یک‌شنبه 8 مهر 1403

بالندگی و تکامل هوافضا با پرتاب ماهواره نور

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بالندگی و تکامل هوافضا با پرتاب ماهواره نور

تحلیلگر سیاسی گفت: پرتاب موفقیت آمیز اولین ماهواره نظامی "نور" توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک دستاورد بزرگی بود که توان ایرانیان را به رخ جهانیان کشید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، اتفاق شگرفی که در حوزه فضا برای جمهوری اسلامی افتاد، ماهواره نور بود که توانست بسیاری از معادلات آمریکایی‌ها را به هم بزند. شرایط اینگونه بود که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند با تحریم‌هایی که پس از خروج از برجام تکمیل شده و همه تحریم‌ها در طول 41 سال گذشته بوده، توانسته‌اند قدرت دفاعی، علمی، فنی و مهندسی جمهوری اسلامی را محدود کنند. تصورشان بر این بود که با تحریم‌های اقتصادی و با بردن مجموعه‌های دفاعی مانند سپاه در زیرمجموعه تحریم‌ها، این نهاد مردمی و انقلابی را می‌توانند از حیز انتفاع بیندازند و یا از اقداماتی که برای پیشرفت کشور است، جلوگیری کنند.

موفقیت دانشمندان ایرانی، رویدادی مبارک بود که بار دیگر نشان داد توانمندی‌های داخلی بسیار بیشتر از آن است که در بخش‌های مختلف کشور به کار گرفته می‌شود و موفقیت ماهواره نور، اثبات نسخه پیشرفت است و همانگونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب مکرر بیان فرموده اند "اتکای به درون" در مسیر قوی شدن است. امروز دانشمندان پاسدار با انگیزه و پشتکار مومنانه در تداوم راه پر افتخار شهدا، سپاه پاسداران را در تراز یک قدرت فضایی در منطقه و یکی از قدرت‌های برتر جهان رساندند. به طور حتم این موفقیت رسیدن به سطحی جدید از اشراف اطلاعاتی است که موجب ارتقای توان دفاعی و افزایش بازدارندگی خواهد شد.

"احسان عباسی"، تحلیلگرمسائل سیاسی درگفتگو باخبرنگار ما اظهار کرد: شایسته است در ابتدا یادی کنیم از بنیان گذار اصلی این فناوری در کشور عزیز ما ایران، یعنی دانشمند شهید سردار حسن تهرانی مقدم که پیشرفت های شگرف امروز ما در عرصه پرتاب ماهواره ریشه در زحمات ایشان و همکارانش دارد. وی گفت: فناوری فضایی و ساخت و پرتاب و تزریق ماهواره در مدار زمین از فناوری های پیشران و چندوجهی است، چرا که تخصص های مهم و بسیاری در پیشبرد این فناوری نقش دارند و هر کشوری که قابلیت ساخت ماهواره و ماهواره بر و پرتاب و تزریق آن در مدار را دارد بیان کننده پیشرفت های همه جانبه آن در علوم مهندسی مختلف از جمله مکانیک، الکترونیک، مخابرات، اپتیک، شیمی، متالوژی و... است.

*س_ شوک دشمنان ایران از پرتاب ماهواره نور_س*

وی افزود: امروز در جهان تعداد کشورهای دارای این توانمندی انگشت شمار است و هر کشوری که این قابلیت را داشته باشد در واقع یکی از مولفه های اصلی ابرقدرتی را داراست و امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از این کشورهاست و این فناوری در کشور ما از صفر تا صد بومی شده است. عباسی تصریح داشت: البته سابقه پرتاب موفقیت آمیز ماهواره در ایران به 12سال قبل در 14بهمن 87 برمی گردد که برای اولین بار ماهواره تحقیقاتی و بومی امید را توسط ماهواره بر بومی سفیر در مدار قرار داد و تاریخ فضایی شدن ایران به آن روز برمی گردد. این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان داشت: ماهواره نور درواقع ادامه پیشرفت، بالندگی و تکامل سپاه و در این برهه آغاز دورانی جدید است؛ همانگونه که اعلام شد این ماهواره، ماهواره ای نظامی و در دو حوزه اصلی (ارتباطات و مخابرات) و (تصویر برداری و پایش زمین از فضا) فعالیت خواهد کرد و این در امورات نظامی بسیار حائز اهمیت، حیاتی و تحولی بزرگ برای سپاه در حوزه مخابراتی و اشراف اطلاعاتی است. وی ادامه داد: همه این پیشرفت ها در سایه تحریم اتفاق افتاده که بیانگر آن است ما می توانیم و توانستیم بدون اتکا به خارج، قله ها را یکی پس از دیگری فتح کنیم و امروز اگر در عرصه اقتصاد نیز این مدیریت حاکم شود قطعا می توانیم تحریم ها را تا حد زیادی بی اثر کنیم.

انتهای پیام / ش