پنج‌شنبه 19 مهر 1403

ایران رتبه 9 تولید تخم مرغ در دنیا را داراست

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ایران رتبه 9 تولید تخم مرغ در دنیا را داراست

رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: ایران با تولید بیش از یک میلیون و 300 هزارتن تخم مرغ، نهمین تولیدکننده در دنیا محسوب می‌شود.

حمیدرضا کاشانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با 100 هزارتن افزایش تا پایان سال به بیش از یک میلیون و 400 هزارتن برسد.

او قیمت مصوب هرکیلو تخم مرغ را 47 هزار و 300 تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم افزایش نرخ نهاده های دامی، قیمت مصوب تخم مرغ تغییر نکرده است که انتظار می رود بعد از ماه رمضان متناسب با هزینه تمام شده، قیمت اصلاح شود.

کاشانی با بیان اینکه در تولید تخم مرغ رتبه 9 در دنیا را داراست، گفت: با توجه به ظرفیت فعلی واحدهای مرغداری، پتانسیل تولید یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 600 هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران با بیان اینکه پتانسیل صادرات 200 تا 250 هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد، افزود: بنابر آمار سال گذشته 135 هزارتن تخم مرغ به ارزش 170 میلیون دلار صادر شد و پیش بینی می شود که امسال صادرات تخم مرغ به 160 هزارتن برسد.

این مقام مسئول از افزایش سرانه مصرف تخم مرغ خبر داد و گفت: سرانه مصرف تخم مرغ از 11.5 کیلو به 14.5 کیلو رسیده است که از سرانه متوسط دنیا بالاتر است، اما نسبت به کشورهای توسعه 17 تا 18 کیلوست که انتظار می رود به این رقم برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی