سه‌شنبه 3 مهر 1403

امیکرون، با وجود سرایت چندبرابری، در استان سمنان گزارش نشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
امیکرون، با وجود سرایت چندبرابری، در استان سمنان گزارش نشد

سمنان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: سویه امکیرون ویروس کرونا، با وجود سرایت چندبرابری نسبت به سویه‌های قبل، در استان گزارش و مشاهده نشد.

به گزارش ایرنا، سیدسعید کسائیان روز دوشنبه به رسانه ها بیان کرد: سویه ویروس امیکرون تاکنون در استان سمنان مشاهده نشد و با توجه به قدرت سرایت 2 تا چهاربرابری این ویروس نسبت به جهش دلتا، رعایت دستورالعمل های بهداشتی ادامه دارد.

وی تاکید کرد: رعایت دستورالمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پوشش حداکثری واکیسناسیون جدی ترین راه مقابله با امیکرون است.

وی با اشاره به اینکه پوشش حداکثری واکسیناسیون راه جدی مقابله با امیکرون است، افزود: افراد در تزریق واکسن کرونا در نوبت های سه گانه اقدام کنند و مراکز واکسیناسیون در استان فعال و آماده ارائه خدمات هستند.

کسائیان ادامه داد: با توجه به مراسم شب یلدا و آیین‌های ویژه ایام فاطمیه، شهروندان از تجمع و دورهمی خودداری کنند و در صورت ضرورت تجمع، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی حداقل 2 متری الزامی است.

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان سمنان تنها شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان‌های دامغان، شاهرود، گرمسار، سرخه، مهدیشهر، آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

امیکرون را بهتر بشناسیم

سویه جدید ویروس کرونا با نام B.1.1.529 از سوی سازمان جهانی بهداشت امیکرون نامگذاری شده است.

نخستین بار علائم ابتلا به این سویه جدید در آفریقای جنوبی در مردی حدود 30 ساله مشاهده شد. علائمی همچون «احساس خستگی زیاد»، «بدن درد و سر درد خفیف» و «گرفتگی صدا» از نشانه‌های این سویه جدید است؛ بر خلاف بیماران گذشته که دچار گلو درد، مشکل ریوی منجر به سرفه‌های حاد و از میان رفتن حس بویایی و چشایی می‌شد.

به گزارش منابع رسمی، اولین مورد امیکرون در کشور شناسایی شد و رسما ورود این سویه جدید ویروس کرونا اعلام شد. متخصصان می‌گویند اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، اگر مردم در زدن واکسن تعلل کنند، امیکرون به سرعت به سویه غالب در ایران تبدیل می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*