سه‌شنبه 8 آبان 1403

اوج هیجان در گرگان، امروز قهرمان معرفی می شود / دوئل شماره 7، نبرد بزرگ بهترین مربیان ایران

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
اوج هیجان در گرگان، امروز قهرمان معرفی می شود / دوئل شماره 7، نبرد بزرگ بهترین مربیان ایران

فینال هفتم مهران شاهین طبع و مصطفی هاشمی در لیگ برتر بسکتبال از حساسیت بسیار بالایی برای تعیین نام قهرمان از بین دو تیم شهرداری گرگان و طبیعت اسلامشهر برخوردار است.

به گزارش "ورزش سه"، سری فینال بیست و پنجمین دوره لیگ برتر بسکتبال برای تعیین قهرمان فصل 3-1402 به بازی پنجم کشیده شده تا دو تیم شهرداری گرگان که مدافع عنوان قهرمانی و قهرمان سه دوره اخیر محسوب می شود در مقابل تماشاگران متعصب قلعه عقابها، میزبان طبیعت اسلامشهری به شمار رود که در اولین سال حضور لیگ برتری پا به دیدار پایانی سطح اول بسکتبال ایران گذاشته است.

برای اولین بار ورزش سه اطلاعات و آمار جامع و جالبی را پیش از برگزاری بازی پنجم فینال در این فصل منتشر می کند که بی شک برای علاقمندان به بسکتبال و ورزش خواندنی خواهد بود،

جایی که شهرداری گرگان با مصطفی هاشمی به دنبال چهارمین قهرمانی لیگ برتر این تیم و هفتمین جام خود است و مهران شاهین طبع با طبیعت به کسب اولین جام تیمش و هشتمین عنوان قهرمانی خود به عنوان سرمربی می اندیشد.

هر دو تیم در چهار بازی قبلی سری فینال لیگ برتر امسال که با اجرای قانون 3 از 5 برگزار می شود به دو برد دست یافته اند، طبیعت یک برد و یک باخت در گرگان و شهرداری هم با همین روند در تهران تا کار به بازی پنجم در مقابل بهترین و پر شورترین تماشاگران تاریخ بسکتبال ایران در دیار پنبه سفید بکشد.

این فینال هفتمین رویارویی شاهین طبع و هاشمی

مهران شاهین طبع و مصطفی هاشمی در تاریخ 25 دوره لیگ برتر بسکتبال تاکنون شش بار در لیگ برتر با تیم های خود به عنوان سرمربی مقابل هم صف آرایی کرده اند که هر کدام 3 بار دیگری را شکست داده تا جام قهرمانی را مال خود کنند.

البته یک دوره هم رقابتها با تغییر نام به عنوان لیگ حرفه ای در سال 3-1392 برگزار شد که فینال آن دوره هم بین مهرام و دانشگاه آزاد تهران به انجام رسید که مصطفی هاشمی توانست با مهرامی که حامد حدادی را به ترکیب خود اضافه کرد جام را از مهران شاهین طبع برباید.

اولین فینال شاهین طبع و هاشمی 1382

سال 1382 در ششمین دوره لیگ برتر مهران شاهین طبع به عنوان سرمربی با صباباتری تهران به فینال رسید و توانست در اولین فینال لیگ برتری خود صنام مصطفی هاشمی را مغلوب کند و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

سال بعد در 1383 همین دو تیم به فینال رسیدند و این بار مصطفی هاشمی با صنام مقابل شاهین طبع و صباباتری به قهرمانی رسید.

1384 مهران شاهین طبع جام را با صباباتری پس گرفت اما دیگر تیم فینالیست عوض شده بود و پتروشیمی بندرامام با مصطفی هاشمی مقابل تیم تهرانی صف آرایی کرد تا بعد از سه دوره شاهد حضور دو تیم تهرانی در فینال نباشیم.

سال 1381 مصطفی هاشمی با صنام قهرمان شده بود و رقیبش در فینال ایران نارای تهران با رضا شجاع پور بود که به افسانه فینالیست شدن و قهرمانی های متوالی ذوب آهن اصفهان پایان داده بودند.

مصطفی هاشمی 14 فینال و شاهین طبع 11 فینال

مصطفی هاشمی با احتساب دو فینال لیگ ملی و لیگ حرفه ای در کنار 12 فینال لیگ برتر 14 بار به عنوان سرمربی فینالیست بسکتبال شده است و مهران شاهین طبع نیز 11 بار که 10 فینال را در لیگ برتر تجربه کرده و یک فینال هم در لیگ حرفه ای.

رویارویی فینال فصل 3-1402 این دو سرمربی هشتمین صف آرایی در تاریخ بسکتبال مقابل یکدیگر است که با احتساب این دوره هفت بار در لیگ برتر و یک بار در لیگ حرفه ای رقم خورده است.

مهران شاهین طبع پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر

مهران شاهین طبع با هفت قهرمانی در لیگ برتر به عنوان سرمربی رکوردار ایران است و مصطفی هاشمی با شش قهرمانی به دنبال برابری با رکورد اوست.

نکته جالب اینکه هر دو بازیکن تیم ملی و سرمربی بسکتبال ایران هم بوده اند و البته مصطفی هاشمی کاپیتانی تیم ملی بسکتبال را هم در کارنامه دارد.

بعد از این دو نفر مهران حاتمی با پنج قهرمانی به عنوان سرمربی در جایگاه سوم بیشترین قهرمانی ایستاده است، منوچهر شهامت نژاد و محسن صادقزاده هر کدام دو قهرمانی در لیگ برتر دارند و یکبار هم حماد سامری جام را بالای سر برده است.

23 دوره لیگ برتر قهرمان داشته، یک دوره بخاطر کرونا رقابتها قبل از مراحل حذفی ناتمام مانده که در پایان دور رفت و برگشت مهران شاهین طبع صدرنشین بوده و دوره بیست و پنجم هم تکلیفش امروز مشخص می شود که یا شاهین طبع هشتمین قهرمانی را جشن می گیرد و یا مصطفی هاشمی هفتمین جام لیگ برتر را بالای سر می برد.

فرزاد کوهیان نیز با 4 فینال به عنوان سرمربی ناکام ترین سرمربی تاریخ لیگ برتر بسکتبال است که هیچگاه به قهرمانی نرسید و چهار نائب قهرمانی را تجربه کرده است.

مصطفی هاشمی به دو رقمی شدن می اندیشد

مصطفی هاشمی تنها سرمربی ایران است که اگر بتواند با شهرداری گرگان مقابل طبیعت به قهرمانی برسد تعداد جامهایش در این عنوان در آستانه دو رقمی شدن قرار می گیرد.

هاشمی شش قهرمانی در لیگ برتر دارد، یک قهرمانی در لیگ ملی و یک قهرمانی در لیگ حرفه ای و جالب اینکه تمام این جام ها را با دو تیم صنام و مهرام تهران به دست آورده است.

او سرمربی عنوان داری به حساب می آید که تا کنون با تیم شهرستانی به قهرمانی نرسیده و با پتروشیمی بندرامام و حال شهرداری گرگان فینال را تجربه کرده است.

شاهین طبع تنها مربی قهرمان با چهار تیم مختلف

مهران شاهین طبع تنها سرمربی به حساب می آید که چهار تیم صباباتری و مهرام تهران، پتروشیمی بندرامام و شهرداری گرگان را قهرمان لیگ برتر ایران کرده و با دانشگاه آزاد هم فینالیست شده است.

نکته جالب اینکه اولین قهرمانی تاریخ بسکتبال گرگان در لیگ برتر و رقابتهای باشگاهی ایران هم در سال 1400 با سرمربیگری مهران شاهین طبع و تیم شهرداری گرگان به دست آمده که امروز طبیعت در فینال با هدایت او حریف گرگانی هاست.

شاهین طبع پرافتخارترین مربی ایرانی آسیا

مهران شاهین‌طبع مربی ایرانی بسکتبال آسیا هم به شمار می رود که سه بار به عنوان سرمربی قهرمان آسیا شده و به عنوان مربی هم جام های بسیاری در کارنامه دارد.

او اولین سرمربی تاریخ این رشته ورزشی در بسکتبال کشورمان به حساب می آید که تیم جوانان 2004 ایران را در بنگلور هند، قهرمان قاره کهن کرد تا اولین طلای آسیایی بسکتبال ایران به دست آید.

سرمربی اردیبهشتی بسکتبال ایران اولین قهرمانی رده سنی بزرگسالان و باشگاه‌های آسیای این رشته ورزشی را هم در سال 2007 میلادی و قبل از کسب جام قهرمانی تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌ها در همان سال، به بسکتبال ایران با هدایت باشگاه صباباتری تهران، هدیه کرد.

او همچنین اولین قهرمانی تاریخ بسکتبال گرگان را در سال 1400 به عنوان قطب اول و اصلی تماشاگران و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در سطح رقابت‌های باشگاهی بزرگسالان و لیگ برتر برای دیار پنبه سفید به ارمغان آورد. قهرمانی‌ای که گرگانی‌ها بیش از 30 سال به عنوان یک مدعی اصلی در سطح باشگاهی انتظار آن را می‌کشیدند.

مهران شاهین‌طبع و حشمت مهاجرانی تنها سرمربی‌های تاریخ ورزش‌های تیمی و توپی ایران محسوب می‌شوند که در بسکتبال و فوتبال موفق شده‌اند تیم‌های ملی این دو رشته را با موفقیت در رقابت‌های انتخابی، به جام جهانی و بازی‌های المپیک ببرند.

البته مصطفی هاشمی نیز دو بار مهرام تهران را قهرمان باشگاههای آسیا کرده است.

پوریا تابان

اوج هیجان در گرگان، امروز قهرمان معرفی می شود / دوئل شماره 7، نبرد بزرگ بهترین مربیان ایران 2
اوج هیجان در گرگان، امروز قهرمان معرفی می شود / دوئل شماره 7، نبرد بزرگ بهترین مربیان ایران 3