جمعه 10 فروردین 1403

امیری اسفندقه: بهترین اشعار کنگره "سربداران" در اختیار اهالی موسیقی قرار می‌گیرد / تجلیل از افشین علا و سعید حدادیان، پنج‌شنبه در تالار وحدت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
امیری اسفندقه: بهترین اشعار کنگره "سربداران" در اختیار اهالی موسیقی قرار می‌گیرد / تجلیل از افشین علا و سعید حدادیان، پنج‌شنبه در تالار وحدت

دبیر علمی گنگره شعر سربداران گفت: اشعار فاخری به کنگره "سربداران" رسیده است که قابلیت معرفی به عرصه موسیقی برای تولید اثر در این زمینه را دارد و حتما آن را پیگیری می‌کنیم.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نخستین کنگره شعر «سربداران» صبح امروز با حضور مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی این کنگره و محمد زرویی نصرآباد برگزار شد.

مرتضی امیری اسفندقه در این نشست خبری گفت: درباره شهید سلیمانی مراسم شب شعر کم برگزار نشده است. دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با درایت برادر شاعر و ذاکرم آقای سعید حدادیان و خانم فاطمه نانی‌زاد، نخستین شب شعر «سلام سردار» را برگزار کرد. پس از شهادت ایشان نیز شب شعرهای زیادی برگزار شد و کتاب‌های زیادی به چاپ رسید، اما در این رویداد، نخستین کنگره شعر سردار سلیمانی را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید کنگره شعر حتما بزرگتر، جامع‌تر و علمی‌تر از شب شعر است و بخش‌های مختلفی را دربر‌می‌گیرد. این کنگره به همت بنیاد شهید سلیمانی و در رأس آن سرکار خانم زینب سلیمانی راه‌اندازی شده و در آن نکات علمی مدنظر است. ما در اولین کنگره شعر سردار سلیمانی از همه شاعران درخواست کردیم که همه شعرهایی که درباره ایشان است را برای ما ارسال کنند تا جمع‌آوری شود. البته باید اشاره کنم که ضمن احترام به عواطف همه شاعران، تمام آثار ارسال شده قالب چاپ نیست، چرا که ما اجازه نداریم شعر ضعیف را در برابر چشم دیگران قرار بدهیم.

دبیر علمی نخستین کنگره شعر شهید سلیمانی گفت: در کنگره امسال 322 نفر شرکت کردند و اشعار خود را ارسال کردند. با این حال باید بگویم که برخی از این افراد استعداد هستند که باید استعدادشان را پرورش داد. این افراد حتما ارادتمند به سردار سلیمانی‌اند اما طبع شاعری‌شان در حد استعداد است و این کنگره فضایی را برای آنان فراهم خواهد کرد تا استعدادشان پرورش پیدا کند و این کار را خواهیم کرد.

مرتضی امیری‌اسفندقه ضمن معرفی هیئت داوران این رویداد گفت: در این کنگره برای آنکه جنبه علمی شعر را به درستی رعایت کنیم، قالب‌های شعری را آزاد گذاشتیم. شاعران می‌توانستند از قصیده و غزل گرفته تا شعر نیمایی و سپید ارسال کنند. برای آنکه داوری آثار کاملا علمی باشد، برای هر بخش شعر کلاسیک و شعر نو داورانی را به صورت جداگانه دعوت کردیم که آن زمینه را به خوبی بشناسند. داوران بخش شعر نو (نیمایی) آقایان مصطفی علیپور، حمیدرضا شکارسری و محمدمهدی سیار هستند. هم‌چنین داوران بخش شعر کلاسیک نیز آقایان هادی سعیدی کیاسری، حسین اسرافیلی و ناصر فیض هستند. لازم به ذکر است که مصطفی محدثی خراسانی و سعید یوسف‌نیا سرداوران و مسئولان کمیته‌های شعر کلاسیک و شعر نو این کنگره شعری هستند.

محمد زرویی نصرآباد نیز در این جلسه گزارشی ارائه کرد و گفت: دبیرخانه کنگره شعر سردار سلیمانی همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای که در یکم مهرماه برگزار شد، آغاز به کار کرد. در آن مراسم افتتاحیه از 4 هنرمند کشورمان که آثار فاخری را درباره شهید سلیمانی تولید کرده بودند، تجلیل کردیم که از آن جمله می‌توان به آقایان محمد روح‌الامین، رضا بدرالسماء، غلامرضا صنعتگر و میلاد عرفان‌پور اشاره کرد. علاوه بر این از دو خانواده شهید ابومهدی المهندس و شهید پورجعفری تجلیل کردیم.

وی ادامه داد: اکنون و در آستانه پایان نخستین کنگره شعر سردار سلیمانی اعلام می‌کنم که 322 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید، پس از داوری اولیه 70 اثر به داوری نهایی رسید که در مراسم اختتامیه از نفرات برگزیده تقدیر می‌شود. بر این اساس، از نفرات اول تا سوم در هر دو بخش کلاسیک و شعر نیمایی تقدیر می‌شوند. جایزه نفر اول یک سکه بهار آزادی، نفر دوم، نیم سکه و نفر سوم یک ربع سکه خواهد بود. علاوه بر این، در این مراسم اختتامیه از دو شاعر، آقایان افشین علاء و سعید حدادیان که در حوزه سردار سلیمانی آثار و فعالیتی داشتند تقدیر می‌شود. این مراسم روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود.

زرویی نصرآباد تأکید کرد: بدون شک این کنگره ادامه خواهد داشت و با رایزنی‌هایی که با انجمن شعرای مقاومت داشتیم، قصدمان این است که این کنگره را از سال آینده به صورت بین‌المللی و با حضور شاعرانی از کشورهای مقاومت برگزار کنیم.

مرتضی امیری‌اسفندقه در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیا اشعار این کنگره برای تولید آثار موسیقایی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر، گفت: بنده معتقدم که شعر و موسیقی مانند شیر و شکر هستند و موسیقی شعر را نقد می‌کند. بدین معنی که موسیقی به ما کمک می‌کند تا بدانیم شعرمان از نظر فنی و محتوایی درست است یا خیر؟ در این کنگره غزل، قصیده، رباعی و دوبیتی‌های فاخری رسیده است که قابلیت معرفی به عرصه موسیقی برای تولید اثر در این زمینه را دارد و حتما این موضوعات را دنبال می‌کنیم. البته سفارش نمی‌دهیم بلکه شعرهای خوب کنگره را با هنرمندان عرصه موسیقی در میان می‌گذاریم. فراموش نکنید که تلاش ما رسیدن به شعر بی‌عیب است و در این مسیر موسیقی ما را راهنمایی می‌کند.

وی در پایان گفت: هدف‌گذاری ما این است که این کنگره سال به سال بخش‌های بیشتر فرهنگی و هنری را در توصیف سردار سلیمانی دربرگیرد. برای مثال ممکن است که برای سال آینده بخش شعر و داستان را هم اضافه کنیم. ما سخن از مکتب حاج قاسم می‌زنیم؛ مگر می‌شود که این مکتب داستان، نقاشی، موسیقی و... نداشته باشد‌؟ در مراسمی که روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود، کتابی را رونمایی می‌کنیم که در آن بهترین اشعار رسیده به کنگره در قالب‌های مختلف به چشم می‌خورد. سعی‌مان این است که در این کتاب شعر ضعیف نداشته باشیم.

استقبال از کتاب تازه تقریظ شده رهبر معظم انقلاب ادامه دارد یکشنبه‌های فاطمی | سندی که اتهام وهابیت به شیعه را خنثی می‌کند / 8 گنجینه ارزشمند در کتابخانه حرم حضرت معصومه (س)