پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ایرانی‌ها چند خانه جدید در ترکیه خریدند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
ایرانی‌ها چند خانه جدید در ترکیه خریدند؟

ایسنا نوشت: رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید که با وجود تغییراتی که اقتصاد دنیا پس از شیوع کرونا تجربه کرده، همچنان مسکن یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصاد ترکیه به شمار می‌رود.

جلال ابراهیمی اظهار کرد: در اقتصاد ترکیه، پیمانکاران حوزه ساختمان، ارزآوران خالص به شمار می‌روند، زیرا با فروش محصولات خود به شهروندان خارجی، در سال‌های گذشته توانسته‌اند درآمدهای ارزی مهمی را نصیب دولت ترکیه کنند.

به گفته وی، با وجود مشکلاتی که اقتصاد ترکیه در ماه‌های گذشته و تحت تاثیر شیوع کرونا با آن مواجه بود، بخش مسکن توانسته حرکت رو به جلو خود را از سر بگیرد تا نیمه سال جاری میلادی، فروش مسکن به خارجی‌ها 44 درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه با بیان اینکه بانک‌های این کشور برای افزایش توان خرید، نرخ بهره وام مسکن را کاهش داده‌اند، اظهار کرد: همین سیاست‌های حمایتی باعث شده که تنها در یک ماه، 134 هزار واحد مسکونی در ترکیه به فروش برود که از این تعداد، 683 واحد سهم ایرانی‌ها بوده است.

ابراهیمی با اشاره به تداوم روند افزایشی قیمت مسکن ترکیه در ماه‌های گذشته، توضیح داد: براوردها نشان می‌دهد در یک ماه گذشته، میانگین قیمت خانه در ترکیه 3.9 درصد افزایش یافته و نرخ واقعی سالانه نیز بیش از 10 درصد رشد کرده است.

وی ادامه داد: در میان شهرهای اصلی، بالاترین رشد قیمت مسکن در یک ماه گذشته به آنکارا با 4.3 درصد اختصاص دارد و پس از آن ازمیر با 3.6 و استانبول با 2.8 درصد قرار گرفته‌اند. در روند یک ساله نیز قیمت خانه در ازمیر حدودا 30 درصد، استانبول 27 و آنکارا 26 درصد افزایش یافته است.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه درباره جزئیات آمارهای بازار مسکن ترکیه در ماه‌های گذشته نیز گفت: فروش مسکن در مقایسه با ماه قبل دو برابر شده و در ماه ژوئن به 134 هزار و 731 واحد رسیده است که یکی از علت های آن کاهش نرخ بهره بانکی برای خرید مسکن از سوی بانک‌های دولتی است و استانبول با 25833 واحد بیشترین سهم در فروش و آنکارا با 13 هزار در مرحله دوم است.

ابراهیمی افزود: در میان کشورهای خارجی عراقی‌ها با خرید 773 واحد خانه در ماه گذشته اصلی‌ترین مشتریان خارجی خانه در ترکیه بوده‌اند و ایران با 683 واحد در رده بعدی قرار دارد. شهروندان روسیه، افغانستان و آلمان نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

ترکیه در سال‌های گذشته به مقصد تجاری و سرمایه گذاری بسیاری از ایرانی‌ها بدل شده و از این رو شهروندان ایران در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مشتریان خانه در ترکیه بوده‌اند.

پیش از شیوع کرونا، ترکیه مقصد مسافرتی بسیاری از شهروندان ایران نیز به شمار می‌رفت اما در ماه‌های گذشته تعداد این مسافران به شکلی جدی کاهش پیدا کرده است.

223227

کد خبر 1541551
ایرانی‌ها چند خانه جدید در ترکیه خریدند؟ 2