهر 1358 به نقل از خبرگزاری رویترز چاپ کرده است که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

من هرگز دستور قتل شاه را نداده‌ام؛ هرگز. من می‌خواهم که او را به ایران بازگردانم تا به‌خاطر 50 سال جنایت علیه ملت ایران محاکمه شود؛ جنایاتی که شامل خیانت و بیرون بردن پول هنگفتی از کشور ماست.

اگر شاه مخلوع در خارج از ایران کشته شود، این پول از دست می‌رود؛ اما اگر او را در اینجا محاکمه کنیم؛ می‌توانیم این پول را به کشور بازگردانیم. نه، نه، من نمی‌خواهم او در خارج از کشور بمیرد. من می‌خواهم که او هر چه زودتر در ایران باشد و به این علت است که من برای سلامت او دعا می‌کنم. همان‌طور که آیت الله مدرس برای سلامتی رضا پهلوی، پدر این پهلوی، او که با پول هنگفتی از ایران گریخت - البته خیلی کمتر از پولی که پسرش از ایران برد - دعا کرد.

امام خمینی همچنین از اعدام‌هایی که بنا بر آرای دادگاه‌های انقلاب اسلامی صورت‌گرفته، دفاع کرده و گفتند که شما غربی‌ها تعمداً جنایات کسانی را که اعدام شده‌اند نادیده می‌گیرید یا وانمود می‌کنید که از آنها بی‌اطلاعید. آنها مردمی بودند که دستور کشتارجمعی می‌دادند؛ مردمی که خانواده‌های زیادی را بی‌سروسامان می‌کردند؛ مبارزان را شکنجه می‌کردند و در جریان بازجویی‌ها دست‌ها و پاهای متهمان را می‌شکستند. اینها مردمی بودند که بی‌رحمانه جوانان ما را به‌شدت مضروب می‌کردند و در تابه‌های آهنین داغ می‌کردند. با چنین جنایت‌کارانی ما چه می‌توانستیم بکنیم؟ آیا باید آنها را عفو می‌کردیم؟ آیا باید به آنها اجازه می‌دادیم که آزاد باشند؟ ما به آنها حق دادیم که از خود دفاع کنند و به اتهام‌هایی که به آنها نسبت‌داده‌شده بود، پاسخ بگویند؛ اما وقتی جرم آنها مسلم می‌شد به سزای عملشان می‌رسیدند. اگر ما آنها را اعدام نمی‌کردیم، کینه‌جویی‌های مردم چنان شدتی می‌یافت که از کنترل ما خارج می‌شد و به‌جای 50 معدوم، هزاران نفر کشته پدید می‌آمد. رژیم فعلی هیچ شباهتی با فاشیسم ندارد.

مردم مرا فریاد می‌زنند به‌این‌علت که مرا دوست دارند به این سبب که می‌دانند من آرزوی خوشبختی آنان را دارم؛ به‌این‌علت که می‌دانند من قوانین اسلام را به کار می‌برم.

حاشیه‌نگاری روزنامه اطلاعات از حضور اوریانا فالاچی در ایران

روزنامه اطلاعات در ادامه، جزئیاتی را از حضور این خبرنگار زن در ایران و گفت‌وگو با امام خمینی نوشته است. از جمله اینکه اوریانا فالاچی از نقاط مختلف تهران دیدن می‌کند و حتی گفته می‌شود که از کردستان نیز دیدن کرده است.

به گفته این روزنامه، در مصاحبه اوریانا فالاچی با امام، بنی‌صدر عضو شورای انقلاب و نماینده مجلس دوم خبرگان در تهران، سمت مترجمی را به عهده داشت و گفته شده که فالاچی با حجاب اسلامی به حضور امام رسیده است.

روزنامه اطلاعات در خاتمه افزوده که خانم فالاچی با دو ساعت مصاحبه، تنها خبرنگاری است که توانست بیشترین مدت را در حضور امام باشد و در تمام زمینه‌ها از نقطه‌نظرهای امام آگاهی یابد.

29219

کد خبر 1964883
امام خمینی: مردم مرا دوست دارند / من نمی‌خواهم شاه مخلوع در خارج از ایران بمیرد 2
امام خمینی: مردم مرا دوست دارند / من نمی‌خواهم شاه مخلوع در خارج از ایران بمیرد 3