شنبه 21 مهر 1403

انبه، چالش صادرات 'پادشاه میوه‌ها' در پاکستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انبه، چالش صادرات 'پادشاه میوه‌ها' در پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان به عنوان چهارمین تولید کننده انبه (معروف به 'شاه میوه‌ها' در این کشور) در جهان و دومین کشور صادر کننده انبه دنیا است اما شیوع کرونا و پدیده تغییرات اقلیمی در پاکستان صادرات این میوه را به چالش بی‌سابقه ای روبرو کرده است.

پاکستان چهارمین تولید کننده انبه جهان و دومین کشور صادر کننده انبه دنیا بوده و تا دو سال پیش نیز 8 درصد محصولات باغی این کشور را همین میوه تشکیل می داد.

انبه در میان مردم پاکستان به 'پادشاه میوه‌ها' معروف است و بر اساس آمارها، 170 میلیون هکتار از سطح زمین های کشاورزی این کشور به کشت این محصول اختصاص دارد.

پاکستان به دلیل داشتن آب و هوای گرم، از مناطق مهم جهان در تولید میوه 'انبه' به شمار می رود. در واقع همین آب و هوای مناسب زمینه کشت این میوه گرمسیری را در پاکستان فراهم کرده است.‌انبه بیشتر در مناطق جنوبی پاکستان کشت می شود.

به گزارش روز شنبه رسانه‌های پاکستانی، گسترش پدیده تغییرات اقلیمی و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر حوزه صادرات و بخش تولیدی در این کشور، کشت انبه و صادرات آن را با چالشی که صادرکنندگان پاکستانی آن را "تاریخی" تعبیر می‌کنند، روبرو کرده است.

اتحادیه صادرکنندگان مرکبات و صیفی‌جات پاکستان بیم آن دارد که امسال تولید انبه با کاهش 40 درصد همراه باشد که دلایل عمده آن اثرات مخرب تغییرات اقلیمی بر مزارع کشت انبه، رکود بازار بین المللی ناشی از شیوع کرونا، اعمال محدودیت‌ها در پاکستان و کاهش دسترسی به حمل و نقل هوایی برای صادرات آسان و امن انبه، عنوان شده است.

به گفته "احمد وحید" رییس این اتحادیه، امسال صادرات انبه پاکستان تنها 80 هزار تن هدف گذاری شده است درحالی که سال گذشته این میزان 130 هزار تن ثبت شده بود.

وی افزود: چالش‌های پیش رو باعث می‌شود تا میزان هدف‌گذاری صادرات انبه با کاهش 50 هزار تنی روبرو شود و علاوه بر این بیم آن می‌رود که درآمدزایی فروش انبه به خارج تا 50 میلیون دلار کاهش یابد.

بازرگانان پاکستانی سال گذشته توانسته بودند با صادرات 130 هزار تن انبه، 90 میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته باشند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان مرکبات پاکستان گفت: بازار اروپا و آمریکا از بزرگترین مشتریان انبه پاکستان و مقصد صادرات این میوه است اما شیوع کرونا، بازار این کشورها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

ارزش صادراتی انبه برای پاکستان

صادرات انبه پاکستان در سال 2019 با رشد 42 درصدی در مقایسه با سال گذشته آن همراه بود. سال گذشته میلادی بیش از 115 هزار تن انبه از پاکستان به 57 کشور جهان صادر شده بود.

بر اساس اطلاعات و آمارهای منابع رسمی بخش کشاورزی پاکستان، سالانه تقریبا یک میلیون و 800 هزار تن انبه در این کشور تولید می شود.

صادرات این میوه گرمسیری از پاکستان از هفته سوم ماه 'مه' (هفته اول خرداد) و همزمان با آغاز فصل برداشت آن شروع می‌شود. پاکستان توانست در بین سال های 2014 تا 2016 از صادرات این میوه گرمسیری بیش از 94 میلیون دلار کسب درآمد کند و همچنین بر اساس آمارهای رسمی بخش کشاورزی پاکستان، این کشور بین سال های 2014 و 2015 حدود 63 هزار و 311 تن محصول به ارزش حدودی 45 میلیون دلار به خارج از کشور صادر کرد.

کانادا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کشورهای اروپایی و ایران از عمده واردکنندگان انبه پاکستان هستند.

*س_برچسب‌ها_س*