پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

امضای تفاهم‌نامه جدید بین ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت / تولید 60 میلیون دوز واکسن برکت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
امضای تفاهم‌نامه جدید بین ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت / تولید 60 میلیون دوز واکسن برکت

تفاهم‌نامه جدید همکاری چهار ساله بین ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در حوزه‌های مختلف به امضا رسید.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام و معاونان دو نهاد تفاهم‌نامه چهار ساله همکاری طرفین در حوزه‌های مختلف تولید واکسن‌های نوین، ساخت مراکز درمانی و بیمارستان، مشارکت در افزایش نرخ باروری و جمعیت، ارتقای سلامت جامعه و فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت و درمان به ویژه درمناطق محروم کشور به امضا رسید.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با بیان این‌که در سال‌های اخیر ستاد اجرایی در حوزه بهداشت و درمان گام‌های خوب و بزرگی برداشته است، گفت: آنچه امروز تعهد ما را به حوزه بهداشت و درمان بیشتر می‌کند این است که افراد ضعیف و محروم احتیاج به خدمات درمانی دارند و با بار سنگین و تعهد زیادی که وزارت بهداشت برعهده دارد ایفای این نقش به تنهایی راحت نیست و ستاد اجرایی که در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی پرچمدار است به این عرصه ورود پیدا کرده است.

عارف نوروزی افزود: هرجا وزارت بهداشت و دستگاه‌های اجرایی اعلام نیازی کردند، ستاد با تمام قوا به کمک این دستگاه‌ها آمد که در سال‌های اخیر به عنوان بازوی وزارت بهداشت حدود 280 مرکز بهداشتی و درمانی و 17 بیمارستان در نقاط مختلف کشور احداث و افتتاح یا در حال تکمیل داریم که تمام این مراکز براساس نیازسنجی وزارت بهداشت و عمدتا در مناطق محروم کشور بوده است.

نوروزی تصریح کرد: تا امروز حدود 60 میلیون دوز واکسن کرونا تولید کرده‌ایم که مقدار قابل توجهی از آن به وزارت بهداشت تحویل شده و بخشی نیز در مسیر صادرات قرار گرفته و با ایجاد زیرساخت لازم در کارخانه شفافارمد به عنوان یکی از کشورهای واکسن‌ساز جهان شناخته شدیم و از یک سایت کاملا مدرن برای تولید واکسن برخوردار هستیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: در دوران کرونا 6 قلم داروی ضدکرونا را تولید کردیم و اولین تولیدکننده رمدسیویر با ظرفیت 30 تا 45 هزار ویال در ماه بودیم که این ظرفیت پس از مدتی به 200 هزار ویال در ماه افزایش یافت.

وی با اشاره به سایر اقدامات ستاد اجرایی در حوزه کرونا بیان کرد: داخلی‌سازی دستگاه‌های ضروری درمان کرونا مانند اکسیژن‌ساز و تولید انواع کیت‌های تشخیص کرونا از دیگر اقدامات ستاد بوده است‌.

وی ادامه داد: ما تامین داوی بیماران سرطانی به ارزش سالانه 200 میلیارد تومان را برعهده داریم. همچنین تولید انواع داروهای استراتژیک با هدف داخلی سازی در دستور کار ستاد است و اقدامات ما در سال گذشته منجر به صرفه‌جویی 8.5 میلیون دلاری در زمینه 47 قلم ماده اولیه دارویی شده است.

نوروزی تصریح کرد: دانش فنی تولید 6 آنزیم دارویی مورد تحریم با ارزبری سالانه 43 میلیون دلار برای بیماران خاص را ایجاد کردیم و به‌زودی از کارخانه تولید واکسن جدید ضدسرطان رحم نیز بهره‌برداری می‌کنیم.

وی اعلام کرد: تله‌مدیسین و خدمات دوراپزشکی را در نقاط محروم کشور اجرا کردیم که در این طرح 350 هزار نفر از مردم این مناطق تحت پوشش ارائه خدمات تخصصی درمانی قرار گرفتند.

نوروزی با اشاره به تفاهم‌نامه جدید گفت: هدف از این تفاهم‌نامه، فعالیت در ساخت مراکز درمانی و تجهیز آن‌ها، فرهنگ‌سازی سلامت برای جامعه، غربالگری بیماری‌های چشمی کودکان، درمان زوجین نابارور، مباحث مربوط به اجرای سیاست‌های رشد جمعیت، کاشت حلزون شنوایی برای کودکان ناشنوا است.

وی درباره جزئیات این تفاهم‌نامه بیان داشت: در یک دوره چهار ساله این تفاهم‌نامه را پیش می‌بریم و در این تفاهم‌نامه علاوه بر تولید داروهای شیمیایی، های‌تک، انواع واکسن‌های مورد نیاز جامعه از قبیل واکسن سرطان دهانه رحم، تولید و توسعه داروهای گیاهی و توسعه فرهنگ طب سنتی، برای کمک به وزارت بهداشت نیز گنجانده شده است.

در ادامه مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام بدون توجه به فراز و نشیب‌های مختلفی که در دولت‌های مختلف وجود داشته همواره یکی از نهادهای انقلابی بسیار مفید و موثر در کشور بوده و در قسمت‌های مختلف توانسته به خوبی وظایف خود را انجام دهد و در کنار مردم بایستد.

بهرام عین‌اللهی افزود: مسئله کرونا در دنیا امتحان بین کشورها بود زیرا تمام کشورها با این پدیده مواجه شدند اما از نظر مقابله با کرونا، شرایط یکسان نبود. کشورهای پیشرفته از تحریمی که ایجاد کرده بودند عقب‌نشینی نکردند و کارشکنی‌هایشان ادامه داشت و علی‌رغم اینکه در کوواکس میلیون‌ها دلار هزینه شده بود در ابتدا حتی یک واکسن نیز به ما ندادند.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام در شرایط تحریمی وارد عرصه مقابله با کرونا شد که این اقدامات عظیم و گسترده و راهبردی باید در تاریخ به خوبی منعکس و ثبت شود.

وزیر بهداشت تأکید کرد: ما در موج دلتا روزانه 50 هزار مراجعه به مراکز درمانی، 18 هزار بستری و بالای 700 مرگ و میر داشتیم که در بحث درمانی، ستاد اجرایی فرمان امام با ساخت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و داروهایی مانند رمدسیویر به داد جامعه سلامت رسید. در تولید واکسن کرونا نیز موفق عمل کردیم و تولید واکسن در شرایط تحریم قدرت ما را اثبات کرد. الان به جایی رسیده‌ایم که تقریبا بیش از یک هفته است که آمار مرگ و میر ما تک رقمی است و این درحالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی آمارهای سه و چهار رقمی را گزارش می‌کنند. مقابله با کرونا در ایران به گونه‌ای موفق بود که مقاله‌ای نیز با عنوان موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا در آمریکا منتشر شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا، فضای تحریمی دنیا برای ارسال واکسن و دارو به ایران را شکست.

وی افزود: این قدرت جمهوری اسلامی است که علی‌رغم همه تحریم‌های ناجوانمردانه می‌تواند به طور موفقی عمل کند و نقش تمام ارگان‌ها به‌ویژه ستاد اجرایی فرمان امام در این زمینه بسیار پررنگ بود.

وی با بیان اینکه میزان تلفات ما در کرونا بیشتر از سال‌های جنگ بود، گفت: باید تلاش‌های صورت گرفته از سوی ستاد اجرایی در این چندسال برای مقابله با کرونا را از طریق ساخت سریال و روش‌های هنری برای عموم مردم به نمایش گذاشت تا به دستاورد دانشمندان نخبه کشور خود افتخار کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ظرفیت ایجاد شده توسط ستاد در شهرک دارویی برکت بی‌نظیر است که می‌توان از این ظرفیت برای ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

در ادامه این مراسم تفاهمنامه همکاری به امضای بهرام عین‌اللهی و عارف نوروزی رسید.

ارائه نتایج واکسن اومیکرون برکت به وزارت بهداشت تزریق واکسن سرخک به 230 هزار تبعه غیرایرانی