یک‌شنبه 8 مهر 1403

بدبینی فزاینده جمهوری‌خواهان، زنگ خطر برای ترامپ در آستانه انتخابات

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بدبینی فزاینده جمهوری‌خواهان، زنگ خطر برای ترامپ در آستانه انتخابات

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز گزارش داد: بدبینی فزاینده جمهوری‌خواهان آمریکا نسبت به انحراف در مسیری که این کشور به ریاست دونالد ترامپ در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، رکود اقتصادی و اعتراضات ضد نژادپستی حرکت می‌کند، زنگ هشدار را برای مستاجر کاخ سفید در آستانه انتخابات 2020 به صدا در آورده است.

این رسانه انگلیسی روز دوشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت: جمهوریخواهان اکنون بیش از هر زمان دیگری نسبت به مسیری که کشور در دوران ریاست جمهوری ترامپ طی می کند بدبین هستند. این بدبینی همزمان با سه بحران ناشی از همه گیری ویروس کرونا، رکود اقتصادی و اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس بروز کرده که به دولت او ضربه زده است.

رویترز و موسسه ایپسوس به تازگی در یک نظرسنجی نتیجه گرفتند که فقط 46 درصد آمریکایی های جمهوریخواه می گویند کشورشان در مسیر درستی حرکت می کند. این اولین بار است که این تعداد در مقایسه با آگوست سال 2017 میلادی و همزمان با اعتراضات سازمان دهی شده از سوی نژادپرستان در شهر شارلوتزویل به پایین ترین سطح رسیده است. اعتراضات شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینا به درگیری و برخورد معترضان نژادپرست و مخالفان آنها منجر شد.

تا ماه مارس و قبل از شیوع ویروس کرونا حدود 70 درصد جمهوریخواهان نسبت به مسیر کشور خوشبین بودند.

محبوبیت ترامپ حدود 40 درصد است و این در حالیست که اکثریت جمهوریخواهان همچنان عملکرد کلی ترامپ را قبول ندارند.

به گفته کارشناسان، ادامه بدبینی ها در بین حامیان ترامپ می توانند نشانه ضعف احتمالی در آستانه انتخابات ماه نوامبر باشد که ترامپ را در مقابل جو بایدن معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا قرار خواهد داد.

نظرسنجی رویترز ایپسوس نشان داد که 37 درصد جمهوریخواهان می گویند کشورشان در مسیر غلطی حرکت می کنند و از این تعداد 17 درصد بیان کردند که اگر همین حالا انتخابات برگزار شود به بایدن رای می دهند در حالی که 63 درصد همچنان به ترامپ رای می دهند.

به گفته کارشناسان در انتخاباتی که به چند ایالت همچون میشیگان، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی محدود خواهد شد هر گونه کاهش در مشارکت جمهویخواهان و حتی نقص های کوچک می تواند شانس ترامپ را برای پیروزی در انتخابات کاهش دهد.

جمهوریخواهان بر این باورند که رونق اقتصادی در پاییز می تواند چشم انداز پیروزی ترامپ را تقویت کند. گزارش وضعیت بیکاری در آمریکا در روز جمعه نشان داد که در دوران پیک شیوع ویروس 2.5 شغل افزوده شده است.

ارین پرین سخنگوی ستاد انتخابات ترامپ در بیانیه ای گفته است که نظرسنجی ها درست نیستند زیرا تا انتخابات 5 ماه باقی مانده و این نتایج نمی توانند به درستی نتیجه انتخابات را نشان دهند.

از پایان ماه فوریه و افزایش سرعت شیوه ویروس کرونا بدبینی آمریکایی ها افزایش یافته است. اما به غیر از جمهوریخواهان، اکثریت دموکرات ها و مستقل ها نیز احساس می کنند که کشورشان در مسیر نادرستی حرکت می کند. کمتر از 7 درصد دموکرات ها و 19 درصد مستقل ها معتقدند مسیری که کشور حرکت می کند درست است که درمقایسه با ما ماه مارس کاهش نشان می دهد.

مصاحبه مستقیم و از طریق ایمیل رویترز با بیش از دوازده نفر از جمهوریخواهانی که معتقدند کشور در مسیر غلطی حرکت می کند شامل پاسخ های ضد ونقیضی بوده است.

برخی مانند بیل مک میچل 62 ساله که در نظرسنجی های قبلی به دموکرات ها رای نداده است گفته است قصد دارد به دلیل نارضایتی از ترامپ به بایدن رای بدهد.

تعداد معدودی از آنها تایید کردند که اشتباهات ترامپ بخشیدنی نیست اما همچنان قصد دارند به ترامپ رای دهند زیرا به بایدن مشکوک هستند یا به ترامپ برای احیای اقتصادی اعتماد دارند. برخی دیگر دموکرات ها را مسئول وضعیت کشور دانستند.

ترامپ در واکنش به اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید از فرمانداران خواسته است کنترل خیابان ها را در اختیار بگیرند و مدعی شده راست گرایان افراطی مسئول بروز خشونت در وهله نخست هستند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*