دوشنبه 23 مهر 1403

اهدای بسته های غذایی سفارت ایران به مسجد بلگراد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اهدای بسته های غذایی سفارت ایران به مسجد بلگراد

بلگراد - ایرنا - سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در آستانه روز قدس بسته های غذایی به مفتی مسجد بایراکلی بلگراد اهدا کرد.

به گزارش ایرنا، مفتی «رمضان» امام جماعت مسجد بایراکلی بلگراد ضمن اشاره به فعالیت های مسجد در زمان بیماری واگیر ویروس کووید -19 از اقدام بشر دوستانه و اسلامی سفارت کشورمان در صربستان تقدیر کرد.

امام جماعت مسجد بلگراد همچنین در دیدار با رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان گفت که به رغم محدودیت ها در زمان وضعیت اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت که مسجد فعال خود را در چارجوب مقررات انجام می داد.

جامعه اسلامی صربستان و دیگر مراکز اسلامی در این کشور در آستانه ماه مبارک رمضان از مسلمانان و نمازگزاران خواستند که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا آیین ها و نیایش های خود را در خانه انجام دهند.

خاطر نشان می شود که «سعید نسوفوویچ» رییس العلما جامعه اسلامی صربستان چهارشنبه شب 31 اردیبهشت در ضیافت افطار در سفارت کشورمان در ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، با اشاره به روز جهانی قدس و حمایت از فلسطینی ها گفت: دفاع از حقوق مشروع فلسطینیان مستلزم درک حقیقت و وجدان پاک است.

سفیر کشورمان نیز در این نشست با تاکید بر لزوم حفظ و تقویت وحدت مسلمانان حول مشترکات و منزه بودن اسلام از افراطی گری و تروریسم که موجب اسلام هراسی و اسلام ستیزی شده، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به همکاری و تعامل با مسلمانان صربستان در چارچوب منافع دو کشور است.

مسجد بایراکلی تنها مسجد قدیمی بلگراد است که در ماه رمضان سال 1521 میلادی بنا شده است و بانگ روح افزای اذان از حدود 500 سال پیش تاکنون از تنها مسجد شهر بلگراد به گوش می رسد.

براساس آخرین سرشماری های غیر رسمی، بیش از 300 هزار مسلمان در صربستان زندگی می کنند که حدود 100 هزار نفر آنان در بلگراد و حومه این شهر سکونت دارند.

نزدیک به 600 سال اسلام وارد منطقه بالکان شد و این مساله نشان از آن دارد که سنت و معنویت اسلامی در همه عرصه‌های اجتماعی و فردی زندگی مسلمانان منطقه بالکان ریشه‌ی عمیقی دارد.