شنبه 8 اردیبهشت 1403

باعث و بانی ساخته شدن «مجنون» شهید سلیمانی است / شهید زین الدین را در فیلم زنده نگه داشتیم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
باعث و بانی ساخته شدن «مجنون» شهید سلیمانی است / شهید زین الدین را در فیلم زنده نگه داشتیم

دومین نشست رسانه‌ای پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر 42 با فیلم سینمایی «مجنون» رقم خورد.

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی امروز 16 بهمن برگزار شد.

در این نشست مهدی شامحمدی کارگردان، عباس نادران تهیه‌کننده، سجاد بابایی، حسام منظور، شبنم قربانی، محمد رشنو، افشین حسنلو، بهزاد خلج از بازیگران فیلم، بهزاد آقابیگی طراح لباس، بهزاد جعفری طادی طراح صحنه، علیرضا محصولی نویسنده و حمید نجفی‌راد تدوینگر حضور داشتند.

در ابتدای این نشست عوامل فیلم «مجنون» به احترام خانواده شهید زین‌الدین ایستادند و تشویق کردند.

عباس نادران تهیه‌کننده فیلم ابتدا عنوان کرد: آقای مجید انتظامی گفتند که من امروز فقط به احترام نسل جوان فیلمساز در این جشنواره حضور دارم. ایشان از اهالی رسانه برای اینکه نتوانستند در نشست حضور داشته باشند، عذرخواهی کردند.

مهدی شامحمدی کارگردان «مجنون» اظهار کرد: در اولین نمایش مردمی که در میدان هروی بود، از مسیریاب استفاده می‌کردم و برنامه گفت که وارد اتوبان زین‌الدین شوید. همانجا گفتم خدایا یعنی می‌شود پس از این فیلم ما کاری کنیم تا مردم و جوانان این شهید بزرگوار را به درستی بشناسند.

وی بیان کرد: ما در بخش پژوهش گروه مفصلی داشتیم. سکانس شهادت ایشان هم وجود داشت، اما تصمیم گرفتیم که آقامهدی در خیبر زنده بماند و قهرمان را در پایان داستان زنده نگه داشتیم.

سجاد بابایی بازیگر فیلم درباره مراحل نزدیک شدن به شخصیت شهید زین‌الدین مطرح کرد: در حضور دخترخانم آقامهدی و خواهرشان صحبت کردن سخت است. از روز اولی که قرار بود این فیلم را ساخته شود، ما دنبال یک تصویر نزدیک به واقعیت و کامل بودیم. در این زمینه من هرچیزی که در مستندات و مکتوبات بود، خواندم و سعی کردم به لحاظ فیزیکی هم به این شهید نزدیک شوم.

وی افزود: من نگاهی را از آقامهدی به ارث بردم و به نظرم این خیلی عجیب است که شما از کسی که هیچ طلبی نداری و اتفاقا به او بدهکاری چیزی را به ارث ببری و سعی کنی در مسیر او قدم بگذاری.

در بخش دیگری نشست، نادران تهیه‌کننده فیلم گفت: ما برای انتخاب نقش شهید زین‌الدین دچار چالش‌های جدی بودیم. اول اینکه نمی‌توانستیم سراغ چهره‌ای برویم که مخاطبان از او خاطره دارند. از طرفی باید سراغ کسی می‌رفتیم که بتوان به او اعتماد کرد و فراز و فرود‌های این نقش را به درستی ایفا کند.

وی ادامه داد: باید اعتراف کنم که سجاد را خیلی اذیت کردم و تقریبا 3 بار بعد از تست گریم می‌گفتم نه. من در تمام طول این مسیر دنبال این بودم که آیا سجاد بابایی واقعا با قلبش می‌خواهد این نقش را بازی کند یا خیر؟ تا حالا به خودش هم نگفته بودم، اما سجاد در تمام طول پیش‌تولید حتی یک روز از این نقش دست برنداشت و به جایی رسید که ما هر دو یقین داشتیم که بهترین فرد برای ایفای نقش شهید زین الدین سجاد بابایی است.

بابایی بازیگر «مجنون» درباره رژیم و کاهش وزن برای این نقش بیان کرد: شاید فرصت یک ماهه داشتم تا حدود 10 کیلو وزن کم کنم. اما باز هم وقتی جلوی آینه رفتم، احساس کردم هنوز باید 3_4 کیلو کم کنم. این موضوع به شدت روی اعصاب و روان تاثیر می‌گذار، اما سعی کردم خللی در نقش ایجاد نکند.

وی درباره سیمرغ سال گذشته و اینکه در انتخاب نقش تاثیر داشته است یا نه، یادآور شد: سیمرغ سال گذشته در انتخاب این نقش تاثیر نداشت.

این بازیگر ادامه داد: من فیلم کوتاه، تئاتر و فیلم مستقل کار کردم و پارسال هم کار سختی داشتم و توانستم سیمرغ بگیرم. امسال هم به این نقش سخت رسیدم و دوباره تلاش کردم. من به خود آقامهدی گفتم که من تلاش می‌کنم و شما من را به مقصد برسانید.

شامحمدی کارگردان فیلم در پاسخ به این پرسش که شهید زین‌الدین در پایش دچار آسیب بوده است، اما در فیلم وجود نداشت، توضیح داد: من 20 سال است که مستند می‌سازم و تمام سال 80 را فقط مستند جنگ ساختم و به نوعی خود را در این حوزه متخصص می‌دانم. هیچکس اندازه من به سینمای مستند در سینمای داستانی غیرت نداشته است. من تلاش کردم تا به مستند و مستند در قالب داستانی برسیم. به طوری که مخاطب شاهد سینمای داستانی باشد، اما در لحظاتی حس کند فیلم مستند نگاه می‌کند.

وی ادامه داد: ما در این فیلم شاید واقعیت را در جا‌هایی پس و پیش کردیم، اما به حقیقت دست نزدیم. من دوست نداشتم مهدی زین‌الدین که برای این آب و خاک زحمت کشیده و سلحشورانه زیست کرده است، در این روایت پایش را روی زمین بکشد.

حسام منظور بازیگر «مجنون» عنوان کرد: می‌خواستم به نوبه خودم سهم کوچکی در این فیلم داشته باشم که اگر اینگونه نبود حسرت می‌خوردم.

شبنم قربانی دیگر بازیگر فیلم نیز بیان کرد: باعث افتخار است که نقش همسر شهید زین الدین را بازی کردم. به نظرم پرداختن به این وجه از زندگی شهدا مهم است، زیرا این زنان به دلیل آرمان‌هایی که داشتند از خیلی از چیز‌ها گذشتند و همسران خود را به جبهه فرستادند. امیدوارم از پس این نقش برآمده باشم، زیرا دینی بر گردن من بود.

بهزاد جعفری طادی طراح صحنه «مجنون» اظهار کرد: یک نکته مهم در فیلم‌های جنگی این است که برای تهیه و تولید گروه تدارکاتی باید باشد. با اینکه یک شهرک دفاع مقدس داریم، در این 10 سال گذشته چیزی به این شهرک اضافه نشده و چیزی هم از آنجا کم شده است. این یک هشدار است و شاید در چند سال آینده نتوانیم فیلم جنگی بسازیم، زیرا دیگر تجهیزاتی نداریم.

بهزاد آقابیگی طراح لباس نیز مطرح کرد: ما یک گروه خیلی خوب کنار هم بودیم. این اثر در فصل زمستان فیلمبرداری شده است و لوکیشن‌های سختی داشتیم. این مسایل چالش‌های مهم ما در هنگام فیلمبرداری بودند.

حمید نجفی راد تدوینگر «مجنون» عنوان کرد: این فیلم ثمره رفاقت 15 _16 ساله با مهدی شامحمدی و ثمره سینمای مستند است. این فیلم اگر حال خوبی دارد، معجزه فیلم مستند است.

محمد رشنو بازیگر فیلم گفت: خوشحالم که توانستم نقش مجید زین‌الدین را بازی کنم. مثل اینکه مادرشان روی مجید خیلی حساس بوده‌اند. حاج خانم امیدوارم توانسته باشم مجیدتان را زنده نگه داشته باشم.

افشین حسنلو دیگر بازیگر «مجنون» بیان کرد: در جشنواره چندسال پیش چند نفر جلوی در اجازه نمی‌دادند که من وارد شوم، چون کارتی نداشتم. از اینجا می‌خواهم به آن‌ها بگویم که سلام من اینجا هستم.

در ادامه این نشست بهزاد خلج دیگر بازیگر این اثر عنوان کرد: من همیشه از روی فیلمنامه تصمیم می‌گیرم. وقتی این فیلمنامه را خواندم دوست داشتم این نقش را بازی کنم. «مجنون» خیلی کار سختی بود و ممکن است پس از این من دیگر فیلم جنگی بازی نکنم.

علیرضا محصولی نویسنده «مجنون» گفت: سختی کار ما از چند جهت بود؛ اول اینکه ما تعدد کاراکتر داشتیم، دوم شخصیت‌های ما نمونه واقعی داشتند و این مساله دست نویسنده را در شخصیت پردازی می‌بست. سختی دیگر این بود که نباید دخل و تصرفی در واقعیت داشته باشیم.

عباس نادران تهیه‌کننده این اثر مطرح کرد: من از همه کسانی که نمی‌خواستند این فیلم ساخته شود، تشکر می‌کنم. عملیات خیبر یکی از مهم‌ترین عملیات‌های جنگی است و ما برای این فیلم برای دریافت 2 هلیکوپتر 4 ماه تلاش کردیم. در فیلم‌های جنگی در میان ارگان‌های دولتی جزیره‌وار عمل می‌شد، انگار شهید ما و شهید آن‌ها دارد. این فیلم یادگار یک عزیز بزرگوار است که اکنون میان ما نیست و باعث و بانی اصلی ساخته شدن مجنون شهید قاسم سلیمانی هستند.

در پایان این نشست سجاد بابایی گفت: گروه ما خیلی برای این فیلم تلاش کردند. در پایان ممنونم از این نام که اجازه داد مدتی او را زندگی کنم. فارغ از هرچیزی ایمان دارم که همه ما به این اسامی مدیون هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر