یک‌شنبه 6 آبان 1403

بخش فرهنگ در هزینه دانشگاه‌ها مغفول نماند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بخش فرهنگ در هزینه دانشگاه‌ها مغفول نماند

تهران - ایرنا - ریس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بخش فرهنگ در فضاهای دانشگاهی مغفول نماند، این حوزه هزینه چندانی ندارد، اما برکات زیادی در پی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی روز سه شنبه در نشست معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و رؤسای پارک های علم و فناوری در دانشگاه تهران، افزود: آنچه در رفتار اولیا و امامان معصوم و حضرت علی (ع) برداشت می‌شود، این است که تمام شئون اداره جامعه به هم مرتبط هستند. تصور اینکه افرادی که در محیط فرهنگی ماموریت دارند نسبت به حوزه‌های دیگر همچون مالی، سیاسی، اجتماعی و... ماموریت ندارند، درست نیست.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها خطاب به معاونان اداری، مالی ادامه داد: اینکه با چه نگاه و مقصدی تلاش و حرکت کنید و جریان مالی دانشگاه را به کدام سمت سوق دهید، آثار متفاوتی دارد که نتیجه و کارنامه شماست. همه ما روزی از مسئولیت‌ها و حتی از دنیا می‌رویم، بنابراین باید خود را برای روز حساب آماده کنیم.

رستمی اضافه کرد: در فضاهای آموزشی بخش فرهنگ را به عنوان بخش کم‌هزینه دانشگاه‌ها مغفول ندانید. اختصاص سه درصد بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی که توسط وزیر علوم اختصاص یافت، نشان می‌دهد این بخش هزینه چندانی ندارد، اما آثار و برکات فراوانی خواهد داشت.

استقلال مالی اداری دانشگاه رمز عملیات آموزش عالی در سه ماه آینده 

رییس دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: سازمان برنامه و بودجه باید نقش تسهیلگر در تامین بودجه دانشگاه ها را داشته باشد.

سید محمد مقیمی افزود: رمز عملیات آموزش عالی در سه ماه آینده باید استقلال مالی اداری دانشگاه ها باید باشد. اجرای الگوی کارآفرینانه در این حوزه مستلزم شناخت استقلال مالی اداری دانشگاه هاست تا آنها بتوانند روش های ابتکاری در پیش بگیرند.

معادن مالی اداری دانشگاه شریف نیز در سخنی کوتاه گفت: تعیین تکلیف میزان استقلال دانشگاه ها از جهت ساختار و تشکیلات مهم است.

سید فرشاد فاطمی ادامه داد: اگر دانشگاهی بخواهد با فناوری روز پیش برود، باید چابک باشد و تغییرات را سریع محقق سازد.

وی با اشاره به بازنشستگی شماری از کارمندان دولتی که در اول دهه 70 استخدام شده اند، ادامه داد: باید دنبال سازوکار مناسب برای جایگزین کردن نیروها باشیم، جذب نیرو از طریق آزمون باید آسیب شناسی شود؛ زیرا این راهکار معایبی دارد.

معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان نیز گفت: کارمندانی با 28 سال سابقه قراردارد داریم. دست دانشگاه ها باید در تبدیل وضعیت باز باشد.

محمد علیزاده ادامه داد: بر اساس بند ج تبصره 29 قانون بودجه اندازه دولت نباید بزرگ شود، زیرا بزرگ شدن دولت یعنی تورم، فساد و عدم شفافیت. دانشگاه ها باید الگویی برای اندازه دولت ارائه دهند که به اندازه بهینه خودش برسد.

معاون مالی اداره دانشگاه علم و صنعت نیز عمده مشکل دانشگاه ها را مشکل مالی دانست و از رییس سازمان امور استخدامی و اداری خواست از نظر مالی با آنها همراهی کند.

مرتضی رئیسی گفت: وجود هیات امنای دانشگاه ها به معنای استقلال آنهاست و به سختی به دست آمده و باید در چارچوب این استقلال نسبی عمل کنند.

وی ادامه داد: اختلاف زیاد افزایش حقوق نیروهای مشمول قانون کار و نیروهای مشمول قانون خدمات مدیریت یکی از مشکلات ماست و اگر صدای واحدی در این زمینه شنیده نشود، موجب بی انگیزگی نیروها می شود.

رئیسی تصریح کرد: دانشگاه ها مدتی تعطیل بوده اند و برخی منابع قطع شده است، اما امروز برای تامین برخی هزینه های دانشگاه با مشکل روبرو هستیم. در دانشگاه علم و صنعت 15 هزار دانشجو تحصیل می کنند، هر روز هزار نفر غذا می خورند در روز بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: همه نیازهای دانشگاه از بازار آزاد تامین می شود و نیاز به بودجه بیشتر است.

به گزارش ایرنا، نشست سراسری معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی و روسای پارک های علم و فناوری امروز (سه شنبه) در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها