چهارشنبه 2 خرداد 1403

بررسی تصمیمات امیرالمومنین در «کوفه و نقش آن در قرون نخستین»

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
بررسی تصمیمات امیرالمومنین در «کوفه و نقش آن در قرون نخستین»

محمدعلی رجبی دوانی، در رونمایی از کتاب «کوفه ونقش آن در قرون نخستین اسلامی» گفت: بسیاری از تصمیمات امیرالمومنین و سیر گرایش فکری ایشان در شهر کوفه دغدغه نگارش این کتاب بوده است.

محمدعلی رجبی دوانی، در رونمایی از کتاب «کوفه ونقش آن در قرون نخستین اسلامی» گفت: بسیاری از تصمیمات امیرالمومنین و سیر گرایش فکری ایشان در شهر کوفه دغدغه نگارش این کتاب بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جشن امضا و آئین رونمایی از چاپ جدید کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» و کتاب «کامیابی‌ها و ناکامی‌ها» به قلم استاد «محمدعلی رجبی دوانی» با حضور جمعی از خبرنگاران و فرهیختگان در مؤسسه چاپ و نشر دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمدعلی رجبی دوانی با اشاره به نگارش برخی اضافات در چاپ جدید کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» گفت: با توجه به استقبال بسیار اقشار مختلف مردم از حوزویان گرفته تا دانشگاهیان و مردم شریف و انقلابی از چاپ دوم این کتاب، تکاپوها برای رفع برخی نقصان‌ها و نگارش مطالب تفصیلی‌تر در اولویت قرار گرفت.

وی گفت: در خلال آماده سازی کتاب برای چاپ سوم، به مطالبی پیرامون سخنرانی مقام معظم رهبری پیش از انقلاب در سلسله مباحث تحلیلی در مشهد مقدس در مورد کوفه و ویژگی‌های این شهر تاریخی برخوردم که موقعیت خاصی به این شهر می‌بخشید.

نویسنده کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» افزود: بیانات مقام معظم رهبری درباره کوفه و فراخوانی ایشان نسبت به تحقیق پیرامون مسائل شکل گرفته در این شهر، سبب شد با عزمی راسخ‌تر در مورد چهره متضاد کوفه تحقیق کنم.

رجبی دوانی با اشاره به لزوم شناخت شهر کوفه با هدف معرفت‌زایی نسبت به سیره اهل بیت (ع) گفت: این کتاب با این رویکرد نگاشته شده که بسیاری از تصمیمات امیرالمؤمنین (ع) در شهر کوفه گرفته شده و ایشان که روزگاری از کوفه تعریف می‌کرده‌اند، نسبت به ملامت آن نیز دریغ نداشته‌اند؛ سیر این گرایش فکری، مهم‌ترین دغدغه این کتاب بوده است که مورد توجه بسیار مقام معظم رهبری نیز بوده است.

وی سپس با اشاره به عنایت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نسبت به این کتاب رسانه افزود: این کتاب علاوه بر اینکه مورد استقبال بسیار آیت‌الله سبحانی قرار داشته و ایشان سخنان مبسوطی در ارتباط با این کتاب داشته‌اند که گزیده آن در چاپ جدید کتاب آورده شده است، سردار حاج قاسم نیز در سفرهایی که به کشورهای جبهه مقاومت داشتند همواره به مطالعه این کتاب می‌پرداختند و نظرات بسیار خوبی نسبت به آن داشتند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در ادامه ضمن رونمایی از کتاب «کامیابی‌ها و ناکامی‌ها» گفت: این کتاب نگاهی ویژه به اقدامات امام حسین (ع) اقدامات و تحلیل‌های گوناگون صورت گرفته از آن دارد که از این منظر یک نوآوری است در ارتباط با تأثیر قیام امام حسین (ع) در طور تاریخ از منظر اصول امنیتی و حفاظت اطلاعات که برای نخستین بار صورت می‌گیرد.

رجبی دوانی افزود: در این کتاب سعی شده تا قیام کربلا بر اساس تعاریفی که از اصول امنیتی و حفاظت اطلاعات وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار گیرد که لزوماً با یک حاکمیت و حکومت و با دو کلیدواژه اعتماد و نفوذ معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: به زعم بنده آنچنان که در این کتاب نیز آمده است اگر خواص به وظایف خود در زمان امام حسین (ع) مسائل حفاظتی را رعایت کرده بودند، قطعاً واقعه کربلا رُخ نمی‌داد.

نویسنده کتاب همچنین گفت: خوشبختانه به مدد رهنمودهای داهیانه امام خمینی (ره) و سپس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که عنصر مشروعیت‌بخش به حکومت است، نظام ولایت برقرار شده و انقلاب اسلامی به مثابه گوهر گرانبهای بشر، در اختیار ما قرار دارد، باید بیش از پیش هوشیار باشیم تا فشارها و برخی نابسامانی‌ها ما را از این موهبت عظیم وانگذارد.

رجبی دوانی در پایان گفت: از مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین (ع) که با دقت نظر نسبت به چاپ و انتشار این دو کتاب تلاش داشته‌اند، کمال قدردانی دارم و همچنین از همکاری صمیمانه چاپ و نشر بین الملل نیز در چاپ کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» تقدیر می‌کنم.