یک‌شنبه 15 مهر 1403

بدهی 100میلیارد تومانی دستگاه‌های اداری و اجرایی زنجان به اوقاف

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بدهی 100میلیارد تومانی دستگاه‌های اداری و اجرایی زنجان به اوقاف

زنجان - ایرنا - مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: بر اساس آخرین برآورد انجام شده، دستگاه‌ها و نهادهای اداری و اجرایی این استان از محل پرداخت اجاره موقوفه ها، حدود 100 میلیارد تومان به اوقاف بدهی دارند.

حجت الاسلام مختار کرمی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران حفظ و نگهداری از موقوفه ها، اجرای امینانه نیت های واقفان و ارتقای بهره وری موقوفه ها را از وظایف و رسالت های مهم اوقاف عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی موقوفه ها در طول تاریخ مورد تاراج و سرقت افراد بی دین قرار گرفت و البته این مساله مربوط به پس از انقلاب اسلامی نمی شود.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی 30 هزار وقف به شمار موقوفه ها در کشور اضافه شده است، گفت: متاسفانه برخی از افراد غافل همچنان هستند که موقوفه خواری می کنند و ما با کمک مردم و دستگاه قضایی به شدت با موقوفه خواری برخورد می کنیم.

حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه برخی دستگاه ها و نهادهای اجرایی و اداری نیز نسبت به موقوفه ها تصرفاتی داشته اند، اظهار داشت: طلب های اوقاف از این سازمان ها و دستگاه ها تبدیل به دیون شده و ما پی گیر وصول آنها هستیم.

وی از تشکیل 470 پرونده قضایی برای پی‌گیری حقوق موقوفات هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی در استان خبر داد و گفت: در سال جاری تا کنون 90 رأی مراجع قضایی به نفع اوقاف صادر شده است.

کرمی افزود: در 6 ماهه امسال رتبه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در شاخص درآمد موقوفات از جایگاه 17 سال گذشته به رتبه دوم در زمان حاضر ارتقا یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به ضرورت نقش آفرینی رسانه ها در دفاع از موقوفات و نیز تلاش برای ترویج فرهنگ وقف تاکید کرد و اظهار داشت: در زمان حاضر شمار موقوفه های استان را 2 هزار 800 مورد است که این موقوفه ها بالغ بر 31 هزار رقبه را شامل می شود.

کرمی افزود: حدود 50 درصد از نیت های موقوفه های استان مربوط به تعزیه داری حضرت سیدالشهدا (ع) و 18 درصد مر بوط به حوزه درمان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به لزوم ترویج فرهنگ وقف به ویژه وقف های مرتبط با نیازهای روز جامعه اشاره کرد و ادامه داد: اکنون حوزه های اجتماعی همچون آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، تهیه مسکن، کمک به تحصیل و ازدواج نیازمند نیازمند توجه واقفان است.

*س_برچسب‌ها_س*