چهارشنبه 18 مهر 1403

برج تاریخی روستای شال خلخال مرمت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برج تاریخی روستای شال خلخال مرمت شد

اردبیل _ ایرنا _ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال از مرمت و بازسازی برج تاریخی، روستای شال واقع در بخش شاهرود این شهرستان خبر داد.

علی درویشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برج‌های تاریخی روستای هدف گردشگری و دارای بافت باارزش و تاریخی روستای شال با سازه خشتی مربوط به دوره صفویه است که در دوران گذشته و باستان کاربرد نظامی و دیده‌بانی داشته است.

او با بیان اینکه برج خشتی این روستا از بناهای و مهم تاریخی شهرستان خلخال بشمار می‌رود، اظهارداشت: در روستای شال سه برج با کاربری نظامی مطالعه شده و یکی از برج‌ها نیمه‌سالم بوده و 2 مورد دیگر از بین رفته که در راستای احیای این آثار تاریخی، مرمت و باسازی برج خشتی این روستا در سال جاری در اولویت کار اداره میراث فرهنگی شهرستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: بعد از اتمام مطالعات با مشارکت دهیاری شال و انجمن مردم‌نهاد گروه زادبوم روستای شال و با نظارت اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان برج نیمه‌سالم روستای شال مرمت و برای انجام این کار 500 میلیون ریال هزینه شد.

درویشی با بیان اینکه با این اقدام مقصد جدیدی برای گردشگران در خلخال تعریف شده است، اضافه کرد: روستای شال از روستاهای هدف گردشگری شهرستان خلخال با بافت باارزش معماری بوده و حفظ بافت و تهیه طرح جامع این روستا در دستور کار قرار دارد.

او با اشاره به کشف 140 اثر باستانی کشف شده از یک گور تاریخی از جمله جام با قدمت سه هزار ساله در سال 97 در یک منطقه باستانی داخل این روستا گفت: بدلیل واقع شدن روستایی تاریخی شال در مسیر جاده در حال ساخت خلخال - منجیل و خلخال - ماسوله و ماسال این روستا از نظر گردشگری حائز اهمیت بوده و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال راه‌اندازی سایت باستان‌شناسی در محل کاوش شده منطقه تاریخی و موزه مردم‌شناسی در این روستا را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: جام باستانی کشف شده از گورستان تاریخی روستای شال از توابع بخش شاهرود خلخال مربوط به تمدن مانایی با قدمت بیش از سه هزار سال و عصر آهن سه است.

او با بیان اینکه نمایش آثار تاریخی کشف شده در خلخال در موزه میراث فرهنگی از جمله مطالبات مردم این شهرستان است، بیان‌کرد: با توجه به تعطیلی موزه‌ها بلحاظ شیوع بیماری کرونا با عادی شدن شرایط جامعه زمینه نمایش آثار تاریخی کشف شده از این منطقه در این موزه فراهم می‌شود.

وی گفت: در زمستان سال 97 تعداد 99 قطعه اشیای باستانی در عملیات حفاری غیرمجاز در منطقه شال خلخال کشف و ضبط شد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اقدام به عملیات کاوش در این منطقه کرد.

او اظهارداشت: نتیجه کاوش در این منطقه باستانی کشف 140 قطعه اشیای تاریخی مربوط به دوران عصر آهن در گورستان تاریخی روستای شال است.

*س_برچسب‌ها_س*