سه‌شنبه 17 مهر 1403

اولویت‌های تاثیرگذار در حوزه رشد جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اولویت‌های تاثیرگذار در حوزه رشد جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد

شیراز - ایرنا - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امروزه بسیاری از کشورها تعادل جمعیتی ندارند و از جمله آثار و پیامدهای منفی کاهش جمعیت، تغییر ساختار جمعی و به اصطلاح، پیر شدن جمعیت کشور و در نتیجه، عدم رشد و توسعه اقتصادی است از این رو اولویت‌های تاثیرگذار در حوزه رشد جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد.

عبدالرسول همتی روز چهارشنبه در کارگاه فنی مشورتی اجرای سیاست های جمعیتی در شیراز افزود: تقویت و ارتقای مداخله های مورد نیاز برای افزایش روند تغییر بعد خانوار دنبال می شود.

همتی درباره این موضوع افزود: انتقال هرم سنی جمعیت از جوانی به سالخوردگی، در شرایطی است که محرکه اصلی و کلیدی توسعه، «منابع انسانی» است.

وی با اشاره به اینکه با کاهش و رشد منفی جمعیت، جامعه پیر می شود و از نشاط و سرزندگی مورد نیاز برخوردار نخواهد بود، افزود: جوانان مایه پویایی و سرزندگی جوامع هستند و بیشتر نوآوری ها، خلاقیت ها و جهش های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از سوی نیروهای جوان به نتیجه می رسد.

همتی ادامه داد: در راستای تحقق اهداف سیاست های جمعیتی ابلاغیه مقام معظم رهبری، اهم اولویت های تاثیرگذار در حوزه رشد جمعیت شامل توسعه و ترویج ازدواج سالم، تحکیم بنیان خانواده، کاهش طلاق، افزایش فرزندآوری با مداخله هایی برای کاهش سن ازدواج، کاهش فاصله ازدواج تا تولد نخستین فرزند، کاهش سن مادر هنگام تولد نخستین فرزند، کاهش فاصله تولد فرزند نخست با دوم و اقدام و حمایت مورد نیاز در راستای تحقق خواست جوانان با عنوان «دو فرزند کافی نیست» است.

این مقام مسوول در دانشگاه با تاکید بر تاثیر بسزای همکاری بین دستگاه های اجرایی، فراهم کردن مشوق های انگیزشی را برای کاهش پیامدهای ناخوشایند تک فرزندی از دیدگاه اجتماعی، مورد نیاز دانست.

وی همچنین نقش آموزش های همگانی و تغییر سبک آموزش به وسیله شیوه های نوین آموزشی را از نکات قابل توجه در این حوزه برشمرد و با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای رصد و پیگیری فعالیت های موثر بر تغییر آهنگ رشد جمعیت کشور در قالب اجرای آموزش های پیش، حین و پس از ازدواج، ارایه مشاوره فرزندآوری به گروه هدف، پیشگیری از ناباروری و پیشگیری از سقط، پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق و افزایش تحکیم بنیان خانواده، افزایش مهارت های زندگی و فرزندپروری، ارائه خدمات به مادران باردار و پیگیری ویژه مادران باردار پرخطر، افزایش بارداری های برنامه ریزی شده با هدف حفظ سلامت مادر و کودک و بسیاری اقدامات دیگر، بر لزوم اجرای سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری تاکید کرد.

*س_برچسب‌ها_س*