دوشنبه 26 شهریور 1403

امتحان حوزه علمیه باید امتحان فهم باشد / تفاوت‌های حوزه و دانشگاه

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
امتحان حوزه علمیه باید امتحان فهم باشد / تفاوت‌های حوزه و دانشگاه

مرجع تقلید شیعیان گفت: امتحان حافظه امتحان خاص دانشگاه‌هاست اما امتحان حوزه علمیه باید امتحان فهم باشد.

مرجع تقلید شیعیان گفت: حوزه علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تکامل رسیده و رشته‌های زیادی ایجاد و تقویت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که امروز در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با بیان اینکه در جهان دو نوع آموزش عالی و حوزه‌های علمیه داریم اظهار کرد: این دو نوع آموزش در عین اینکه هر دو محترم هستند اما ویژگی‌های اینها را باید از هم جدا کرد تا آنچه که از سلف به ما رسیده را حفظ کنیم.

وی با اشاره به سابقه حوزه‌های علمیه از دوران امام صادق (ع) به بیان تفاوت‌های آموزش عالی و حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: استاد در آموزش عالی انتصابی است اما در حوزه علمیه بعد از سطح یک، انتخابی است. یعنی اگر بخواهیم از همه اساتید بهره بگیریم این ویژگی که هزار سال برای ما بهره داده را باید حفظ کنیم.

مرجع تقلید شیعیان، اصرار بر پیش مطالعه قبل از درس را یکی دیگر از تفاوت‌های این دو شیوه آموزشی ذکر کرد و افزود: در دانشگاه‌ها توجه چندانی به پیش مطالعه نمی‌شود اما در حوزه اگر طلبه بخواهد پیشرفت کند باید پیش مطالعه و نقاط مختلف را علامت گذاری کند.

وی افزود: در حوزه‌های علمیه یکی دو هفته بعد از تدریس مذاکره دسته جمعی انجام می‌شود. این ویژگی باید حفظ شود، چون با افکار متفاوت کم کم روح اجتهاد در افراد زنده می‌شود. این ویژگی در گذشته بوده و الان هم هست.

آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: در دانشگاه ممکن است مواد درسی زیاد باشد اما در حوزه علمیه مواد درسی باید کمتر باشد تا طلاب بتوانند به دقت بفهمند و درک کنند. البته سطح یک برای ما مطرح نیست، منظور سطوح بالاتر است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه امتحان آموزش عالی بیشتر تستی است، تصریح کرد: امتحان تستی، آزمون حافظه است. حافظه مسأله خوبی است اما امتحان باید فهمی باشد. امتحان حافظه امتحان خاص دانشگاه‌هاست اما امتحان حوزه علمیه باید امتحان فهم باشد.

وی افزود: خروجی دانشگاه برای اشتغال در یک مسأله اجتماعی است که بسیار مهم و محترم است زیرا مسائل اجتماعی را این افراد برعهده دارند، اما خروجی حوزه‌های علمیه برای تبلیغ یا تعلیم است. اگر بخواهیم حوزه‌های علمیه به قوت خود بماند و ما بتوانیم علمایی مثل گذشتگان را تربیت کنیم باید خروجی حوزه به سمت تبلیغ یا تدریس برود.

آیت‌الله سبحانی گفت: اگر بخوایم علمیت و قوت حوزه علمیه را حفظ کنیم ناچاریم این ویژگی‌ها را حفظ کنیم.

وی با اشاره به برخی کاستی‌های حوزه علمیه اظهار کرد: حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی به تکامل رسیده و بعضی رشته‌ها ایجاد و برخی دیگر تقویت شده است. اما در زمینه تربیت مبلغ برجسته ضعف‌هایی وجود دارد.

مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد: در گذشته مبلغان برجسته زیادی داشتیم بنابراین مسأله تربیت مبلغ را باید جدی گرفت. مبلغان هم باید ویژگی‌هایی داشته باشند از جمله اینکه حافظ نهج البلاغه و قرآن باشند و جامعه و دردهای جامعه را به خوبی بشناسند.

وی با بیان اینکه دیانت مردم به وسیله منبری‌ها حفظ می‌شود، گفت: اگر امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را به راه انداخته از طریق منبری‌ها بوده است.

آیت‌الله سبحانی با تأکید بر لزوم توجه طلاب به سنت‌های اصیل حوزه، افزود: طلاب تا در مسائل قدیم قوی نباشند حل مسائل جدید برای آنها دشوار است.

وی با ذکر برخی ویژگی‌های حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه در سال 1301 پی ریزی شد و در این مدت برکات زیادی داشته است. در نظام سابق، نظر شاه این بود که جامعه را غربی کند، تنها چیزی که توانست این کشتی را نجات دهد حوزه علمیه قم بود. ماه محرم طلاب به سوی مناطق تبلیغی می‌رفتند و توانستند دین مردم را حفظ کنند و وقتی مردم ندای امام را شنیدند لبیک گفتند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه حوزه حامل دین مردم است اظهار کرد: حوزه علمیه قم در این زمینه پیشگام است و این حوزه را باید حفظ کنیم تا به دست حضرت ولیعصر (عج) برسانیم.