چهارشنبه 4 مهر 1403

بازتاب سخنرانی پزشکیان در اسکای نیوز

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
بازتاب سخنرانی پزشکیان در اسکای نیوز

تارنمای شبکه تلویزیونی اسکای نیوز به نقل از سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل نوشت که تروریسم اسرائیل در لبنان نمی‌تواند بی پاسخ بماند.

به گزارش مشرق تارنمای شبکه تلویزیونی اسکای نیوز در پوشش سخنرانی ساعاتی پیش مسعود پزشکیان، نوشت: رئیس جمهور ایران همزمان با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

او گفت: طبعاً تروریسم کور دولتی چند روز گذشته اسرائیل در لبنان نمی‌تواند بی پاسخ بماند.

پزشکیان افزود: مسئولیت همه عواقب بر عهده دولت‌هایی خواهد بود که تمام تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک را خنثی کرده‌اند.

به گزارش اسکای نیوز، رئیس جمهور ایران خواهان آتش بس دائمی شد و از رهبران جهان خواست که پیش از آنکه وحشیگری اسرائیل در لبنان، منطقه و جهان را در برگیرد، به آن پایان دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود پزشکیان شامگاه سه‌شنبه در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: امیدوارم که موضوع مهم این اجلاس یعنی صلح توسعه پایدار و کرامت انسانی افقی روشن در برابر نسل‌های کنونی و آینده بگشاید.

وی افزود: سال گذشته رئیس جمهور خدمتگذار کشورم ابراهیم رئیسی از همین سخنگاه با شما سخن گفت، او در راه خدمت به مردم ایران شهید شد، روحش شاد.

وی افزود: تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است. پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مردم فلسطین چه کسانی که اکنون در سرزمین مادری شان حضور دارند و چه آنهایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند.

پزشکیان ادامه داد: ما معتقدیم با چنین سازوکاری می‌توان به صلحی پایدار رسید. تنها از این طریق است که مسلمان، یهودی و مسیحی می‌توانند در سرزمینی واحد و در آرامش و به دور از نژاد پرستی و آپارتاید در کنار هم زندگی کنند.

رئیس جمهور افزود: به تاریخ معاصر منطقه نگاه کنید ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع کرده و متجاوزان را پشیمان ساخته است، ایران، سرزمین هیچ ملتی را اشغال نکرده است؛ چشم به منابع هیچ کشوری نداشته است و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح‌های گوناگون به همسایگان و مجامع بین‌المللی پیشنهاد داده است.

وی خاطر نشان کرد: ما از ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک منطقه قوی سخن گفته‌ایم، «منطقه متحد و قوی» بر چند اصل استوار است.

هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعد از ظهر سه‌شنبه رسما در نیویورک آغاز بکار کرد و با حضور سران جهان در حال برگزاری است.