یک‌شنبه 15 مهر 1403

امکانات سوادآموزی با کیفیت در روستاهای زنجان گسترش می‌یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
امکانات سوادآموزی با کیفیت در روستاهای زنجان گسترش می‌یابد

زنجان - ایرنا - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: تامین و بسط عدالت در بهره مندی از فرصت‌ها و امکانات سوادآموزی با کیفیت ازطریق اجرای برنامه سوادآموزی و یادگیری مادام‌العمر برای افراد جامعه به ویژه محرومان از فرصت آموزش در مناطق روستایی و حاشیه نشین و کم برخوردار از مهمترین برنامه‌های این معاونت در سال جدید تحصیلی سوادآموزان است.

فرحناز فتحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تلفیق آموزش سواد با مهارت به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار را از اولویت های کاری این معاونت عنوان کرد و افزود: با ایجاد بستر مناسب یادگیری به ویژه در روستاها می توان بهره وری را در حوزه های مختلف کشاورزی و زندگی روستاییان ارتقا داد.

این مسؤول با اشاره به دوره های مختلف سوادآموزی، انتقال و تحکیم گفت: با توجه به اینکه آموزش سواد و مهارتهای مربوط به سوادآموزی یک وظیفه همگانی است، می توان با تعامل برنامه محور در راستای ریشه کنی بی سوادی به ویژه در روستاها گام های اساسی، عملیاتی و نتیجه بخش برداشت.

وی، اجرای طرح شتاب بخشی فعالیت های سوادآموزی در مناطق آموزش و پرورش ایجرود، ماهنشان و انگوران را از اولویت های برنامه های معاونت سوادآموزی طی امسال عنوان کرد و گفت: طرح جذب و آموزش اولیاء بی سواد و جذب مخاطبین خاص بازمانده از تحصیل از اقشار مختلف جامعه روستایی و شهری باید به جدیت دنبال شود.

فتحی افزود: تلفیق مهارت های مختلف شغلی، زندگی و اجتماعی با آموزش سواد می تواند تاثیر بسزایی در افزایش رضایتمندی افراد داشته باشد و همین امر موجب رضایت روانی و در نتیجه آرامش روحی افراد را به همراه دارد.

این مسؤول ادامه داد: استفاده از ظرفیت های دستگاههای مختلف در شورای پشتیبانی به منظور افزایش نرخ باسوادی در استان بیانگر همت و تصمیم قاطع همه دست اندرکاران حوزه سیاست گذاری و اجرایی و نظارت برای تجلی اراده استان به منظور تحقق فرمایش گرانبهای حضرت امام (ره) مبنی بر مدرسه کردن تمام ایران است.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دهیاران و همراهی فرمانداران و بخشداران و شوراهای اسلامی روستاها گامی موثر در شناسایی، جذب و آموزش بی سوادان است.

به گفته معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، سواد به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های توسعه نقش مهمی در ارتقای جایگاه یک کشور و ملت در جهان دارد و بر اساس فرهنگ غنی اسلامی ایرانی، یادگیری و آموزش نه تنها یک تکلیف بلکه یک فریضه است.

ریشه کنی بی‌سوادی از برنامه های مهم و راهبردی است که در این راستا شناسایی، جذب و باسواد کردن افراد 10 تا 49 سال در استان با تلاش و جدیت بیشتری دنبال می شود.

بر اساس آخرین آمارها، پنج هزارو 312 بی‌سواد و یا کم‌سواد طبق برنامه اعلام شده در زنجان تحت آموزش‌های سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان قرار گرفته اند.

*س_برچسب‌ها_س*