شنبه 21 مهر 1403

بازرسان هیات پزشکی ورزشی اصفهان بر تمرین تیم‌های لیگ برتری نظارت می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بازرسان هیات پزشکی ورزشی اصفهان بر تمرین تیم‌های لیگ برتری نظارت می‌کنند

اصفهان - ایرنا - رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: بازرسان این هیات بطورر جدی بر تمرین تیم‌های لیگ برتری طبق پروتکل‌های فدراسیون فوتبال نظارت کامل دارند.

نشست ستاد نظارت هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان روز شنبه با نمایندگان 2 باشگاه لیگ برتر فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن به همراه مسوولان کمیته‌های پزشکی آنها برای تبادل نظر در باره نحوه نظارت بر پروتکل‌های ابلاغی فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد.

در این نشست، رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان، مفاد پروتکل ابلاغ شده توسط فدراسیون پزشکی ورزشی را برای نمایندگان تیم‌ها تشریح کرد و افزود: هیات‌های پزشکی ورزشی استان‌ها به‌عنوان متولیان جامعه ورزشی وظیفه نظارت کامل بر فعالیت باشگاه‌ها و ورزشکاران را در دوران شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا بر عهده دارند.

احمد باقری مقدم افزود: بازرسان اعزامی از سوی هیات پزشکی ورزشی وظیفه دارند در طول تمرین تیم‌های لیگ برتر بر اجرای تمام بندهای اعلام شده در پروتکل نظارت داشته باشند.

نمایندگان باشگاه‌ها نیز در این نشست نظرات خود را در بخش‌های مختلف بیان کردند که شامل تعداد نفرات مشخص شده در جلسات تمرین، زمان تمرین و اجرای مفاد پروتکل توسط تیم‌ها، رعایت نکردن پروتکل توسط سایر تیم‌ها با توجه به عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از تمرینات آنها، نحوه گندزایی چمن زمین‌های فوتبال و آسیب نرسیدن به آن، ارسال نشدن رسمی دستورالعمل از سوی سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و استاندارد نبودن پروتکل بود.

همچنین از سوی کادر پزشکی 2 باشگاه اصفهانی حاضر در این جلسه اعلام شد که بندهای این پروتکل با استانداردهای ایران سازگاری ندارد و الگوبرداری از دیگر کشورهاست بر همین اساس بسیاری از بندهای آن در کشور قابل اجرا نیست و اگر در زمان نوشتن و تنظیم آن، نماینده مربیان لیگ برتر و کادر پزشکی آنها نیز حضور داشتند، شاید مفاد این پروتکل بهتر نوشته می‌شد.

فدراسیون پزشکی ورزشی، امروز (جمعه) در قالب یک ویدوئو راهنمای گام دوم مبارزه با ویروس کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال را منتشر کرد.

در این پروتکل 30 صفحه‌ای که مختص محل برگزاری لیگ فوتبال است، موارد مختلفی ذکر شده که از جمله آنها می‌توان به برگزاری مسابقات و تمرینات بدون حضور تماشاگر، انجام ندادن تمرینات کششی با کمک دیگران، ممنوعیت برگزاری مراسم استقرار دسته جمعی تیم‌ها قبل و بعد از مسابقه و دست دادن و رد و بدل کردن نمادهای تیم‌ها، حضور حداکثر 10 خبرنگار و 10 عکاس در هر بازی با حفظ فاصله فیزیکی و... اشاره کرد.

بر اساس این دستورالعمل، تعداد عکاسان و خبرنگاران از رسانه‌های مختلف نباید بیشتر از 10 نفر باشد و افراد رسانه‌ای و عوامل اجرایی حتما باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند و ماسک بر صورت و دستکش داشته باشند ضمن‌اینکه توپ جمع‌کن‌ها نیز باید از ماسک و دستکش استفاده و فاصله سه متری از یکدیگر را حفظ کنند.

علاوه بر این، سرمربیان و عوامل کادر فنی و پزشکی باید با فاصله یک صندلی از یکدیگر قرار داشته باشند و بازیکنان ذخیره هم با رعایت فاصله اجتماعی باید در نزدیکترین بخش به نیمکت ذخیره‌ها قرار بگیرند.

همچنین تیم‌ها باید از 2 اتوبوس برای جابه جایی بازیکنان خود استفاده کنند و در هر ردیف صندلی‌ها یک بازیکن حضور داشته باشد و در عین حال باید به صورت متقاطع قرار بگیرند.

در ادامه این پروتکل آمده است که جایگاه هر فرد در اتوبوس ثابت و اختصاصی است. همچنین مراسم آغاز بازی و تجلیل از دیگر تیم‌ها با اهدای گل و جوایز ممنوع خواهد بود.

قرار دادن بطری آب کنار زمین ممنوع خواهد بود و هر بازیکن باید قمقمه اختصاصی داشته باشد.

تجمع بازیکنان و کادر فنی در رختکن به جز شماری معدود نیز ممنوع اعلام شده است.

بنابر اعلام مسوول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال، تیم‌های لیگ برتری تمرینات خود را از امروز سوم خرداد آغاز خواهند کرد.

همچنین بر اساس آخرین مصوبه ستاد مقابله با کرونا در ورزش، هیچ محدودیتی در بازگشایی اماکن و سالن‌های ورزشی در کلیه رشته‌های ورزشی در مناطق سفید وجود ندارد.

شروع فعالیت باشگاه‌های بدنسازی به‌صورت انفرادی و دیگر رشته‌های ورزشی انفرادی و استخرهای روباز در مناطق زرد با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز است.

در شهرهای قرمز، رشته‌های انفرادی با تماس متوسط مانند بدنسازی و پرورش اندام با تاییدیه فضای فیزیکی توسط مرکز بهداشت شهرستان دانشگاه‌های علوم پزشکی یا دفاتر خدمات سلامت از اول خرداد بلامانع اعلام شده است.

استان اصفهان به‌عنوان قطب ورزش کشور، داری بیش از 311 هزار ورزشکار سازمان یافته و افزون بر یکهزار و 350 باشگاه ورزشی است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بیش از 129 هزار نفر در کل کشور به این بیماری مبتلا شده و از این تعداد یکصد هزار نفر بهبود یافته و بیش از هفت هزار تن فوت کرده‌اند.

ویروس کرونا 2019(COVID-19) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

*س_برچسب‌ها_س*