شنبه 14 مهر 1403

برای 2 هزار بیمار کلیوی در زنجان پرونده تشکیل شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برای 2 هزار بیمار کلیوی در زنجان پرونده تشکیل شد

زنجان - ایرنا - مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: هم اکنون 2 هزار پرونده برای بیماران مراقبتی، پیوندی و دیالیزی در انجمن کلیوی استان تشکیل شده است که از این تعداد یک‌هزارو 500 بیمار با پیوند کلیه و مراقبت، از چرخه دیالیز خارج شده و به فعالیت اجتماعی خود ادامه می‌دهند.

محمدرضا طهماسبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود 100 نفر از این افراد در رده سنی 12 سال قرار دارند و اگر این افراد وارد چرخه دیالیز شوند، مراحل سخت‌تری را نسبت به سایر افراد در پیش خواهند داشت، به همین دلیل خروج این تعداد افراد کلیوی از چرخه دیالیز می‌تواند یکی از کارهای ماندگار انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی این استان باشد.

این مسؤول ادامه داد: بیماری کرونا تنها بر ریه‌ها تأثیر نمی‌گذارد، بلکه کلیه‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر این اساس بیماران کلیوی اقدامات پیشگیرانه را باید جدی بگیرند و از شهروندان نیز درخواست می شود با رعایت نکات لازم جان دیگران به ویژه بیماران کلیوی را با خطر مواجه نکنند.

وی به نقش مهم آموزش بر پیشگیری از بیماری های کلیوی به ویژه در روزهای همه گیری کرونا تاکید کرد.

به گفته طهماسبی، آموزش، یکی از رسالت‌ها و سیاست های مهم انجمن کلیوی است که در این راستا تلاش می شود در فضای مجازی با آگاهی بخشی صحیح به جامعه در خصوص رابطه بیماری کلیوی و کرونا به بیماران هدف و هم استانی ها از ابتلا به بیماری کلیوی و نارسایی کلیه پیشگیری شود.

این مسؤول ادامه داد: نارسایی کلیه از جمله بیماری هایی است که علاوه بر جسم و روح بیمار، کیفیت زندگی و معیشت خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد و با توجه به پیشرفت علم پزشکی و دستگاه های دیالیز، کیفیت و کمیت زندگی بیماران دیالیزی افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: پیوند کلیه امکان زندگی مطلوب‌تری را برای بیماران دیالیزی فراهم می کند، بنابراین بیماران دیالیزی باید توجه داشته باشند که دیالیز به معنی پایان زندگی نیست و آنان با افزایش آگاهی نسبت به بیماری خود و مشورت با پزشکان می توانند مناسب‌ترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنند.

طهماسبی افزود: خوشبختانه در روزهای کرونایی خیرین، بیماران نیازمند کلیوی را فراموش نکرده‌اند و در این مدت بسته های معیشتی، بهداشتی و دیگر اقلام مورد نیاز را در چند نوبت بین بیماران توزیع کردند که امیدواریم همین روند تداوم داشته باشد تا گوشه ای از مشکلات درمانی و معیشتی بیماران رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت انجمن و با برنامه ریزی، پیشگیری و اطلاع رسانی، افرادی که دارای علائم بیماری کلیوی هستند شناسایی شده و با تشکیل پرونده مراقبتی از پیشرفت بیماری جلوگیری می شود تا فردی وارد چرخه دیالیز نشود.

به گفته این مسؤول، با توجه به ظرفیت انجمن، جلسات آموزشی درباره دیالیز و پیوند در بیمارستان ها برگزار می‌شود و در این جلسات بیماران و خانواده بیماران می توانند پرسش خود را مطرح کرده و پزشکان هم درباره انواع درمان از جمله اقدامات کنترلی، اطلاعات لازم را به بیماران ارائه می کنند.

گفتنی است، انجمن خیریه بیماران کلیوی استان زنجان از سال 63 با پوشش پنج بیمار دیالیزی فعالیت خود را آغاز کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*