سه‌شنبه 17 مهر 1403

انتقاد از هزینه‌های بالای درمان ناباروری / با تهدید نسل مواجهیم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
انتقاد از هزینه‌های بالای درمان ناباروری / با تهدید نسل مواجهیم

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، عبدالرضا عزیزی نماینده مجلس در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در خصوص کاهش جمعیت در کشور و هزینه‌های بالای درمان زوج های نابارور گفت: رشد جمعیت کشور ما 1.3 درصد است و جمعیت‌مان به سرعت رو به پیری است. درواقع پیش بینی ما هم این بود که در سال 1400 حدود 7 درصد جمعیت کشور رو به پیری خواهد رفت، چون در ایران سن بالای60 و 65 سال را پیر می‌دانیم.

وی افزود: متاسفانه پیری جمعیت خیلی زودتر از زمان پیش بینی شده این اتفاق افتاده است، چراکه در سال 1425،22 درصد جمعیت ایران رو به پیری خواهند رفت و این روند متاسفانه با سرعت خیلی بالایی صورت می گیرد. بنابراین ما باید به فکر افزایش جمعیت باشیم همانطور که در کشورهای دیگر این اتفاق می‌افتد، مثلا در کشور روسیه تسهیلات زیادی را برای افزایش جمعیت شان گذاشتند و روند رشد جمعیتی‌شان را که کمتر از صفر بود به حدود 0.2 یا 0.4 درصد رساندند.

به گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، روند افزایشی جمعیت روسیه به دلیل این است که مسوولان این کشور به وعده‌ها و قول‌هایی که می دادند عمل می‌کردند و مثل ما نیستند که قول می‌دهیم اگر بچه دار شوید یک میلیون به شما خواهیم داد یا زمین به شما واگذار خواهد شد و بعد این کار انجام نمی‌شود. عزیزی در ادامه افزود: ما در کشورمان طبق سخنان مقام معظم رهبری، با تهدید نسل جدی روبرو هستیم و ایشان هم خیلی به جا و کارشناسانه به این موضوع اشاره کرده اند. اما این کاهش جمعیت راهکاری دارد و یکی از راه‌ها این است که باید به زوج های نابارور خدمات ارائه داد که البته متاسفانه به دلیل نبود شغل، پول و حتی بی ارزش شدن پول کشورمان که باعث افزایش هزینه ها هم شده است، هزینه های درمان بالاتر رفته و این زوجین با مشکل مواجه شده‌اند. از طرفی دیگر هم سن ازدواج بالا رفته است که برای این منظور باید سن ازدواج را کاهش دهیم، چون بالای 35 تا 40 سال باروری کاهش می یابد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره مشکلات حضانت و سرپرستی فرزند گفت: در حدود 40 سال بود که قانون حضانت فرزند تغییری نکرده بود و بسیار هم سختگیرانه بود، اما ما در مجلس نهم این قانون را بسیار ساده تر کردیم و برخی از موانع را برطرف کردیم، مثلا قبلا باید سندی به نام فرزند ثبت می‌شد، اما درحال حاضر این قانون وجود ندارد، حتی حالا خانم مجرد در سن 32 سالگی به بالا هم می‌تواند حضانت فرزندی را به عهده بگیرد. قبلا ورودی کودکان به بهزیستی بسیار بیشتر از خروجی‌ها بود اما در حال حاضر ورودی و خروجی‌ها تقریبا برابر شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه روزهای پایانی این دوره از مجلس را می گذرانیم آیا راه حلی برای مشکل هزینه‌های بالای درمان ناباروی وجود دارد گفت: متاسفانه در این مدت باقیمانده نمی‌توان طرح یا لایحه جدیدی در مجلس ارائه داد اما راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله کمک های بهزیستی، کمیته امداد و بنیادبرکت به خانواده هایی که توان مالی زیادی برای درمان ندارند.

عزیزی در پایان در خصوص دلالان خرید و فروش فرزند در فضای مجازی با مبالغ کلان و با شناسنامه معتبر گفت: این موارد اکثرا دروغ است و اگر هم این موضوع صحت داشته باشد فساد است.

انتهای پیام /

نماینده مجلس درمان ناباروری مجلس جمعیت