پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

اندیشمندان ایرانی، تاجیکی و قرقیزستانی از اندیشه امام خمینی گفتند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اندیشمندان ایرانی، تاجیکی و قرقیزستانی از اندیشه امام خمینی گفتند

اندیشمندان ایرانی، تاجیکی و قرقیزستانی در قالب همایش حضوری و مجازی بررسی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی امام خمینی (ره) از اندیشه امام خمینی گفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وبینار علمی پژوهشی بررسی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی حضرت امام خمینی به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) توسط جامعه المصطفی العالمیه و مشارکت رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای قزاقستان و قرقیزستان در قالب حضوری و آنلاین برگزار شد.

در این وبینار که سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قزاقستان و قرقیزستان نیز حضور داشتند، کارشناسان و اندیشمندان کشورهای ایران، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان مقالات خود را در خصوص سیر زندگی و تفکرات امام خمینی بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ارائه نمودند.

در ابتدای این‌برنامه، علی عباسیرئیس جامعه المصطفی العالمیه با خوش آمدگویی به شرکت کنندگان وبینار به شخصیت علمی و معنوی امام خمینی (ره) پراخته و گفت: امروز ما در ایام سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران هستیم و امیدواریم در این وبینار علمی و پژوهشی بتوانیم با ابعاد سیاسی، علمی و ادبی حضرت امام خمینی (ره) بیشتر آشنا شویم.

سپس مجید صمدزاده صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان نیز گفت: شخصیت‌های بزرگ ویژگی‌های زیادی دارند که اکثر آنها در طول تاریخ قابل تکرار است. اما ویژگی‌هایی هستند که مربوط به ابعاد شخصیتی انسان باشند و در طول تاریخ تکرار نمی‌شوند و امام خمینی از جمله بزرگانی هستند که از ویژگی‌های غیر قابل تکرار و منحصر به فردی برخوردار هستند. یکی از ویژگی‌های خاص سیاسی و اجتماعی امام خمینی برگرفته از آموزه‌های حضرت علی (ص) است که می‌فرمایند شخصیت بزرگ شخصیتی است که ضمن تعامل با مردم باید این سه تکلیف را انجام دهند: رابطه با خالق را مشخص کند و دوم رابطه خود را با دوستان و مردم سامان دهد و مشخص کند و سوم این که رابطه خود را با دشمنان مشخص کند. و امام خمینی رهبری بوده که این سه تکلیف را مشخص نموده و توانسته است با کمک خداوند و حمایت مردم یک سیستم حکومتی پادشاهی هزار ساله را پایان دهد.

سخنران بعدی سعید خرازیمحترم جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان بود که در سخنرانی خود با عنوان «سیاست خارجی در اندیشه امام خمینی» بود گفت: اگرچه عمر کوتاه رهبری امام خمینی و حیات ده ساله ایشان در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی مانع از آن شد تا مردم ایران و مسلمانان جهان از این عالم بزرگ و مصلح قرن بیستم بیشتر بهره مند نگردند اما در همین مدت اندک، سخنان و سیره امام گنجینه‌ای از معارف و رهنمودها را برای آیندگان بجا گذاشته و امروز پیروان وی با استناد به آن رهنمودها می‌توانند مسیر اسلام ناب محمدی را تشخیص داده و بر آن اساس حرکت کنند.

علی‌اکبر طالبی متینرایزن فرهنگی ایران در قزاقستان نیز در این‌برنامه گفت: امام خمینی هم رهبر سیاسی بودند و هم مرجع دینی برای مسلمانان جهان که افکار و اندیشه ایشان موجب تحولات جدی در جهان گردید و ابعاد شخصیتی وی در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه‌های سیاسی، علمی و فرهنگی یک الگوی تمام عیار محسوب می‌شود. وی افزود: در دنیا حوادث و انقلاب‌های مختلف رخ می‌نماید و هر انقلابی با خود یک پیام به همراه دارد و پیام انقلاب امام خمینی معنویت گرایی، دین گرایی و بازگردان دین به جامعه بود تا انسان، عظمت و عزت خودش را حفظ کند و به سعادت دست یابد.

خانم گلمیزا سیتالیوا رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه بین المللی قرقیزستان نیز گفت: بی شک، امام خمینی از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ سیاسی جهان اسلام است و تمام دستاوردهای ایران امروز مدیون تلاش‌ها و سیاست‌های سنجیده و مهم وی می‌باشد.

در ادامه نشست بخت‌جان رستم‌اف نویسنده و مترجم کتاب اندیشه امام خمینی (ره) به زبان قزاقی با قدردانی از برگزاری چنین وبینار علمی، در سخنرانی خود به دیدگاه سیاسی و مدنی امام خمینی پرداخته و گفت: ایده ایشان دکترین اصلی سیاسی ایران مدرن است.

وی گفت: جهان امروز صرفاً دو جهت انسانیت را می‌بیند؛ سرمایه داری و کمونیستی، امام خمینی جهت سومی را مطرح کرد و آن هم مفهوم اسلامی است.

رستم‌اف در ادامه، پس از برشمردن ویژگی‌های اصلی مسیر انقلاب امام خمینی در خصوص اندیشه‌های انسانی گفت: امام خمینی نه تنها به فکر رفاه مردم عادی ایران بود، بلکه به فکر زندگی همه مسلمانان جهان هم بود. از این رو آنان را به وحدت و انسجام دعوت کرد تا آنان نیز به ارزش‌های اسلامی روی آورند. درخواست‌های وی برای اتحاد شیعیان و اهل تسنن برای مسلمانان جذاب بود. و آحاد مسلمانان با سخنان ایشان تلاش می‌کردند اختلافات را کنار بگذارند. دیدگاه‌ها و اندیشه‌های شخصی، مدنی امام خمینی (ره) در مورد سعادت انسان، تمایل به تغییر دیدگاه مسلمانان مطابق با تعالیم مقدس قرآن کریم داشته است.

نورلان کایربیکوف مدیر بخش تحلیل دینی اداره مسلمانان قزاقستان نیز در سخنان خود با مرور کوتاهی از زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی، به میراث وی در سیاست جهانی اشاره نموده و گفت: انقلاب ایران باعث پیدایش ایدئولوژی سیاسی جدیدی به نام خمینییسم بر اساس اصول شریعت و حقوق اسلامی شد.

وی افزود: خمینییسم یک دین سیاسی، اسلام سیاسی، یک‌ایدئولوژی انقلابی است که هدف آن تغییر نظام سیاسی ایران و بر پایی عدالت و مبارزه با ظلم و جور و ستمگران بود. خمینیسم یک ایدئولوژی سیاسی مذهبی است که به تمام ملل جهان خطاب شده است. در عین حال، انقلاب امام خمینی یک دکترین اجتماعی و اقتصادی نیز می‌باشد وی افزود جمهوری اسلامی ایران که بر اساس ایدئولوژی خمینییسم رشد کرده است، دارای ویژگی‌های یک حکومت دینی و آموزه‌های دموکراتیک است که در این حکومت مردم احساس آرامش و امید به آینده دارند.

سخنران بعدی عزت‌الله عبادزاده محقق و استاد دانشگاه از تاجیکستان بود که به ویژگی‌های سیاسی شخصیت امام خمینی پرداخته و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران زندگی خود را مبتنی بر احکام اسلامی بنا نهاد و نظام سیاسی دینی وی تأثیر بسزایی بر سیاست تعدادی از کشورهای مسلمان جهان گذاشته است. وی افزود: آرزوی بزرگ امام خمینی، وحدت کشورهای اسلامی بوده و این ایده در سیاست خارجی ایران نسبت کشورهای مسلمان قابل مشاهده است.

در ادامه نشست آیگل وایس آوانویسنده و خبرنگار روزنامه سراسری عصر آستانه قزاقستان نیز با اشاره به سخنان امام خمینی که فرموده اسلام نمی‌تواند کمونیسم، مارکسیسم - لنینیسم و اساس "استبداد" ایدئولوژی رژیم شوروی را بپذیرد، اظهار داشت: امام خمینی معتقد بود که خود مردم شوروی بیشترین آسیب را از ایدئولوژی کمونیستی دیدند. در همین راستا، امام خمینی «مردم تحت ستم اتحاد جماهیر شوروی» و نیز دیگر مردم «مظلوم» جهان را به جستجوی آزادی و رهایی به سمت اسلام فراخواند.

وی افزود: امام خمینی بعداً نامه‌ای به گورباچف آخرین رهبر شوروی نوشت و سعی کرد او را متقاعد کند که یک جامعه بی دین خطر بزرگی است و بسیاری از شما می‌دانید که چه اتفاقی برای یک جامعه بی خدا افتاده است.

تورسونبای بکیر اولو، رئیس حزب ارک و نماینده پارلمان جمهوری قرقیزستان هم در سخنان خود به نظریه‌های امام خمینی و برآورده‌شدن آنها در زندگی امروز ایران پرداخته، گفت: هنگامی که در سال 1342 امام خمینی در شرایط تبعید بود؛ یک مأمور از ایشان پرسید: " پس یاران شما کجا هستند؟ " که امام خمینی در جوابش این جمله تاریخی را فرمودند که «یاران من در گهواره‌های مادرانشان هستند.» و همین جوانان بودند که در شکل گیری سیستم سیاسی جدید نقش عمده‌ای را ایفا کردند. وی افزود: اکنون ما شاهد انقلاب‌های رنگی در جهان هستیم که با حمایت قدرت‌های بیگانه صورت می‌گیرند. اما انقلاب امام خمینی، انقلاب پاک و خالص بود که بر اساس اعتقاد و حمایت مردم ایران مبتنی بود.

نماینده پارلمان جمهوری قرقیزستان در پایان سخنان خود گفت: آیت‌الله خمینی مسیرهای جدیدی برای اصلاح سیستم کل جهان ارائه داد. وی در نامه خود به گورباچوف راه‌های اداره کشورهایی که از تحت سلطه شوروی استقلال یافتند، پیشنهاد داد که تمام کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان باید از آن بهره بگیرند تا بتوانند کشور خود را توسعه دهند و رونق بخشند.

آخرین سخنران این‌همایش طهماسب حاتمی، مدیر منطقه‌ای جامعه المصطفی در آسیای مرکزی بود که به معرفی آثار مکتوب امام خمینی پرداخته و گفت: یک دانشمند را می‌توان از طریق آثار و تالیفاتش شناخت و امام خمینی بیش از 160 جلد کتاب را پس از خود به جای گذاشته است و مهم‌ترین آنها "شرح چهل حدیث" است که به نویسندگان و مترجمین قزاقستان و قرقیزستان توصیه می‌کنم این اثر امام خمینی را به زبان اصلی کشور خود ترجمه نمایند. وی افزود: موضوعات اصلی آثار امام خمینی، تفسیر قرآن، احادیث، بررسی مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.

انتهای پیام /